Detektor: Bødskovs grønne bilrevolution er grå

Under halvdelen af de 100.000 grønne biler i Danmark er grønne ifølge flere eksperter

Skatteminister Morten Bødskov havde de store gloser fremme, da vi 11. august 2021 rundede 100.000 grønne biler i Danmark. (Foto: Claus bech © Ritzau Scanpix)

Skatteminister Morten Bødskov (S) kaldte det en "grøn revolution", at der nu kører 100.000 grønne biler på de danske veje.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) fulgte trop: det er "en milepæl" på vejen mod regeringens ambition om 1 million grønne biler på de danske veje i 2030.

Men det viser sig, at over halvdelen af de 100.000 biler er såkaldte plug-in-hybridbiler, som ifølge flere eksperter ikke kan betegnes som grønne. En detalje, som ministrene ikke oplyser i deres opslag.

Detektor har undersøgt, hvor grønne plug-in-hybridbilerne egentlig er.

Udleder tre til fire gange mere CO2

Det er misvisende at give plug-in-hybridbilerne det samme grønne stempel som elbiler. Det vurderer professor i transportøkonomi og trafikforsker på Københavns Universitet, Mogens Fosgerau.

- Plug-in-hybridbilen er sort. I undersøgelser ligger de omkring samme udledningsniveau som de gennemsnitlige benzinbiler, der sælges i Danmark i dag, siger han.

Fosgerau henviser til en ny international undersøgelse, der har undersøgt brugen af 100.000 plug-in-hybridbiler og deres CO2-udslip i Norge, Tyskland, Holland, USA, Canada og Kina.

Undersøgelsen, der er foretaget af Det Internationale Råd for Ren Transport (ICCT), viser, at plug-in-hybridbiler ikke er så grønne som antaget.

- Vores forskning viser, at plug-in-hybridbiler bruger tre til fire gange mere benzin og udleder tre til fire gange mere CO2, end bilproducenterne påstår, skriver medforfatter og administrerende direktør for ICCT i Europa, Peter Mock i et skriftligt svar til Detektor.

- Hvorvidt plug-in-biler er grønne afhænger utroligt meget af, hvordan den enkelte ejer kører, og hvor ofte man lader sin bil. Vores forskning viste, at flertallet af plug-in-ejere verden over ikke udelukkende kører sin plug-in-hybridbil på en grøn måde, skriver Peter Mock.

Et af eksemplerne i undersøgelsen er Norge, hvor plug-in-hybridbilernes CO2-udledning er mere end dobbelt så høj som det, bilproducenterne oplyser.

Her udleder den gennemsnitlige plug-in-hybridbil 84 gram CO2 per kørt kilometer, mens producentens tal er 39 gram CO2 per kørt kilometer.

Plug-in-hybridbilen er derfor ikke grøn, vurderer professor i energiplanlægning på Aalborg Universitet, Brian Vad Mathiesen.

- Producenternes forventede emissioner holder ikke stik. Derfor kan man ikke sige, at plug-in-hybridbiler er en god, grøn løsning, siger han.

Afgiftsrabatter uden grønt grundlag

Efter regeringen og aftalepartierne sidste år indførte store afgiftsrabatter på plug-in-hybridbiler, er salget stormet frem. I årets første otte måneder er hver femte solgte bil en plug-in-hybridbil.

Med aftalen vil afgiftsrabatten løbende falde frem mod 2030. Sidste år var rabatten på en plug-in-hybridbil på 80% - i år faldt den til 55%.

Men vi mangler viden om brugen af danske plug-in-hybridbiler, siger seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling og ekspert i grøn transport, Jeppe Juul.

- Vi har erfaringer fra udlandet, der tydeligt peger på, at de ikke er synderligt grønne, men i virkeligheden nok er tættere på en fossilbil end en elbil. Alligevel giver vi nogle ret store afgiftsrabatter, og det er lidt skævt, siger han.

Professor og trafikforsker Mogens Fosgerau undrer sig også over den store rabat på plug-in-hybrider.

- Vi giver milliarder i skatterabat, fordi bilerne skal forestille at være grønne. Og hvis de så ikke er det, så går der jo bare milliarder til, at man kan få nogle store biler billigt, siger trafikforskeren.

Skatteordfører ved ikke, om biler kører grønt

Skatteminister Morten Bødskov (S) har afvist at stille op til interview til Detektor, men det vil skatteordfører Troels Ravn (S) gerne.

Ordføreren mener ikke, at ICCTs tal nødvendigvis kan overføres til danske forhold, og han kender ikke til undersøgelser af danske plug-in-hybridbilers CO2-udledning.

Ved du, om de danske plug-in-hybridbiler bliver kørt grønt?

- Der er nuancer. En plug-in skal køres korrekt ved ikke at bruge motoren unødigt…

Men ved du, hvordan den bliver kørt herhjemme i Danmark?

- Nej, det kan jeg ikke vide i alle tilfælde. Men det er derfor vi siger, at det er en grøn bil, hvis den bliver kørt rigtigt.

ICCTs undersøgelse er den største af sin slags. Den viser, at plug-in-hybridbilerne udleder 49-174 gram CO2/km.

En bil kan kun kaldes grøn i Danmark, hvis den udleder mindre end 50 gram CO2/km.

Foreholdt resultaterne fra ICCTs undersøgelse, siger Ravn, at regeringen er i gang med at dobbelttjekke, om tallene er gældende for danske forhold.

Hvad nu hvis bilerne udleder lige så meget som i Norge. Er det så en fejl at give rabatter til plug-in-hybridbiler?

- Hvis man kører en plug-in bil korrekt, så mener vi stadig, at det er en grøn bil, siger Ravn, som dog er åben for at kigge på afgiftsrabatterne igen i 2025, hvor aftalepartierne har indlagt et såkaldt pitstop.

I 2021 har staten indtil videre givet 2,32 milliarder kroner i afgiftsrabat på plug-in-hybridbiler.

Anerkender du, at I har lavet en afgiftsrabat til danskerne baseret på en forhåbning om, hvordan de gerne vil bruge plug-in-bilen?

- Ja, med den bedste viden vi havde til rådighed på det tidspunkt, vi indgik aftalen, altså med Bilkommisionens anbefalinger, så ja.

Da Detektor spørger, om det er normalt at lave lovgivning ud fra forhåbninger, svarer skatteordføreren, at regeringen hele tiden kvalificerer deres vidensgrundlag, og at de vil vurdere situationen i forhold til den teknologiske udvikling i 2025.

Aftalepartier vil genåbne aftalen

Detektor har også foreholdt aftalepartierne det nye studie og eksperternes udtalelser.

Både SF og Enhedslisten vil gerne genåbne den politiske aftale, der giver afgiftsrabatter på plug-in hybridbiler, før 2025, hvor partierne ifølge aftalepapiret skal gøre status på udviklingen.

Hos Enhedslisten ønsker man at genåbne aftalen allerede til efteråret, mens regeringen og Radikale Venstre vil vente til 2025.