DEBATTEN ER SLUT. Du kan ikke længere kommentere.
Du kan ikke længere skrive nye indlæg og kommentarer i debatten.

'Facebookistan' - hvor bekymrede skal vi være?

De ved alt om dig og sælger oplysningerne til højestbydende. En 'kræftsvulst på internettet', der taler om åbenhed, men lukrerer på lukkethed og censur. Kritikken mod Facebook er hård, men hvor slemt står det i grunden til? Kan man ikke bare melde sig ud af netværket, eller er der noget andet og større på spil? Se dokumentaren 'Facebookistan' på DR2, og vær med i debatten her.

Debatvært:

DavidRebouh

Dagens debatpanel:

Jakob Gottschau, instruktør bag 'Facebookistan'
Marianne Steen, tech-kritiker og medstifter af Data Ethics
David Ledstrup, medierådgiver og ekspert i sociale medier

Ved Facebook for meget om os?

Aftenens debat optegnede blandt andet det ambivalente forhold, mange af os har til Facebook og andre store it-aktører. De er bekvemme, vi har svært ved at undvære dem, men vi bryder os dybest set ikke om, at de ved så meget om os, og at vi ikke kan kontrollere, hvad de gør med den viden. Her er nogle af kommentarerne fra debatten:

Jakob Gottschau, instruktør bag 'Facebookistan':
- Det er ikke særligt godt for demokratiet, at vi som borgere bliver mere og mere transparente pga. vores digitale fodspor (ikke bare via Facebook), samtidig med at virksomheder og myndigheder bliver mere og mere lukkede. Det er usundt og slet ikke i tråd med menneskerettighedserklæringens artikel om privatliv.
________

David Ledstrup, medierådgiver og ekspert i sociale medier:
- Jeg kan kun være enig i, at vi overordnet set skal have mere kontrol over vores private data. Men når det er sagt, bliver vi også nødt til at tage den anden side af sagen - som jeg ikke føler bliver vist i den ellers glimrende dokumentar. Facebook anvender vores data i stor stil - først og fremmest så de kan gøre vores oplevelse bedre (…) Jo bedre, vi synes oplevelsen er, jo flere penge tjener Facebook. Det, synes jeg, er fint. Noget for noget.
________

Marianne Steen, tech-kritiker og medstifter af Data Ethics:
- Facebook gør intet for den enkelte forbruger. Grunden til, at vi oplever det som en bedre oplevelse, skyldes jo netop Facebooks indgående kendskab til vores psykologi (…) Derfor kan de på det rette tidspunkt placere præcis det, vi føler vi har mest behov for lige nu og få os til at. Du kalder det en god oplevelse - jeg kalder det manipulation.
________

Morten Bøvling Pedersen, bruger på dr.dk:
- Ja, Facebook fylder meget i mange menneskers liv - nogle vil påstå FOR meget, men i bund og grund bør pilen vel rettes indad?
________

Kathrin Georgina, bruger på dr.dk:
- Super udsendelse, som blot bekræfter min voksende afstandtagen til Facebook. Har flere gange overvejet at lukke min profil, men det er jo netop svært, når jeg har fået nogle gode netværk og gode venner derinde samt begivenhedsoplysninger i mit nærområde.

David Rebouh

Debatvært

Kære alle, mange tak for interessen i 'Facebookistan' og aftenens debat om Facebook og privatliv på nettet. Vi lukker ned nu - men mon ikke debatten fortsætter på Facebook, Twitter eller et af alle de andre steder på det store internet ... Tak for i aften.

David Ledstrup

Selv tak! :)

Se svar (0) Henter svar...Vent venligst
LOG IND FOR AT KOMMENTERE

Jakob Gottschau

Modtog lige dette interessante link fra Guardian. Fem stragegier til at beskytte dit privatliv:
http://www.theguardian.com/technology/2015/nov/26/online-privacy-security-tips

Fakta: Her er kritikken mod Facebook

Siden 2006, hvor Facebook blev et forum for alle og begyndte at tjene store penge på oplysninger om sine brugere, er kritikken af det sociale netværk gradvist taget til. Her er nogle af kritikpunkterne.

• Facebook lagrer flere hundrede sider lange dokumenter om sine brugere og deres adfærd på nettet og er havnet i store retssager, hvor de er anklaget for at misbruge personlige oplysninger.

• Det kom for et par år siden også frem, at Facebook har videregivet oplysninger til den amerikanske sikkerhedstjeneste NSA.

• I starten af 2015 var der 1,44 milliarder brugere af Facebook, og selskabet opkøber systematisk konkurrerende sociale netværk og teknologier, heriblandt Instagram og WhatsApp. Intet andet firma har nogensinde rådet over så mange personlige data, og det har medfødt beskyldninger om, at Facebook er udemokratisk og har en monopollignende status.

• Facebook har en politik om, at såkaldt anstødeligt materiale (voldeligt, seksuelt, hadefuldt m.m.) ikke tolereres på netværket. Men i praksis er der mange eksempler på, at harmløse billeder af eksempelvis ammende kvinder fjernes, mens halvpornografisk materiale og grufulde billeder og videoer fra krigszoner slipper gennem nettet.

• Facebook sælger sig selv på åbenhed og fri deling af oplysninger, men svarer yderst sjældent på kritik fra brugere eller medier.

velkommen til debatten

21.00: Debatten åbner her på siden

21.00-22:00: Dokumentaren Facebookistan sendes på DR2

21.45 - 22.45: Debatpanelet debatterer med dig her på siden

For at være med i debatten skal du oprette en profil - det tager kun to minutter

Opret din profil her

Debatregler

For at deltage i debatten skal du følge DR's retningslinjer

Læs mere her