I efteråret 1991 så hele verden sort: Heavy metal-bandet Metallica udgav deres 'Black Album'.

Det nu ikoniske album blev revet væk på cd'er og kassettebånd. Det strøg højt op ad hitlisterne og sendte tung og aggressiv musik ud i radioen - og blev endda spillet på dansegulvet. Alene i Danmark har albummet solgt omkring 200.000 eksemplarer.

Nu, 30 år efter, bliver de ikoniske sange fra 1991 fortolket af en lang række musikere, som hylder Metallica. Blandt de mere opsigtsvækkende er Miley Cyrus og Elton John, Pharrell Williams, Mac DeMarco og Phoebe Bridgers.

Lyt til Miley Cyrus' cover af Metallica-sangen 'Nothing Else Matters' her:
Over hele verden findes der millioner af fans, der lever og ånder for den larmende lyd og de ofte voldsomme tekster i heavy metal. Nogle gange kan de genkendes på headbanging, djævletegn og battle-vest. Andre gange er det ikke til at se på præsten eller bankfunktionæren, at de sværger til heavy metal.

Set udefra kan metal-musik virke som ren larm. Men som Metallicas sorte album viste, er der meget mere i det. Kom med ned i mørket og se, hvad der gemmer sig bag den hårde støj og det sorte tøj.

En forårsdag i 2020 ligger der en mail i indbakken hos det danske band Konvent, et af de spirende navne på den danske metal-scene.

Mailen skiller sig ud. For den handler hverken om en ny koncertbooking eller om rengøring i øvelokalet. Den er fra en kvinde i USA, og hendes lange mail rører de fire medlemmer af det hårde doom metal-band dybt.

Kvinden har nemlig hørt sangen 'Bridge' fra Konvents debutalbum. Og så har hun spillet den for sin far flere gange - indtil han sov stille ind.

Kvinden fortæller, at hendes far i længere tid lå terminal syg, men ikke ville give slip på livet. Den tunge sang havde hjulpet til at sende ham afsted, mens hans kone og datter vågede over ham. En dyster sang om at krydse broen mellem liv og død.

Lyt til sangen her:

- De skrev til os, at han havde trukket sin sidste vejrtrækning til den sang, fortæller Heidi Withington Brink, der spiller bas i Konvent.

- Den havde hjulpet dem til at have et fint øjeblik i hele tragedien. Vi var allesammen meget berørte af det.

Selvom Konvent ikke er kendt af særlig mange i Danmark, har de allerede fået fans i andre dele af verden. Mennesker i kød og blod, der har store følelser forbundet med det danske bands tunge musik og mørke growl-vokal.

Hos Konvent og andre metalbands er der nemlig plads til de grimme følelser og grufulde forhold: vrede, had, brutalitet og død. Ting, der er en stor del af vores verden, men som oftest bliver gemt væk i andre musikgenrer.

I flere former for heavy metal synger sangeren med en dyb, brølende eller skurrende stemme: growl.

Det kan lyde som et monster, der er ved at spise mikrofonen – men faktisk kræver growl ret meget sangteknik.

Lyden skal ikke komme fra halsen, men helt nede fra mavemusklerne – og det kræver både træning og vedligeholdelse at udføre korrekt. Ellers risikerer sangeren at smadre sin stemme totalt.

Lyt til et eksempel på growl her:
Suffocation - Pierced from Within

Når Heidi Withington Brink fra Konvent selv hører et nyt metal-nummer, er hun fascineret af den store energiudladning: En mur af lyd. Men samtidig hører hun altid gennem støjen og fanger de mange detaljer i musikken og teksterne:

- Hvis jeg er vred eller ked af det, kan musikken hjælpe med at få frustrationen og tankerne ud, siger Heidi Withington Brink.

- Og så kan det være rigtig godt at arbejde til, hvis man skal fokusere. Især ekstreme former for metal. Der er nok nogen, der tænker, at det ville de slet ikke kunne finde ud af, men det kan jeg åbenbart, siger hun.

- Det er rigtigt, at det larmer. Men det er løgn, hvis folk siger, det bare er larm, siger Anders Bøtter. Han er vært på DR's metal-podcast 'Sort Søndag', der dykker ned i alle afkroge af metaluniverset:

- Heavy metal-universet er langt bredere, større og mere fantasifuldt, end mange andre genrer er. Der er så mange raffinerede måder at udtrykke sig på, siger Anders Bøtter.

Ud over selve lydniveauet er der særligt fire faktorer, der har defineret og udviklet heavy metal-musikken:

Massemord. Brændte kroppe i den elektriske stol. En pagt med Satan selv. Det er ikke ligefrem emner, der bliver taget op i særlig mange sange af Taylor Swift eller ArtigeArdit. Men i heavy metal udgør det en stor del af teksterne.

- Det, man synger om i metal, er en naturlig del af livet. I livet er der både positive ting, men også tragiske og triste begivenheder. Det er ikke alt sammen som en glad popsang, siger Heidi Withington Brink.

Hos de fleste heavy metal-bands er det ikke kun teksterne, der er dystre. Bandets udseende, albumcovers og deres merchandise er med til at skabe en helt særlig stemning:

- Heavy metal kan næsten skabe et fantasiunivers, du kan flygte væk i, langt fra virkeligheden. Den gør det samme som en god gyserfilm eller tegneserie gør, siger Anders Bøtter.

Lyt til et eksempel her:

Cannibal Corpse - Hammer Smashed Face

Den forvrængede, elektriske guitarlyd er et uomgængeligt element i heavy metal.

- Guitaren med distortion er det, der står for meget af larmen, med mindre du er ude i black metal eller dødsmetal, hvor forsangeren skriger eller growler – men selv der er det bakket op af en til to guitarer, siger Anders Bøtter.

Meget af guitarspillet i heavy metal er vokset ud af den psykedeliske og syrede rock i 1960'erne, hvor stjerner som Eric Clapton og Jimi Hendrix fik helt vilde lyde ud af guitaren.

Men helt særligt for metal-musikken er "power chords": en guitar-akkord med kun to toner. Det ikoniske band Black Sabbaths guitarist Tonny Iommi brugte dem i stor stil, fordi han havde mistet det yderste led på to fingerspidser i en arbejdsulykke. Og det blev senere et grundelement i metal-genren.

Lyt til et eksempel her:

Metallica - Master of Puppets

Black metal er kendetegnet ved sangere, der skriger – mens dødsmetal dyrker det såkaldte growl, hvor stemmen er så dyb, at ordene tit forsvinder i mørket.

I heavy metal har forsangerens stemme altid skilt sig ud fra mængden:

- Tidligere var det vigtigt at have en sanger, der kunne synge storladent, pompøst og højt. Ligesom Freddie Mercury fra Queen, siger Anders Bøtter.

Når det gælder det dybe, brølende growl, er heavy metal faktisk en af de første musikgenrer, der sætter effekter på vokalen:

- Nogen må have tænkt: "Hvad sker der, hvis jeg putter en distortion-pedal på min stemme i stedet for kun på guitaren, og så siger whooarh!" siger Anders Bøtter.

- Jeg ser det som en ret unik ting for heavy metal i begyndelsen. Men hvis man lægger mærke til det den dag i dag, så er der næppe et radiohit i top ti, hvor der ikke er en form for stemmeforvrængning på.

Lyt til et eksempel her:

Suffocation - Pierced from Within

Trommeslagere i heavy metal sidder ofte bag et trommesæt på størrelse med en Boeing 747. Men bag de to stortrommer gemmer der sig nogle gange et ekstra våben: dobbeltpedalen!

Stortrommer bliver altid spillet med foden på en pedal med kølle - men med to pedaler kan man spille dobbelt så hurtigt og virkelig få musikken til at dundre.

Dobbeltpedalen er ikke med i al heavy metal, men den har haft stor betydning for musikgenrens udvikling:

- Den dag i dag er der dødsmetalbands, der ikke kan få det vildt og voldsomt nok, så de bruger alle mulige krumspring for at få de hurtigste stortrommepedaler, de overhovedet kan, siger Anders Bøtter.

Lyt til et eksempel her:

Slayer - Angel of Death

Da frøet til den allerførste heavy metal-plade blev sået i 1970, var 1960'ernes blomsterbørn og hippie-bevægelsen allerede ved at visne:

I USA havde en Hells Angels-bodyguard knivdræbt en tilskuer til en koncert med Rolling Stones. Hippie-kultlederen Charles Manson stod anklaget for en række bestialske mord. Mange begyndte i det hele taget at se det mareridt, der kunne komme ud af drømmen om fri kærlighed og stoffer, som hippiebevægelsen stod for.

Og så var det, at det nye, engelske band Black Sabbath tog hippiernes blues og syrerock med ud på et decideret ondskabsfuldt trip.

Med deres musik ville Black Sabbath vise verden sin egen skyggeside.

- Black Sabbath er grundstenen. Det er Bibelen, det er de ti bud, siger Anders Bøtter.

Bandet blev det sorte frø, der siden er spiret til et helt rodnet af metaltyper:

Med to album i løbet af kalenderåret 1970 definerede Black Sabbath en ny musikgenre: heavy metal.

Flere af numrene på de to album er ikke bare klassikere – de er hver især skabeloner for de senere forgreninger af heavy metal:

- Du kan høre kimen til de ting, der udgør heavy metal. Der er ting, der går ekstremt langsomt - det er doom metal. Der er også ting, der går ekstremt hurtigt for sin tid, og det bliver thrash metal eller speed metal, siger Anders Bøtter.

Et eksempel på det, der senere bliver til doom metal, er nummeret med bandets eget navn: 'Black Sabbath':

Den vildt hurtige speed-metal, som senere metal-bands rendyrker, kan på samme måde spores tilbage til Black Sabbats 'Paranoid':

Black Sabbaths Ozzy Osbourne er kendt for mange ting – blandt andet for at bide hovedet af en flagermus! Det skete i begyndelsen af hans solokarriere til en koncert i 1982. En fan smed en død flagermus på scenen. Ozzy troede, den var af gummi, samlede den op og bed hovedet af den.

- Straks var der noget, der føltes forkert. Meget forkert. Min mund var straks fyldt af den her varme, slimede væske med den værste eftersmag, du kan forestille dig, har Osbourne skrevet i sin selvbiografi om øjeblikket, der er blevet et af de nok mest ikoniske i rockhistorien.

Gennem 50 år har heavy metal udviklet en hel underskov af subgenrer. Her kan man støde på alt fra kranieflækkende dødsmetal til matematisk metal – og blandinger af japansk pop og hård heavy.

- Der er så mange muligheder i heavy metal for at dykke ind i forskellige universer. Det svarer til at dele et løg, når du laver mad: Du kan findele det i en uendelighed, siger Anders Bøtter.

Dyk selv ned i nogle af de forskellige heavy metal-universer her:

Kawaii Metal

Glad, japansk pop blandet med hård heavy. Kawaii betyder faktisk "nuttet" på japansk.

Baby Metal – Gimme Chocolate!!!

Funeral Doom

Tung og så langsom, at du kan bære din egen kiste ud til den på dommedag. Sangeren sukker opgivende de sparsomme ord ud.

Mournful Congregation - Catechism Of Depression

Black Metal

I 90'erne brændte black metal-folk kirker ned i Norge. I musikken skriger og brøler de hadet til kristendom ud.

Mayhem - Deathcrush

Glam Metal

Bands med make-up, stor hårpragt – og poppet heavy til hitlisterne.

White Lion - Broken Heart

Pirate Metal

Hård lyd fra de syv have, dødningehoveder, røverhistorier og masser af rom.

Running Wild - Under Jolly Roger

Death Metal

Død og smerte udpenslet i et inferno af støj, smadder og dyb, brølende growl.

Entombed - Supposed to rot

Thrash Metal

Guitarer og trommer slår gnister i højenergiske sange om livsens ondskab.

Metallica – Ride the Lightning

Viking Metal

Black metal-sange iblandet folkemusik, nordiske guder, erobringstogter og blodrus.

Bathory – One Rode to Asa Bay

Rap Metal

Alt det hårde fra heavy metal - og så en rasende rapper bag mikrofonen.

Rage Against The Machine – Killing in the Name of

Mathcore

Fællestime i musik og matematik: komplekse og skiftende rytmer og taktformer.

Rolo Tomassi – Rituals

Symphonic Metal

Storladent med strygere. Hvis du ikke har plads til et symfoniorkester, duer keyboards også.

Nightwish – Nemo

Heidi Withington Brinks første minde om noget, der smager af metal, var et nummer i DR-programmet Boogie-listen. I sommeren 2006 lå bandet Coheed and Cambria nemlig blandt boblerne i programmet.
- Jeg kunne få gåsehud, når jeg sad og hørte musikken. Der var bare så store følelser involveret, syntes jeg. Og det kom til udtryk på en enormt voldsom måde, som jeg kunne genkende fra nogle tanker, jeg kæmpede med på det tidspunkt, siger Heidi Withington Brink.

Coheed and Cambria blev Heidis "gateway-drug", der senere lærte hende at elske hårdere heavy metal. Det er nemlig de færreste, der straks springer ud i så hård musik, at deres kadaver bliver vendt på vrangen, forklarer Anders Bøtter.

- Jeg plejer at sammenligne det med at drikke snaps og spise sild. Det er heller ikke noget, du gør første gang. Der er sikkert en far eller mor, der prakker dig det på, men det tager nok noget tid at lære at sætte pris på det, siger han.

Til festivaler og koncerter tager mange metal-fans vest på: Stoffet er ofte denim eller læder, men det kan være svært at se for alle de små og store band-logoer, der er syet og strøget på. Det er battle-vesten, heavy metal-fans' svar på bilens bagrude-sticker: Et hint til verden om, hvem du er.

- Du kan genkende dig selv i folk, du ikke har mødt før, fordi de måske har en patch på deres vest. Du siger: "Ej, det er bare det fedeste band," og så kører den bare, siger Heidi Withington Brink.

Hvis du har fået mod på at høre heavy metal, behøver du ikke engang kigge ud over landets grænser. Lige nu er flere danske bands endda ved at sparke døren ind til den internationale scene. Konvent er bare et af dem.

- Vi er inde i en kæmpe bølge af kvalitet herhjemme lige nu, siger Anders Bøtter.

Han giver lynhurtigt fem eksempler på danske bands, der kan erobre den internationale scene i de kommende år.

Baest

– Hvis de kan holde niveauet, kan de komme på USA-tour om fem års tid.

Baest - Abattoir

Myrkur

– Hun har varmet op for Smashing Pumpkins i London. Det er gigantisk stort.

Myrkur – Ulvinde

Møl

– Efter ét album har de lige skrevet kontrakt med verdens største metal-pladeselskab.

Møl - Penumbra

Undergang

– Virkelig voldsom dødsmetal med et kæmpe publikum i udlandet.

Undergang - Ufrivillig donation af vitale organer

Konvent

– Meget nye – men kan virkelig komme langt.

Konvent – World of gone

– De her bands sælger ikke platin i Danmark, men det er mange bække små. Hvis man lægger sammen, hvad Bæst har solgt i Grækenland, Rusland, Indien, Canada, Singapore og Kina, så er det ret signifikant, siger Anders Bøtter.

I 1980'erne var danske bands som Mercyful Fate, King Diamond og Artillery anerkendt på den internationale metal-scene. Og i mange år har Metallicas trommeslager Lars Ulrich stået som den klareste danske stjerne i udlandet.

Men de seneste ti år har blandt andet festivalen Copenhell været med til at løfte miljøet herhjemme markant.

- Jeg er meget spændt på de næste fem år: Kan vi tage det næste skridt og lave den næste store ting i udlandet?, spørger Anders Bøtter.

Credit


Tekst og research: Frederik Bjerre Andersen


Grafisk design: Ingeborg Munk Toft


Udvikling og kode: Jesper Winther, Casper Glumsøe Bach og Tommy Faldt Pedersen


Redaktør: Nanna Mejer Sørensen og Lasse From


Billedkilder: Mariano Coretti, Getty Images, Unsplash, WikiMedia Commons