Detektor: Transportministers “grønne” bil kører på benzin 80 procent af tiden

Benny Engelbrecht erkender sort kørsel i sin plug-in ministerbil.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) anerkender, at en plug-in-hybridbil ikke er grøn, når man har et stort kørselsbehov. (Foto: Martin Sylvest © Ritzau Scanpix)

Selvom regeringen bryster sig af at gå foran med den grønne omstilling, foregår langt størstedelen af turen på benzin, når transportminister Benny Engelbrecht (S) suser landet rundt i sin ministerbil.

Ministerens plug-in ministerbil kører på benzin 80% af tiden. Det placerer hans kørsel i bunden af listen over de plug-in ministerbiler, Detektor har fået aktindsigt i.

En fjerdedel på el

Tilbage i august fejrede transportministeren og skatteministeren, at der nu kørte 100.000 grønne biler på vejene i Danmark.

I august kunne Detektor afsløre, at over halvdelen af de såkaldte "grønne" biler var plug-in-hybrider. Og de er ikke grønne, lød det fra flere eksperter.

Nu viser det sig, at størstedelen af ministerbilerne er plug-in-hybrider, og at ministrene ikke selv kører dem grønt.

Detektor har fået aktindsigt i otte af de 14 plug-in ministerbiler, som de socialdemokratiske ministre kører rundt i.

En fjerdedel af ministrenes kørsel foregår på el. Resten på benzin.

Løfte om grøn omstilling af ministerbilerne

Regeringen bryster sig af, at den offentlige sektor skal være i front i den grønne omstilling.

Af aktindsigten fra Økonomistyrelsen fremgår det, at regeringen løbende arbejder på at sikre en så klimavenlig kørsel som muligt med henvisning til regeringens grønne indkøbsstrategi fra sidste år.

Her står der, at regeringen "går foran med et klart signal om, at det offentlige skal købe grønnere.”

Der står også, at “regeringens ministre vil gå foran i omstillingen af køretøjsflåden.”

Ministre bør køre elbiler

Regeringens støtteparti Enhedslisten kritiserer ministrenes kørsel.

- Jeg synes ikke, det er ret godt, at ministrene ligger og kører rundt i hybridbiler. Og det er slet ikke godt, at transportministeren er helt i bund i regnskabet. Han burde jo tværtimod være i toppen, og ministrene burde jo køre rundt i rene elbiler og gå foran med et godt eksempel, siger transportordfører i Enhedslisten Henning Hyllested.

Detektor har også foreholdt de nye oplysninger om ministrenes kørselsforbrug for seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling og ekspert i grøn transport Jeppe Juul. Han vurderer, at der er et "stort forbedringspotentiale."

- Det vil være passende, hvis Folketinget og regeringen med ministerbilerne gik forrest med den grønne omstilling og selv kørte i nulemissionsbiler, siger Jeppe Juul.

Kun klimaministeren og miljøministeren kører rundt i rene elbiler.

Og ifølge Jeppe Juul bør flere ministre skifte plug-in-hybriden ud med el.

- Med de elbiler vi har i dag, så er min vurdering, at der er mange af de her biler, der godt kunne være elbiler i stedet for plug-in-hybrider, siger Jeppe Juul.

Benzinforbruget er chaufførens ansvar

I et interview med Detektor erkender transportminister Benny Engelbrecht, at ministerbilen ikke køres grønt. Ministeren siger, at han kører mere grønt, når han selv er bag rattet i sin private plug-in-hybrid.

Er din ministerbil grøn?

- Hvis en minister boede i København, så ville den kunne kategoriseres som grøn. Jeg bor i provinsen, og så er det selvfølgelig ikke en optimal løsning. Den optimale løsning er en elbil.

Så den er ikke grøn?

- Ikke på den måde vi anvender den. Men hvis jeg nu havde haft et meget mindre kørselsbehov, så ville den sagtens kunne blive brugt grønt.

Men du har kaldt 100.000 grønne biler for en milepæl, og over 60.000 af dem er plug-in-hybrider. Så må man vel gå ud fra, at de plug-in-hybrider er grønne?

- Den plug-in-hybrid, jeg primært ved noget om, det er min egen plug-in-hybrid i Sønderjylland. Det er et grønt køretøj, så længe jeg bruger den på ren el.

Vi har fået aktindsigt i, hvordan du kører din plug-in ministerbil. Den kører 80 procent på benzin. Er det en grøn kørsel?

- Nej, det er det ikke. Og det er også derfor, at vi i øjeblikket sidder og kigger på, hvad næste bil så skal være.

Synes du, det er vigtigt, om du kører din bil grønt?

- Min egen private bil, som jeg selv kører, ja, det går jeg utrolig meget op i.

Benny Engelbrecht kører i en Toyota Prius plug-in-hybrid privat, mens ministerbilen er den markant større Mercedes S560 e plug-in-hybrid.

Men nu snakker vi om din ministerbil. Er det vigtigt for dig, om den bliver kørt grønt eller ej

Transportminister Benny Engelbrecht (S) under pressemøde i Transportministeriet om Bilkommissionens plan for ladeinfrastruktur. (Foto: Emil Helms © Ritzau Scanpix)

- Jeg overlader det fuldstændig til min chauffør at organisere kørslen. Jeg blander mig ikke i det, og det bør jeg heller ikke. Det, jeg godt kunne tænke mig, det er, at vi finder nogle mere grønne løsninger.

Så du går ikke op i, om din ministerbil bliver kørt grønt eller ej?

- Jeg blander mig ikke i, hvordan bilen bliver kørt. Hvis det er mig, der sidder bag rattet, så går jeg rigtig, rigtig meget op i det.

Ifølge retningslinjerne kan en ministerbil skiftes ud, når den har kørt 150.000 km eller er mere end fire år gammel.

Da ministerbilen ikke stod til udskiftning ved regeringsskiftet i 2019, var det ifølge Benny Engelbrecht ikke en mulighed at skifte til en elbil.

Har du undersøgt, om du kunne få en elbil før tid?

- Det er på ingen måde noget, jeg har haft en fornemmelse af, kunne være muligt. Vi kan jo ikke gøre andet end at følge de retningslinjer, som er i forhold til, hvornår en ministerbil skal skiftes.

Men du bryder vel ikke retningslinjerne ved at undersøge, om du kan fremskynde processen

- Hvad vi har gjort af overvejelser, det synes jeg ikke, jeg behøver involvere jer i, siger Benny Engelbrecht.

Transportministeren fortæller flere gange i interviewet, at han i næste måned skal afprøve en elbil - en Mercedes EQS - for at se om den kan erstatte den nuværende ministerbil.

Hør hele interviewet i ugens Detektor her.

Præsicering: Tidligere stod der i artiklen, at transportministerens kørsel lå i bunden set i forhold til alle ministerbiler. Det er blevet præciseret, at kørselen ligger i bunden af de ministerbiler, som Detektor har fået aktindsigt i.

FacebookTwitter