Hvidvask i Danske Bank

Det risikerer du som kunde, hvis din bank bliver midtpunkt for en skandale

Store bøder risikerer i sidste ende at havne hos kunderne, advarer Forbrugerrådet.

Danske Bank er midt i en skandale - hvad risikerer den helt almindelige bankkunde egentlig, når skandalen rammer ens pengeinstitut. (Foto: Kasper palsnov © Scanpix)

Danske Bank risikerer en milliard-stor bøde efter afsløringer af omfattende, ulovlig hvidvask. Tidligere var Nordea midtpunkt for en skandale om skatteunddragelse.

I denne uge overtog myndighederne Københavns Andelskasse, mens banken blandt andet undersøges for hvidvask.

Den ene møgsag efter den anden ruller blandt danske pengeinstitutter. Midt i det hele står kunderne.

Hvad betyder det i sidste ende for den helt almindelige bankkunde, hvis skandaler og milliardbøder ramler ned over ens pengeinstitut?

DR Nyheder har fået tre bankeksperter til at besvare det spørgsmål.

Lars Krull, seniorrådgiver, Aalborg Universitet

- Som kunde er man i et skæbnefællesskab med den, man handler med. Uanset om det er i Netto eller en bank. Tjener de ikke nok, vil man som kunde komme til at betale for det. Men der er stor konkurrence blandt bankerne, så man vil som bank strække sig langt for at holde prisen, siger Lars Krull, seniorrådgiver ved Institut for Økonomi og Ledelse på Aalborg Universitet.

Ifølge Lars Krull er der altså ingen grund til at frygte, at banken sender eventuelle bøder videre til kunderne i form af gebyrer.

- Det er klart, at man som aktionær risikerer at blive et beløb fattigere, hvis banken får en stor økonomisk sanktion, men den jævne kunde risikerer ikke noget, ud over at blive stødt på manchetterne moralsk, siger Lars Krull.

Morten Bruun Pedersen, Forbrugerrådet

Hos Forbrugerrådet opfordrer man til, at kunderne er opmærksomme på, at eventuelle skandaler kan smitte af.

- Vi har fra bankverdenen hidtil set en tendens til, at banken skal have det, der tilkommer banken. Det betyder, at hvis der opstår huller i indtjeningen, der i sidste kan påvirke aktionærernes afkast, så finder man de penge ved at skrue op for gebyrerne. Så det er en mulighed, man skal være bevidst om som forbruger, siger Morten Bruun Pedersen, seniorøkonom ved Forbrugerrådet.

Hvilke muligheder har man som forbruger for at komme ud af den knibe?

- Man er jo i sin gode ret til at skifte bank. Om det økonomisk kan betale sig afhænger af den konkrete situation og om der er særlige omkostninger forbundet med at indfri et lån. Har man aktier i banken kan man selvfølgelig sælge dem, men med risiko for kurstab. Så det er ikke givet, at det er en god ide, siger Morten Bruun Pedersen.

Hvis ens bank for alvor har de økonomiske tommelskruer på, har den i visse tilfælde mulighed for at ændre lånevilkårene, advarer han.

- Banken kan, teoretisk set på baggrund af en skandale, få et behov for at slanke dens balance og vil så forsøge at nedbringe sit udlån. Det kan måske betyde, at den presser på for at ændre vilkår til ugunst for forbrugeren hvor det er muligt ifølge låneaftale, siger Forbrugerrådets seniorøkonom.

Johannes Raaballe, forsker og lektor, Aarhus Universitet

Det er en reel mulighed, at bankerne kan sende bøder videre til kunderne. Men det er en knap, der er farlig at trykke på for pengeinstitutterne, siger lektor Johannes Raaballe fra Aarhus Universitet.

- Hvis en stor bank får en bøde, så rammer det aktionærerne, for bundlinjen bliver mindre. Så kan man diskutere, om banken vil forsøge at rette op på bundlinjen ved at hente det hjem hos kunderne. Det er muligt. Men det er en farlig mulighed for banken at bruge, for den åbner for, at konkurrenterne kan gå på strandhugst og score nogle kunder, siger han.

Facebook
Twitter