Detektor: Lærer planlagde børnehaveklasses farvel til 'Danmarks bedste statsminister'

Det skal ikke gentage sig, siger skolederen på den nordjyske skole.

Børnene i 0.C på Stolpedalsskolen vinker farvel til Mette Frederiksen efter hendes besøg mandag i sidste uge. (Foto: Henning Bagger © Scanpix)

Børnene stod på rækker og viftede med flag til ære for statsminister Mette Frederiksen, da hun i sidste uge besøgte Stolpedalsskolen i Aalborg.

Da børnene fra klassen 0.C skulle tage afsked, lød det i kor:

"Farvel, Mette Frederiksen, Danmarks bedste statsminister."

Og inden da havde en dreng overrakt en rose til statsministeren med ordene "en rose til en rose."

Børnenes afsked til Statsministeren skaber debat, efter at den søndag aften blevet vist i 21 Søndag på DR1.

- Det begynder at virke mere og mere påfaldende, hvordan statsministeren benytter velinstruerede børn i sine propaganda-lignende optrædender på skoler og på de sociale medier, skriver folketingsmedlem fra Dansk Folkeparti Peter Skaarup for eksempel.

Også lederen af Nye Borgerlige, Pernille Vermund, kommenterer episoden:

- Jeg vil gå så langt som til at sige, at den er udtryk for en ekstrem - og desværre velkendt - politisering af det danske uddannelsessystem, skriver Pernille Vermund på Facebook.

'En rose til en rose'. (Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix) (Foto: Henning Bagger © Scanpix)

Hvad siger skolelederen?

Børnehaveklassens afsked til statsministeren blev koordineret af børnenes skolelærer.

Det fortæller skoleleder på Stolpedalsskolen, Merete Christel Overgaard.

- Hvis vi fik besøg af Mette Frederiksen igen i morgen, så ville jeg nok sige, at den del skal vi ikke have med igen.

Statsministeren besøgte Stolpedalsskolen i Aalborg i forbindelse med, at de ældste elever skulle tilbage i skole. Forvaltningen i kommunen havde udvalgt skolen.

Til at starte med spurgte skoleleder Merete Christel Overgaard selv børnene i 0.C, om de ville synge for Mette Frederiksen, efter at statsministeren havde talt med nogle af de ældre elever.

- Børnene har hver uge besøgt et plejehjem og sunget for beboerne. Og det, synes vi, var en sød historie, som statsministeren skulle have.

- Så jeg spørger dem, om de har lyst til at synge for statsministeren, og de bliver bare mega stolte over at skulle synge for en statsminister.

Efter skolelederens henvendelse overtog klasselæren i 0.C planlægningen af børnenes modtagelse af statsministeren:

- Så har de i klassen talt om, hvordan man tager imod en statsminister. De kommer frem til at købe en blomst, og læreren køber så en rose. Det bliver fremstillet som noget partipolitisk, men det handler egentlig bare om, at de vil give en lille blomst, siger skoleleder Merete Christel Overgaard.

Hvis idé er det, at drengen skal gå op med en rose og sige "en rose til en rose"?

- Som jeg har forstået det, er der faktisk en, der foreslår, om man ikke kan sige til hende, at hun er en rose. Jeg ved ikke, hvordan ordene præcis falder, for jeg var der ikke, men jeg ved, at børnene selv talte om, at de kan give en rose til en rose. Jeg er dig svar skyldig i forhold til, om der så er en voksen, der hjælper med at få det formuleret. Men det sker i en samtale med børnene.

Så den indledende idé om at sige, at hun er en rose, kommer fra et barn?

- Jeg ved ikke, om det kommer fra et enkelt barn, eller om det er noget, der er blevet sat sammen ud fra den snak, de har haft. Jeg ved, der har været en samtale med børnene.

Så du ved ikke, om det er den voksne, der har fundet på det?

- Jeg har ordret spurgt læreren: Er det dig, der har fundet på det? Og det har læreren sagt nej til. Det var i et samarbejde, hvor de har talt om, hvad man kunne sige. Og så har der selvfølgelig været en voksen til at koordinere det.

Og hvem fandt på, at de skulle sige "Danmarks bedste statsminister"?

- Igen vil jeg tro, at det er noget, de sammen har fundet frem til. Det er noget meget umiddelbart, der opstår.

Har du også her spurgt, om det var læreren, der fandt på det?

- Jeg kan ikke sige andet, end at det var noget, de snakkede om i klassen, og så har læreren koordineret det. Jeg har ikke været så konkret, at jeg har spurgt: "Er det dig, der har sagt sådan og sådan?"

Kommer du til at gå mere ind i det?

- Nej, det gør jeg ikke. For intentionen har aldrig været at skabe debat eller favorisere en bestemt politik. Det har handlet om at skabe glæde og give børnene mulighed for at synge overfor statsministeren.

- I bagklogskabens ulideligt klare lys er det klart, at jeg fremadrettet vil have en opmærksomhed på, at vi skal passe på, at det i sådan nogle situationer ikke kan se ud, som om vi lægger noget partipolitisk nedover det.

Har I fået nogle klager fra forældrene?

- Nej. Jeg har kun hørt, at forældre var begejstrede, da vi bad om samtykke til at lade børnene synge for statsministeren. Men når der kommer sådan en debat her, så kan det godt være, at der er nogle, der får en anden opfattelse af tingene.

Vidste du, at der ville blive sagt "Danmarks bedste statsminister" og "en rose til en rose"?

- Nej, det vidste jeg ikke.

Ved du, om klasselæreren er engageret socialdemokrat?

- Hun er så professionel og dygtig. Og jeg kan være så ked af, at en lærer, der er en ildsjæl og brænder for at give børn gode oplevelser, skal ende i søgelyset på den her måde.

Ved du, om samme klasselærer ville være kommet frem til, at børnene skulle sige "Danmarks bedste statsminister", hvis det havde været en blå statsminister?

- Jeg kan være 110 procent sikker på, at det på ingen måder handler om politik. Det kan jeg forsikre dig om, at det ikke gør.

Og hvad gør dig så sikker på det?

- At vi på ingen måder taler politik herude eller ytrer, hvad vi har af politiske ståsteder. Det er en rigtig dygtig og professionel lærer, der brænder for at gøre en forskel for børn. Hvis Lars Løkke var kommet, så havde han fået den samme modtagelse. Vi føler os beæret, når vi får fint besøg, og så er vi gæstfrie.

Var det en fejl, at få børnene til at sige "Danmarks bedste statsminister"?

- I bagklogskabens klare lys, kan man sige, at det kan komme til at fremstå, som om vi forholder os politisk til hende. Nu er der jo også kun én statsminister, så der kan kun være én statsminister, der er den bedste. Og jeg tror ikke, børnene har tænkt over det. Hvis vi fik besøg af Mette Frederiksen igen i morgen, så ville jeg nok sige, at den del, skal vi ikke have med igen.

Facebook
Twitter