Detektor: Flyselskab lover grønne flyrejser. Men flyvning er stadig sort, siger eksperter

Flyselskabet DAT ændrer nu sin kampagne.

(Foto: Lars Laursen © LARS LAURSEN)

I kampagnen #IFLYGREEN lover det danske flyselskab DAT, at man kan flyve grønt med dem. Men selvom flyselskabet klimakompenserer for flyenes CO2-udledning, gør det ikke deres flyrejser grønne.

– Nej, man flyver ikke grønt. Man er som kunde med til at fjerne den klimabelastning, man er årsag til, men man flyver stadig sort, siger Henrik Gudmundsson fra den grønne tænketank Concito.

DAT holder fast i, at det er grønt at flyve med dem, men ændrer nu kampagnen til #IFLYGREENEST.

Hvad påstår DAT?

De fleste ved sikkert, at flyrejser udleder store mængder drivhusgasser og CO2, som er skadelige for klimaet. Derfor vil det måske overraske nogen at høre, at man faktisk kan flyve grønt. I hver fald hvis man skal tro det danske flyselskab DAT.

– IFLYGREEN betyder, at du flyver grønt, når du flyver på DAT's indenrigsruter i Danmark samt ruterne over Nordsøen, har DAT indtil for nylig skrevet på sin hjemmeside og de sociale medier.

På DAT's hjemmeside kan man man også læse, at udslippet fra DAT's flyvninger "neutraliseres med 110 %".

Og skal man tro Dansk Folkepartis formand Kristian Thulesen Dahl, betyder det, at man nærmest gør klimaet en tjeneste ved at flyve med DAT.

– Jo flere gange jeg flyver mellem Rønne og København, jo bedre for miljøet, sagde han med et glimt i øjet under valgkampens sidste partilederdebat på TV 2.

Hvad har vi fundet ud af?

(Foto: Christian Lindgren)

Lad os starte med DAT's løfter om at klimakompensere deres CO2-udledning med 110 procent.

På deres hjemmeside skriver DAT, at CO2-kompensationen sker ved at investere i nyplantet mangroveskov i Myanmar.

– Der findes endnu ingen mirakelkur, der med et slag kan gøre luftfarten til verdens mest bæredygtige transportform, men mangrovetræet hjælper os på vej, skriver flyselskabet.

Vi har bedt eksperter fra både Det Økologiske Råd og den grønne tænketank Concito kigge nærmere på DAT's klimakompensation. De mener begge, at mangroveprojektet i Myanmar er både gennemarbejdet og grundigt certificeret – og at overkompensation i teorien er mulig.

– 110 procent er bestemt muligt, hvis man f.eks. køber og annullerer 10 procent flere emissionsenheder, end man selv er årsag til. Det kan også være 200 procent eller 300 procent, hvis man køber to eller tre gange så meget kompensation, som man udleder, forklarer Henrik Gudmundsson, der er seniorkonsulent i Concito.

Seniorrådgiver i Det Økologiske Råd Kåre Press-Kristensen forklarer, at DAT's beplantning af mangroveskov i Myanmar er et af de bedre projekter, han har set.

– Det, der gør DAT's projekt til et af de bedre, er, at klimakompensationen givetvis er additionel. Det vil sige, at den sker ud over, hvad der ville være sket alligevel. Samtidig undgår man også problemet med dobbelttælling, hvor den samme CO2-kompensation tælles med flere steder. Så hvis mangroveskoven får lov til at stå til al tid og evighed, ser det altså ud til, at der er tale om en reel CO2-kompensation, siger han.

Men betyder det, at man kan flyve grønt med DAT?

– Nej, man kan ikke sige, at den CO2, man sætter til på gyngerne, den kan man bare vinde på karrusellerne, og så sige at flyvning er grønt, siger Kåre Press-Kristensen.

Den vurdering er Henrik Gudmundsson helt enig i.

– Hvis man beskriver det, som om flyvning ikke påvirker klimaet, så er det jo forkert, fordi flyvning udleder CO2 og andre drivhusgasser. Flyvning i sig selv er og bliver en klimabelastende aktivitet, indtil vi finder en anden måde at få flyet til at bevæge sig på, forklarer han.

Selvom begge eksperter synes, det er godt, at DAT klimakompenserer, så understreger de samtidig, at man bør holde CO2-kompensation og CO2-neutralitet adskilt.

– Risikoen ved at blande de to ting sammen er, at man får taget flyvningens klimaeffekt ud af ligningen og tror, at man i al fremtid kan lade flytrafikken vokse og kompensere sig ud af det problem. Og det kan man ikke, fordi der ikke er ubegrænset mulighed for at kompensere. Og der er ikke ubegrænset sikkerhed for, at ens kompensationsprojekter vil virke i al fremtid, forklarer Henrik Gudmundsson.

Klimakompensation maler altså ikke flyvning grønt – flyvning er stadig en klimaskadelig handling.

Hvad siger Kristian Thulesen Dahl?

(Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Detektor har spurgt Kristian Thulesen Dahl, om han fortsat mener, at han gør klimaet en tjeneste ved at flyve med DAT mellem Rønne og København?

– I valgkampen synes jeg jo, at det blev "grøn, grønnere og grønnest", og at det handlede om, at hvis bare vi holder op med at leve, som vi gør, så er alt reddet. Og så viste jeg et eksempel på et flyselskab, der siger, at det godt kan lade sig gøre at flyve og samtidig træffe et grønt valg. DAT reklamerer jo med, at man kompenserer 110 procent. Og ud fra det må man udlede, at jo flere penge, man bruger på flybilletter hos DAT, jo mere skov får man rejst. Og jo mere afhjælper man klimaproblemerne, siger han.

De eksperter, vi har talt med, siger, at selvom DAT's projekt er et af de bedre, så er flyvning stadig en klimaskadelig handling. Er du enig i det?

– Ja, ud fra definitionen af, at CO2-udledning er skadeligt for klimaet, og det er jo det, vi lægger til grund i den politiske debat, så er det selvfølgelig rigtigt, at flyvning isoleret set er skadeligt for klimaet.

Hvad siger DAT til kritikken?

(© JONAS AHLSTROM JONAS@JONASFOTOGRAFI.DK)

Vi spurgte også DAT's direktør Jesper Rungholm, hvorfor de skriver, at det er grønt at flyve, når eksperterne afviser det?

– Fordi vi offsetter al vores klimapåvirkning. For det første findes der ikke flyvemaskiner, der er mere klimavenlige end dem, vi har på vores indenrigsflyvninger. For det andet offsetter vi al vores CO2-udledning samt 10 procent oveni, så vi fjerner mere CO2 end vi tilfører, siger han.

Er det grønt at flyve? Ja eller nej?

– Det er grønt at flyve med os, fordi vi afværger CO2-problemet ved at klimakompensere. Så ja, det er grønt at flyve med os.

Hvorfor har I så ændret jeres kampagne på hjemmesiden til #IFLYGREENEST?

– Vi vil gerne tilfredsstille alle dem, der går meget op i det her og sige, at det kan ikke blive grønnere, end det vi gør. Så nu kalder vi det #IFLYGREENEST i stedet for. Vi vil gerne gå ind i dialogen, og vi vil bestemt ikke fornærme nogen med vores tiltag om at gøre flyvning så grønt som overhovedet muligt.

Facebook
Twitter