Danske webdesignere siger nej til millioner

Kunderne tæller navne som Yahoo, Apple og Google - alligevel må mange gå forgæves hos det danske webdesignfirma Cuban Council i San Francisco.

Michael Schmidt og hans kollegaer i it-virksomheden Cuban Council vægter arbejdsglæde over pengene. (Foto: DR © DR)

Et dansk webdesignfirma i USA har så stor succes, at firmaer som Yahoo, Apple og Google ofte må gå forgæves, når de banker på døren med en ordre.

Det danskejede firma, Cuban Council, der har base i San Francisco, har et stort vækstpotentiale, men det er slet ikke firmaets strategi. Det tillader sig derimod at sige nej til de mange af de store kunder, fordi firmaet ikke ønske at vokse sig større.

Michael Schmidt er kreativ chef i Cuban Council, og hans pointe med nulvækststrategien er, at kreativiteten lever bedst under små forhold.

Relanceret Googles forside

- Når man kigger på de af vores kunder, der kommer over 20 ansatte, så mister deres folk i ledelsen ofte tråden. Så ved de ikke, hvad der sker på arbejdspladsen. Det vil vi ikke have med Cuban Council. Vi vil have, at jeg altid ved, hvad alle menneskene i vores firma laver, siger Michael Schmidt til DR.

Cuban Council har eksempelvis designet Facebook's logo, de har relanceret Googles forside, og de arbejder løbende for Apple. Men firmaet har også blandt andet skrottet kunder som Yahoo og Orange, fordi firmaerne ikke kunne acceptere Cuban Councils krav om kreativ frihed.

Farvel til millioner

Mange af de amerikanske kunder har efterhånden accepteret danskernes særegne virksomhedsstrategi. Andre ryster bare på hovedet.

- For dem at se er det fuldstændig hul i hovedet, at man ikke er interesseret i at blive kæmpestore eller blive købt af et stort firma, fortæller Michael Schmidt.

Strategien har betydet, at Michael Schmidt og hans kolleger undervejs har vinket farvel til millioner af kroner.

Siger nej til tre ud af fire

- Selvom det nogle gange gør lidt ondt, at man ikke har råd til at få det kæmpestore hus med svimming pool, så synes jeg stadig, det er det værd, siger Michael Schmidt.

Cuban Council arbejder netop nu på en ny stor opgave for Google, hvor Michael og kollegerne designer helt nye forsider for den førende søgemaskine på nettet. Men ellers siger firmaet i San Francisco nej til tre ud fire store kunder for tiden.

- Vi er først ledige til nye job i foråret 2008, fortæller Michael Schmidt.

http://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:533788c9a11f9d1240629a9b

Facebook
Twitter