Vild debat i Frankrig: Hvem er den største stjerne - Mona Lisa eller Beyoncé?

Musikparret Beyoncé og Jay-Z har i al hemmelighed optaget en musikvideo på kunstmuseet Louvre. Det er bestemt ikke alle franskmænd, der er lige begejstrede for dét.

En franskmand kalder det skamfuldt, at Beyoncé og Jay-Z har optaget en musikvideo på kunstmuseet Louvre i Paris. (© Getty Images)

'Skamfuldt', 'Lad Louvre være i fred', 'Massakre på kulturarven'.

Reaktionerne er voldsomme i Frankrig, efter at det amerikanske musikpar Beyoncé og Jay-Z har lanceret en musikvideo, der er optaget på kunstmuseet Louvre i Paris.

I videoen til nummeret 'Apeshit' – som parret har udsendt på deres nye album 'Everything Is Love' under det fælles kunstnernavn The Carters - ser man bl.a. Beyoncé og Jay-Z iført pangfarvet tøj foran verdens mest kostbare maleri, Mona Lisa, mens dansere vrider sig på kunstmuseets marmortrapper og danser foran historiske mesterværker som maleriet af kejser Napoleons kroning.

The Carters - Apeshit

Videoen blev ifølge det franske dagblad Le Parisien optaget på to nætter i al hemmelighed i maj måned.

Og at den amerikanske popindustri har fået lov til at indtage Louvre, verdens største kunstmuseum i hjertet af Paris, provokerer mange franskmænd:

'Beyoncé og Jay-Z massakrerer vores kulturarv, vores kultur, vores historie, vores kunst', skriver Twitter-brugeren @yatangissou og fortsætter:

'Hvor er det skamfuldt… selv for alt guld i verden burde Louvre aldrig havde nedladt sig til dette, den vestlige dekadence må stoppe'.

Også Twitterbrugeren @franciscodak raser:

'Jeg har fået mere end nok af Beyoncé og Jay-Z og deres opskruethed og deres overdrevne magt. De skal lade Louvre være i fred'.

@kwaakreports er fortørnet over, at Louvre, der normalt ikke tillader optagelser inden for murene, giver særbehandling til The Carters:

'Kære @MuseeLouvre, jeg troede ikke, at I tillod optagelser inde på museet. En undtagelse for @Beyonce og Jay-Z?'

Hos millioner af musikfans verden over vækker videoen til 'Apeshit' dog begejstring, og på få døgn har 11 millioner mennesker set musikvideoen på Youtube.

Og det er da langt fra alle fransmænd, der er vrede: 'Fantastisk musikvideo, utrolig lyd, utrolig karisma,' skriver Twitter-brugeren @mokobe113, der også jubler over billederne af parret foran glaspyramiden i Louvres mennesketomme gård:

'At de lejer Louvre uden at noget siver ud, og optager foran pyramiden som om de havde lejet hele Paris til sig selv, sikken frækhed – bravo Jay-Z, bravo Beyoncé'.

Et par dage inden optagelserne på Louvre øvede Beyoncé og Jay-Z’s dansere koreografien til Apeshit på scenen i Opéra Garnier – den franske nationalscene for ballet og opera – knap halvanden kilometer fra Louvre.

9028038-1-5_The Carters_713.wav

Hvad de to amerikanske superstjerner har betalt for at få adgang til en af verdens fineste kunstsamlinger er ikke oplyst, men om tidspresset på de hemmelige optagelser siger den eneste franske danser i truppen, Josépha Madoki, til dagbladet Le Parisien:

- Vi var nødt til at være effektive, og jeg skulle samarbejde med amerikanske danserinder, som havde øvet med hinanden. Jeg har lavet en hel del musikvideoer i Frankrig, men dén her, det er altså lige niveauet over.

Det er i øvrigt ikke førte gang, at Beyoncé og Jay-Z har haft Louvre for sig selv.

I forbindelse med en koncert i Paris i efteråret 2014 fik parret sammen med deres datter Blue Ivy en privat rundvisning på kunstmuseet, hvor de uden andre gæster kunne nyde synet af Mona Lisa – ved dén lejlighed lagde Jay-Z et billede på Instagram, der ser ud til at have inspireret parret til netop musikvideoen Apeshit.

(© Jay-Z's instagramprofil og fra musikvideoen)

På Louvre tager man dog kritikken med ro. Sophie Grange, der er pressechef, skriver til DR, at de har været glade for samarbejdet.

- Beyoncé og Jay-Z har besøgt Louvre fire gange over de seneste ti år. Under deres seneste besøg i maj 2018 forklarede de ideen. Der var stramme deadlines, men vi blev hurtigt overbevist om ideen, fordi den viste en ægte sympati for museet og dets kunstværker.