Detektor: Udskældt juletræsfirma skylder stadig kunder penge - Nets afviser forklaringen

100% Øko kan ikke svare på, hvornår pengene bliver betalt tilbage.

Kunder og velgørenhedsorganisationer har penge i klemme hos 100% Øko.

De fik aldrig deres juletræ. Alligevel har de betalt for det. Og nu kan de ikke få pengene tilbage.

Det er situationen for mange kunder, der før jul bestilte et klimavenligt juletræ i potte hos virksomheden 100% Øko. Detektor kunne i går fortælle, at mange af træerne står visne og mugne på et lager i Brøndby.

Flere velgørenhedsorganisationer venter også på de donationer, som virksomheden har lovet dem.

100% Øko giver Nets skylden. Det afviser Nets.

Det her er anden del af historien om juletræerne, som skulle suge tonsvis af CO2 ud af atmosfæren de næste mange år.

Penge i klemme

100% Øko har flere gange lovet kunderne, at de får pengene tilbage.

Allerede i november kunne DR fortælle om utilfredse kunder, der betalte for juletræer, som aldrig blev leveret.

100% Øko indrømmede dengang, at der var gået koks i logistikken, men at kunderne selvølgelig kunne få deres penge retur. Det er et løfte, som 100% Øko har gentaget lige siden.

Alligevel er der i dag stadig kunder, som venter på at få deres penge tilbage.

Det kan man læse i de mange kommentarer på virksomhedens facebookside og på Trustpilot, hvor flere opfordrer til, at man politianmelder virksomheden.

Ifølge 100% Øko er der dog en god forklaring. Nets tillader nemlig ikke tilbagebetalinger til virksomhedens kunder på grund af noget, Ekstra Bladet har skrevet. Det fortæller 100% Øko i en mail til deres kunder den 20. januar.

Mail fra 100% Øko til deres kunder.

Hos Nets kan man ikke genkende 100% Økos forklaring.

Det er rigtigt, at Nets kortvarigt har opsagt 100% Økos kontrakt. Det skyldes dog ikke en artikel i Ekstra Bladet, men at 100% Øko har trukket penge fra kunder, før varerne er afsendt. Det forklarer pressechef Povl Rasmussen.

- I den konkrete sag blev vi bekendt med et usædvanligt højt antal indsigelser fra folk, der via deres bank havde anmodet om at få tilbageført de beløb, de var blevet trukket af den pågældende virksomhed, skriver han i en mail til Detektor og bekræfter, at aftalen blev opsagt den 18. december.

Ifølge Povl Rasmussen betyder det dog ikke, at Nets forhindrer 100% Øko i at refundere deres kunders penge. Den 23. december gjorde Nets det igen muligt for 100% Øko at lave tilbagebetalinger.

- Både før opsigelsen og efterfølgende fra den 23. december 2019 har virksomheden haft mulighed for selv at tilbagebetale sine kunder, skriver han.

Overfor Detektor fastholder 100% Økos ejer, Anibal Damiao, at Nets gør det umuligt for ham at tilbagebetale sine kunder.

- Nets tilbageholder flere hundredtusinder kroner fra os. Siden den 19. december har vi ikke haft adgang til transaktionsdata omkring noget som helst, så vi er fuldstændig ude af stand til at løse vores klienters problemer, siger han.

Nets bekræfter, at de tilbageholder et beløb fra 100% Øko, men afviser, at der er tale om 'flere hundredtusinder kroner'. Nets afviser også, at de tilbageholder information for virksomheden.

- Så snart alle indsigelser er modtaget og gjort op, udbetales resten af det tilbageholdte beløb til virksomheden. I mellemtiden har virksomheden fortsat mulighed for selv at håndtere indsigelserne og tilbageføre pengene til sine kunder, skriver Povl Rasmussen.

Han afviser også, at 100% Øko ikke har adgang til transaktionsdata.

- Nets tilbageholder naturligvis intet for virksomheden, som er forsynet med alle efterspurgte oplysninger.

Skylder også velgørenhedsorganisation penge

100% Øko lovede at donere 30 kroner for hvert solgt træ.

Det er ikke kun 100% Økos kunder, der venter på at få deres penge. Flere hjælpeorganisationer venter også på de donationer, som virksomheden har lovet dem.

For hvert juletræ, der blev solgt, lovede 100% Øko at donere 30 kroner til et velgørende formål efter kundernes eget valg. Din Nødhjælp er blandt de organisationer, som kunderne kunne vælge at donere penge til.

- Vi har endnu ikke modtaget den aftalte minimumdonation på 4.500 kroner, selvom de ifølge den indgåede aftale skulle indbetale donationen senest den 31. januar 2020, forklarer Tina Ringgren Lovén, der er vicepræsident i Din Nødhjælp, til Detektor mandag i sidste uge.

Senere samme dag skriver Anibal Damiao til Din Nødhjælp, at donationerne er på vej.

- I slutningen af denne uge eller i begyndelsen af næste uge forventer vi at orientere jer om det endelige beløb (mit gæt er 15-20/30.000 tusinde kroner) og om en genplantningsdag, hvor du og dit team er inviteret til at komme, skriver han.

Da Detektor spørger Anibal Damiao, om Din Nødhjælp kan forvente at få op mod 30.000 kroner inden ugens udløb, beskylder han Detektors journalist for at 'fejlcitere og misrepræsentere fakta'.

- Det var ikke det, vi sagde til dem. Vi har ikke engang opgjort det endelige beløb endnu, og faktisk allokerer vi flere penge til dem end det beløb, folk har doneret. Jeg ved ikke, hvad de har fortalt dig, men det er ikke sandt, siger han.

Så de får ikke deres penge inden ugens udløb?

- Du lægger igen ord i min mund. Du siger, at mine forretningspartnere fortæller dig noget andet end det, jeg har skrevet til dem i en mail, og du lægger ord i min mund.

- Jeg kommunikerer helt transparent til nonprofitorganisationerne, og målet har hele tiden været at overrække pengene på genplantningsdagen.

I kontrakten mellem Din Nødhjælp og 100% Øko står der intet om, at pengene skulle overdrages på en genplantningsdag. Det fremgår kun, at pengene skulle indbetales senest den 31. januar 2020.

På trods af den overskredne deadline er det ikke lykkedes Din Nødhjælp at få oplyst en ny dato for, hvornår de kan forvente donationerne udbetalt.

- Jeg har ikke en konkret dato, og DR hjælper ikke på det, skriver Anibal Damiao torsdag den 13. februar i en mail til organisationens vicepræsident, Tina Ringgren Lovén.

De øvrige hjælpeorganisationer, Plastic Change og Den Danske Naturskovfond, har heller ikke modtaget deres donationer fra 100% Øko. De påpeger dog, at deadline ifølge deres kontrakt endnu ikke er overskredet.

Hvad siger 100% Øko til kritikken?

I et interview med Detektor afviser Anibal Damiao, at virksomhedens aftale med Nets blev lukket på grund af et aftalebrud fra hans side.

Han fastholder også, at Nets gør det umuligt for ham at betale sine kunder tilbage, fordi Nets både tilbageholder penge og information om virksomhedens transkationer og refusioner.

- Det er en meget tricky situation, hvor Nets tilbageholder hundredtusinder af kroner fra os. Vi kan dokumentere det, og vores advokat taler med Nets for at sikre, at vi får vores penge, sagde han torsdag i sidste uge, da Detektor interviewede ham.

- Du sidder med en sag i dine hænder, hvor en monopolistisk virksomhed forsøger at ødelægge os, og så prøver du, at få det til at handle om en lille virksomhed, der snyder sine kunder.

Når jeg spørger Nets, siger de, at din aftale med dem blev midlertidigt lukket, fordi du brød aftalens vilkår, og at du kan betale dine kunder tilbage, hvis du vil?

- Det er ikke rigtigt. De åbnede kortvarigt vores kontrakt, og så foretog vi så mange tilbagebetalinger, som vi kunne. Det er heller ikke rigtigt, at vi brød kontrakten med Nets.

- Nets gav os ikke adgang til transaktions- eller refusionsdata, og derfor var vi ude af stand til at reagere på vores kunders anmodninger om at få penge tilbage.

Mange af jeres kunder synes ikke, at I har kommunikeret særligt godt. De ved ikke, hvorfor de ikke får deres penge tilbage. De tror, at Nets har 'frosset' jeres penge på grund af noget, Ekstra Bladet har skrevet, men er det rigtigt?

- Jeg ved ikke, om det er på grund af Ekstra Bladet.

Hvorfor skriver I det så til jeres kunder?

- Vi ved, at det var lige derefter, at Nets stoppede med at sende os tilstrækkelig information om vores transaktioner.

- Faktum er, at vi siden begyndelsen af vores samarbejde med Nets ikke har haft adgang til data vedrørende transaktioner og refusioner, og at Nets annullerede vores kontrakt baseret på nogle antagelser, der senere viste sig at være forkerte. Det er alt sammen dokumenteret fra vores side.

- Du giver stemme til en sag, som er ved at ødelægge en lille virksomhed, og du tillader Nets at ødelægge en lille virksomhed.

Nets siger til mig, at de ikke forhindrer dig i at tilbagebetale dine kunder?

- Nej, det er klart. Nets antager, at vi har et par millioner stående på vores bankkonto, og at vi kan tilbagebetale vores kunder uden at vide, hvilke transaktioner der er gennemført.

- Men hvis en kunde kommer til os i dag og beder om at få deres penge tilbage, så aner vi ikke, om den refusion allerede er gennemført af deres bank eller ej.

- Og lad mig minde dig om, at Nets har direkte adgang til vores konto. Ikke nok med, at de har highjacket hundredtusinder af kroner, de har også direkte adgang til vores konto og kan trække penge, uden at vi kan forhindre det.

Trækker Nets penge på jeres konto uden jeres tilladelse og viden?

- Ja, selv min bank kan ikke gøre noget ved det. Hvis du spørger Nets, hvorfor de tilbageholder og trækker så mange penge fra vores konto, og hvordan det beløb relaterer sig til risikoen og det samlede antal tilbagebetalinger, så kan de ikke svare dig, for de tilbageholder mange flere penge, end det er rimeligt.

- Faktum fra vores side er, at vi stadig gør alt, hvad vi har lovet vores kunder.

Ifølge Nets gælder det generelt at indsigelsesbeløb for visse betalingskort trækkes fra virksomheders konto, hvis virksomheden har valgt ikke at håndtere indsigelserne selv.

Nets afviser at have 'egentlig adgang til virksomheders konti'.