Detektor: Sundhed fylder på de sociale medier, og mændene dominerer debatten

Politikerne diskuterer næsten ikke sundhed, men det gør folk på de sociale medier.

(Foto: Morten Stricker © Scanpix)

I løbet af valgkampen undersøger Detektor i samarbejde med Roskilde Universitet og Infomedia, hvordan valgkampen udspiller sig i både de traditionelle medier og på de sociale medier.

I spidsen for projektet står Mark Blach-Ørsten, professor med særlige opgaver, og studielektor og ph.d.-studerende Mads Kæmsgaard Eberholst fra Roskilde Universitet.

Her er tre pointer fra valgkampens anden uge – optalt frem til mandag den 20. maj klokken 14.00.

1

Sundhed fylder mere på sociale medier

Sundhedsdebatten har ikke fyldt meget i medierne, siden Lars Løkke Rasmussen (V) udskrev folketingsvalget for små to uger siden.

Emnet har kun fået omkring tre procent af omtalen i de traditionelle medier, viser optællingen fra Roskilde Universitet og Infomedia.

Det er langt efter emner som klima og udlændinge, der hver især har tegnet sig for godt en femtedel af omtalen.

Helt omvendt er det på de sociale medier Facebook og Twitter. Her kommer sundhed – defineret som opslag om for eksempel hospitaler, sygeplejersker, rygning og kræft – ind på en foreløbig andenplads i de data, Infomedia har indsamlet i løbet af den seneste uge.

Ifølge Mark Blach-Ørsten viser det, at de traditionelle medier i høj grad afspejler politikernes dagsorden og de udspil, der kommer fra partierne hver dag. Og her har sundhed ikke fyldt meget.

– På de sociale medier kan man se, at det er noget, borgerne går op i og taler om. Men fordi politikerne ikke taler så meget om det, bliver det ikke afspejlet i de traditionelle nyhedsmedier, siger han.

2

Mænd, der diskuterer med mænd

Optællingen viser også, at den politiske debat på de sociale medier i meget høj grad er domineret af mænd. De mandlige brugere tegner sig indtil videre for mere end to tredjedele af aktiviteten – og det er faktisk ikke så overraskende ifølge Mark Blach-Ørsten.

– Det spejler det, vi i forvejen ved om de sociale medier. Mænd er mere aktive end kvinder i forhold til at lave opslag, dele, like og så videre. Det skal man være opmærksom på, når man henter historier fra de sociale medier om, hvad folk mener. De repræsenterer ikke nødvendigvis den danske befolkning, siger han.

3

Rød blok haler ind på blå

I den første uge af valget sad blå blok på cirka 62 procent af omtalen i de traditionelle medier. I anden uge faldt det en anelse til 58 procent, og på tv og i radio ligger de to blokke endnu tættere: Her tegner blå blok sig kun for 54 procent af omtalen mod 46 procent til rød blok.

– Radio- og tv-medierne har ret klare publice service-krav om upartiskhed, og derfor er der nok et større redaktionelt fokus på at fordele omtalen ligeligt, siger Mark Blach-Ørsten.

Han påpeger også, at Lars Løkke Rasmussen fortsat tiltrækker sig rigtig meget opmærksomhed på egen hånd – først på grund af valgudskrivelsen, så på velfærdsløftet og endelig på den overraskende bogudgivelse midt i valgkampen.

– Han udgør en stor del af blå bloks omtale. For partilederne har han 31 procent af omtalen, mens Mette Frederiksen ligger på 19 procent, siger Mark Blach-Ørsten.

Facebook
Twitter