DEBATTEN ER SLUT. Du kan ikke længere kommentere.
Du kan ikke længere skrive nye indlæg og kommentarer i debatten.

Hvordan gør vi folkeskolen bedre?

I den seneste PISA-undersøgelse faldt 15 procent af eleverne fra 7. klasse og op efter ind i kategorien "svage læsefærdigheder". Så hvordan sikrer vi, at Danmarks unge efter 10 år i den danske folkeskole kan læse og regne på et niveau, der skal til, for at man som ung har alle mulighederne for sig? Hvordan kan vi gøre folkeskolen endnu bedre?

Debatvært:

KatrineVillarrealVillumsen

Dagens debatpanel:

Jakob Søvhøj
Undervisningsordfører, Enhedslisten
Anni Matthiesen
Undervisningsordfører, Venstre

Mehmet Sami Gür

EN STOR MODSÆTNING: KAN INKLUSION SÅ FUNGERE I SKOLEREFORMEN? NÆPPE!

Det er utopisk og utroværdigt at forvente, at inklusionen skulle gå hen og fungere i den konkurrence styrede skolereform.

Jais Schøndorf

Reformen er egentlig ikke problemet, jo nationale test, lange skoledage og enkelte andre ting er problematiske og er med til at børn og unge mister motivation og tro på egne evner. Der er også ting i reformen, der kunne være spændende at prøve at under anstændige rammer og vilkår, eksempelvis skolen i lokalsamfundet, bevægelse som en daglig del af skoledagen. Det egentlige problem er arbejdstidslov 409, der blev gennemtrumfet af politikkerne i 2013, ogsom skulle give det økonomiske grundlag for en dyr reform.
Samtidig med at man indførte reformen, og pålagde lærerne at forny deres arbejdsmetoder, undervise på nye måder mm, gav man skolelederne mulighed for at skære i forberedelsen, en mulighed de ikke har kunnet undgå at udnytte med de besparelser de løbende pålægges. Resultatet mange lærere har oplevet er en 1/4 mindre forberedelse til flere undervisningslektioner.
At forlange at en medarbejdergruppe starter noget nyt op, samtidig med at de stilles væsentlige ringere vilkår tilrådighed er en direkte vej til fiasko.
At man samtidig tror at indførelse af læringsmål, øget fokus på feedback og -forward kan erstatte den manglende forberedelse øger kun hastigheden ned ad vejen mod fiasko.
Det der skaber glade, motiverede og dygtige elever er velforberedte lærere og klassestørrelser, der giver mulighed for at se den enkelte elev i hver lektion.

LIVE: Debatten på DR2

Se med fra kl. 20, når Clement Kjersgaard styrer debatten.

Velkommen til debatten

Kl. 20-21: Debatten med Clement Kjersgaard på DR2

Kl. 20-21.15: Debat her på siden

Kl. 20-21: Debatpanelet er med i debatten

For at være med i debatten skal du oprette en profil - det tager kun to minutter

Opret din profil her

Debatregler

For at deltage i debatten skal du følge DR's retningslinjer

Læs mere her