'Vi har kæmpet os tilbage': Dansk musik har haft 'rekordår'

2020 blev det største salgsår for dansk musik i 12 år.

Dansk musik har ifølge Danmarks Statistik haft et "rekordår" i salg i 2020. Det er især kunstnere som Gilli (billedet), Kesi og Branco, der trækker salgstallene op. (Foto: Sarah Christine Nørgaard © Ritzau Scanpix)

Dansk musik solgte ekstraordinært meget i 2020.

Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, der kalder det for et "rekordår". Der blev solgt dansk musik for 271 millioner kroner sidste år, hvilket er højere end året før, 2019, hvor der "kun" blev solgt for 205 millioner kroner.

- Det er en markant stigning, og det bliver spændende at se, om tendensen holder, lyder det fra Henrik Daldorph, der er formand for IFPI, musikselskabernes brancheorganisation.

Selvom der er tale om det højeste salgstal inden for de seneste 12 år, mener Henrik Daldorph, at vi skal være forsigtige med at tale om rekordår. Salget af dansk musik var nemlig langt højere, dengang vi købte og lyttede til musik på fysiske cd'er.

- I forhold til den generelle udvikling har vi kæmpet os tilbage fra det, der i virkeligheden var vores rekordår – nemlig 2001. Men dansk musik klarer sig forbløffende godt, siger Henrik Daldorph.

Ifølge ham er det interessante til gengæld, at den danske musik ser ud til at have knækket koden i den digitale virkelighed.

Der har nemlig tidligere været tale om, at det så svært ud for danske kunstnere at hamle op med de internationale kunstneres popularitet på streamingtjenesterne. Men når salgstallet af dansk musik er steget, er det et tegn på, at dansk musik kan klare sig på streamingtjenesterne.

Det sker, mens salget af international musik faktisk er faldet en smule i 2020.

Lyt til 'Vai Amor' af Gilli, som hitter stort på streamingtjenesterne, mens du læser videre:

0:00

'Gilli er en meget stor del af den her historie'

Yngre musikartister har været gode til at tilpasse sig en tid, hvor streaming dominerer musikbranchen, forklarer Henrik Daldorph. Han tror, at det er én af årsagerne til, at salget af dansk musik er steget.

Det er især urbanmusikken, der har vundet frem på streamingtjenesterne og fundet vej til de yngre lyttere, der forbruger meget musik.

I 2020 var det navne som Gilli, Kesi, Branco og Icekiid, der dominerede henholdsvis sang- og albumhitlisterne i Danmark.

Derfor er der heller ikke tvivl om, hvilke danske kunstnere der især markerer sig i de høje salgstal.

- Det er umuligt at tale om det her og så ikke tale om Gilli. Han var den første dansksprogede kunstner, der opnåede en milliard streams. Det er et helt ubegribeligt stort tal, så han er en meget stor del af den her historie, siger Henrik Daldorph.

Af andre markante kunstnere, der også trækker massevis af lyttere, streams og salg, fremhæver Henrik Daldorph samtidig Kesi og Branco, der også har deres musikalske udgangspunkt i urbanmusikken.

- Det er rigtig interessant, for jeg tror, at man ser den tendens i hele verden – at urbanmusikken klarer sig godt på alle musikalske markeder, siger IFPI-formanden.

Selvom 2020 var præget af coronarestriktioner, aflyste koncerter og nedlukninger, har det altså ikke påvirket salget af den danske musik i en negativ retning.

- Musikbranchen har øget sin danske aktivitet. Det myldrer frem med små, uafhængige selskaber, som også er et sundhedstegn, og der bliver skabt utroligt meget dansk musik, fortæller Henrik Daldorph.

Han kan – selvfølgelig – ikke spå om, hvorvidt salget af den danske musik vil stige endnu mere de næste par år, eller om vi har ramt toppen. Men han er begejstret for, at den danske musik kan klare konkurrencen mod den internationale musik på streamingtjenesterne.

- Lige nu er et slags positivt moment for dansk musik. Der kommer mere aktivitet, det kan betale sig at investere penge og tid i at skabe musik – og det betyder, at flere får lyst til at lave musik, siger han.

Facebook
Twitter