Defekte partikelfiltre går glat gennem syn

De nye dieselbiler skal have et såkaldt partikelfilter monteret for at begrænse luftforureningen. Men i synshallerne kan man ikke altid kontrollere, om filteret rent faktisk virker, fortæller forbrugermagasinet Kontant

I byerne er trafikken tæt af udstødningsgas og sodpartikler, der kan være yderst sundhedsskadelige for os. Forureningen er især slem fra de mange dieselbiler, og derfor er der krav om, at bilproducenterne skal montere et såkaldt partikelfilter på nye dieselbiler.

- Et partikelfilter, der virker, kan faktisk fjerne over 99 % af partiklerne, så vi undgår at få dem ned i lungerne, fordi de bliver fanget i filteret, forklarer Kåre Press-Kristensen, miljøingeniør fra Det Økologiske Råd.

På den måde kan filtrene være med til at begrænse luftforureningen, men i synshallerne, hvor man skal teste og kontrollere, om filtrene virker, er målemetoden så gammel, at man ikke altid kan teste det.

- Det er ikke tilfredsstillende, det må vi erkende. Vi ville meget gerne være med til at højne miljøet, men det kræver udstyr, og det kræver lovgivning, siger Poul-Erik Christensen, teknisk chef for synsvirksomheden Applus.

Defekt filter gik gennem syn

Forbrugermagasinet Kontant testede sammen med Det Økologiske Råd en dieselbil fra 2012 med det lovpligtige partikelfilter.

Målingen med Kåre Press-Kristensens partikelmåler viste, at bilen udledte så mange partikler, at måleapparatet slog ud på højeste niveau - 500.000 - det kunne simpelthen ikke måle flere.

Da bilen blev testet i synshallen, bestod den uden problemer med en såkaldt røggasværdi på 0,34 - langt under grænsen på 0,52.

- Det illustrerer for mig, at man er nødt til at få nogle mere moderne testresultater i synshallerne. Folk er ikke tjent med at køre rundt med defekte filtre, som går igennem syn, og så tro, at alt er godt, men det er det i virkeligheden ikke, når vi taler om miljø, siger Kåre Press-Kristensen.

Minister: Der er et problem

Både Applus og Det Økologiske Råd ønsker, at man opdaterer de næsten 20 år gamle krav og målemetoder, som synshallerne i dag følger. Transportminister Magnus Heunicke (S) erkender problemet.

- Jeg synes også, det er skuffende. Derfor har vi også fået eksperter til at undersøge det, men de har altså ikke fundet nogen måleinstrumenter, som var gode nok til at kunne bruges til den her opgave. Jeg må bare som politiker prøve at skubbe i en retning, så vi kan få langt færre dieselpartikler i den luft, vi indånder, siger transportministeren i et interview med Kontant.

Ministeren lover, at der skulle være en løsning på vej i 2018, hvor nye systemer i bilerne skal kunne afsløre defekte filtre.

Du kan se mere om problemerne med dieselbilernes partikelfiltre i Kontant torsdag klokken 21.00 på DR1.