Detektor: Bloggere hylder Aarhus som 'verdens mest cool nabolag'. Men de har aldrig været i byen

Århus Stiftstidende fortryder omtale: Fuldstændigt åndssvagt at bringe historie om nogle, der ikke har været her.

- Jeg var der for cirka fem år siden i to uger for at besøge en ven, skriver en rejseblogger i en mail til Detektor om sit besøg i Aarhus.

Verdens mest cool nabolag, en af verdens mest spirende turistdestinationer og et af verdens bedste rejsemål.

Sådan lød lovprisningen af Aarhus tidligere på måneden i Århus Stiftstidende, Ekstra Bladet og Jyllands-Posten.

Anledningen var, at den amerikanske rejseblog Travel Lemming har udråbt Aarhus til at være et af verdens bedste nye rejsemål i 2020.

- Uanset hvad du tager dig til i Aarhus, så får du nok aldrig lyst til at tage derfra igen - for Aarhus er uden tvivl en af de byer i verden, man har mest lyst til at bo i, skrev Travel Lemmmings amerikanske stifter, Nathan Hake, på rejsebloggen.

Kåringen af Aarhus, som turistorganisationen VisitAarhus soler sig i som en ”stærk anerkendelse”, bygger på vurderinger fra en jury af internationale rejsebloggere. Og bloggerne, der er valgt af Travel Lemming, er tilsyneladende faldet pladask for Aarhus.

Men Detektor kan afsløre, at de udvalgte rejsebloggere aldrig har været i byen.

Hvad har Detektor fundet ud af?

Artikel i Århus Stiftstidende 5. november 2019.

Detektor har spurgt stifteren af rejsebloggen Travel Lemming, Nathan Hake, hvor mange af juryens medlemmer der har været i Aarhus.

Nathan Hake har sendt navnene på fire internationale bloggere, som han “ved har været af sted”.

Det drejer sig om rejsebloggerne Matthew Kepnes (Nomadic Matt), Kate McCulley (Adventurous Kate) og bloggerparret Murad og Nataly Osmann (#FollowMeTo). Tilsammen har de over fem millioner følgere på Instagram.

Det fremgår af Nathan Hakes blogindlæg om Aarhus, at Murad og Nataly Osmann havde stor ros til byen:

- Vi var virkelig begejstrede for Aarhus - et unikt historisk sted, hvor kulturarven er perfekt bevaret. Men på samme tid er den også meget moderne og udviklet, lyder det fra bloggerparret.

Men da Detektor kontakter de fire bloggere, oplyser tre af dem, at de aldrig har været i Aarhus. Deriblandt Murad og Nataly Osmann.

Det er kun rejsebloggeren Matthew Keppnes, der har besøgt Smilets by:

- Jeg var der for cirka fem år siden i to uger for at besøge en ven, skriver han i en mail til Detektor.

På Matthew Keppnes blog kan man læse en mere afdæmpet anbefaling af Aarhus:

- Det er en meget lille by, og der er ikke meget “at lave” her, som vil beskæftige dig i dagevis, ligesom København gør. Ikke desto mindre er det byens styrke. Den er stille. Der er mange parker, som man kan gå rundt i, skriver han blandt andet.

Hvad siger Nathan Hake til kritikken?

Nathan Hake står bag rejsebloggen Travel Lemming.

Detektor har spurgt Nathan Hake, om han ikke mener, at det er vigtigt, at bloggerne i juryen selv har været i de byer, de anbefaler.

- Nej, og her er forklaringen: Forestil dig, at du taler med en af verdens mest berejste personer, og så spørger personen, hvor han eller hun gerne vil hen næste gang. Hvad appellerer til dig? Hvor drømmer du om at rejse hen?

Så det handler ikke om, hvor de har været, men hvor de gerne vil hen?

- Det har aldrig handlet om, hvor alle vores dommere har været. Der er flere af dommerne, som stemte på Aarhus, selv om de ikke har været der. Jeg stoler på deres vurderinger mere end nogle andres.

Så når bloggerparret Murad og Nataly Osmann skriver, at de var “meget begejstrede for Aarhus”, så betyder det altså ikke, at de har været der?

- Ja, det var det oprindelige citat. Det har vi ændret nu. Engelsk er ikke deres modersmål, så der har formentlig været en sprogbarriere.

Men engelsk er dit modersmål, ikke? Og det er dig, der har ansvaret for bloggen?

- Ja, det er fair. Selvfølgelig. Så snart vi blev gjort opmærksom på det, rettede vi det.

Du skriver på din blog, at “Aarhus er ikke så meget en by, som det er verdens mest cool nabolag”. Har du selv været i Aarhus?

- Nej, jeg har ikke været i Aarhus. Jeg skriver vores årlige artikel, som bygger på, hvad de 30 dommere i juryen siger, og hvad vi kan researche os frem til om byen. På den måde prøver vi at give byen en stemme. Jeg har ikke selv været der, men det er meget højt på min to-do-liste for næste sommer.

Så når du skriver “snup en cykel og kør ned ad den charmerende Møllestien”, bygger det så på oplysninger, du har fundet på Google om Møllestien?

- Selvfølgelig, ja. Hvis du kigger på Youtube, kan du også finde videoer om Aarhus. Du kan se mange mennesker, der går i gaden. Så ja, når vi siger “tag en cykel”, så er det i et forsøg på at indfange byens stemning baseret på folks kollektive oplevelse.

Hvis du skulle på en restaurant, ville du så helst tage imod en anbefaling fra en person, der selv havde prøvet maden, eller fra en der havde læst om restauranten på Google?

- Det er faktisk et virkelig godt eksempel. Hvis du læser guidebøger, så har forfatterne ofte ikke selv smagt maden på samtlige restauranter, de skriver om. Det er meget almindeligt i rejsejournalistik. Personligt er jeg meget interesseret i at besøge Aarhus. Jeg vil meget gerne være med igen, når jeg har været der.

Når du ved, hvad du taler om?

- Ja, absolut. Når jeg har haft mulighed for at besøge byen.

Hvad siger VisitAarhus til kritikken?

Flere medier byggede deres historier om Travel Lemmings kåring af Aarhus på en pressemeddelelse fra den lokale turistorganisation, VisitAarhus.

I pressemeddelelsen siger VisitAarhus’ direktør, Pia Lange Christensen, at:

- Det er en stor ære at blive valgt af nogle af verdens førende rejseinfluencers, og det er en stærk anerkendelse af vores arbejde for at markere Aarhus som en destination, der er en blanding af ungdommelig energi, en livlig historie og attraktioner i verdensklasse, siger hun.

Detektor har også spurgt Pia Lange Christensen, om hun stadig mener, at “det er en stor ære at blive valgt af nogle af verdens førende rejseinfluencers”, selv om rejsebloggerne aldrig har været i byen.

- Jeg ville da klart hellere have haft, at de havde været fysisk på besøg i byen, men jeg synes stadigvæk, at det har en værdi, for det bygger jo på den omtale, der findes om Aarhus og de anmeldelser, der er af byen, og som gør, at de anbefaler andre at besøge os i 2020, siger Pia Lange Christensen.

Hvad siger Århus Stiftstidende til kritikken?

Chefredaktør for Århus Stiftstidende Jan Schouby. (Foto: Århus Stiftstidende)

Århus Stiftstidende var blandt de første til at omtale Travel Lemmings kåring af Aarhus. Under overskriften “Ny international hæder til Aarhus: Verdens mest cool nabolag" skrev avisen:

- New York Times ved det. Det samme gør Vogue og CNN. Og nu kommer der så endnu et udenlandsk medie med en anbefaling af Aarhus. Det er bloggen Travel Lemming, der kårer "30 Emerging Travel Destinations", altså rejsedestinationer, der måske ikke er så kendte endnu, men som er på vej opad - og nummer 14 på den liste hedder Aarhus, Denmark.

Detektor har spurgt avisens chefredaktør, Jan Schouby, om avisen skulle have forholdt sig mere kritisk til bloggernes kåring af Aarhus, inden avisen bragte sin artikel.

- Grundlæggende synes jeg, at det er fantastisk, at mennesker, der aldrig har været i byen, stadigvæk er i stand til at nå frem til det rigtige resultatet. Men når det så er sagt, så er vi super ærgerlige over, at vi ikke behandlede henvendelsen mere kritisk og stillede spørgsmål ved, om lovpriserne af byen faktisk også har været her.

- Det er jo fuldstændigt åndssvagt at bringe en historie om nogle, der ikke har været her. Det burde vi ikke have gjort. Det er da en fejl.

Hør hele historien i Detektors podcast, der udkommer i morgen: