Dagbog fra Delhi: CO2-fri pedalkraft

CO2-fri produktion er idealet på klimakonferencen i København. Eksemplerne kan være svære at finde, men det lykkedes vores udsendte reporter i Indien at finde et af dem.

Jeg er på vej gennem bazaren i den gamle del af Indiens hovedstad Delhi. Det foregår i cykelrickshaw ved hjælp af pedalkraft - dog ikke min egen.

Pedalkræfterne bliver leveret af Abdul Majid, som er min - ja hvad skal vi kalde ham - chauffør, rickshaw driver.

Trafikken er meget tæt og består foruden cykel-rickshaws også af scooter-rickshaws, motorcykler, almindelige cykler og masser af fodgængere.

Der er butkker, værksteder og gadehandlere alle vegne. Gaderne her er meget snævre. Mange steder vil det være umuligt at komme frem i bil.

Tungt arbejde

Abdul Majid lever af at transportere folk og varer rundt her i kvarteret fra morgen til aften - absolut CO2-frit.

Men det kan være hårdt arbejde. Ind imellem må han af og trække. Man kan undre sig over, hvor meget der kan være på en cykelrickshaw.

Nu er det midt på eftermiddagen, og jeg kan se, at børnene er på vej hjem fra skole også i rickshaw - ikke én i hver, men helt op til otte, ni eller ti børn i en enkelt rickshaw.

Abdul Majid tjener mellem 15 og 20 kroner om dagen, siger han - hvis han er heldig. Meget af tiden bruger han på at vente.

Grænser for pedalkraften

Jeg spørger Majid, om han har hørt om klimakonferencen i København, men det har han ikke, siger han.

Han har nok at gøre med at tjene til dagen og vejen.

Vi nærmer os udkanten af bazar-kvarteret, og jeg kan se de første biler - heriblandt en taxa, som jeg må videre med.

Ude på de store veje kan cyklerne ikke følge med. Når det gælder hastighed og længere afstande, er det nok så som så med perspektivet for pedalkraften - CO2-fri eller ej.

Politiet vil af med cyklerne

Politiet her i Delhi vil gerne have forbudt cykel-rickshaws på de store trafikårer, men det er ikke lykkedes endnu. Sagen bliver for tiden behandlet af domstolene.

Politiets argument er ikke kun, at cykelrickshaws forsinker trafikken. Ifølge politiet er fænomenet heller ”ikke foreneligt med ønsket om at gøre Delhi til en by i verdensklasse”!

Rickshaw driverne bor på fortovene, spiser og sover på deres cykler - og giver i det hele taget problemer, hvor de holder til. Det mener altså ordensmagten i den indiske hovedstad.