Ekstraregning: Letbane hiver millioner op af kommunekasserne

De officielle udgifter til Hovedstadens Letbane lyder på 6,2 milliarder, men det tal udelader flere hundrede millioner kroner, som de enkelte kommuner selv skal betale.

Århus Letbane åbnede i 2017, og efter planen kører Hovedstadens Letbane af sted i 2024. Ifølge selskabet bag er prisen 6,2 milliarder, men det beløb inkluderer ikke alle omkostninger, viser gennemgang (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2017) (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Kommunerne langs den kommende letbane på Ring 3 skal bruge mange millioner kroner på blandt andet stationer, vejomlægninger og klimatilpasning som følge af etableringen af Hovedstadens Letbane. Penge som ikke fremgår i det samlede budget for letbanen.

Det viser en gennemgang, som DR's Detektor har lavet.

- De samlede udgifter til letbanen burde nok fremgå af Hovedstadens Letbanes hjemmeside, men den ekstra udgift som kommunen får, er ikke nogen overraskelse for borgerne, mener Sigurd Agersnap (F), der er formand for Teknik- og Miljøudvalget i Lyngby-Taarbæk.

Budgettet for Hovedstadens Letbane lyder på 6,2 milliarder, men det inkluderer ikke udgifter til blandt andet områderne omkring letbanestationerne, omlægning af veje og ekstra letbanestop.

Detektor har spurgt de ni kommuner på letbanestrækningen, hvor mange penge de regner med at skulle bruge på tilkøb, og det viser sig, at der ligger millionregninger og venter.

Stationsforpladser koster millioner

For eksempel oplyser Lyngby-Taarbæk Kommune, at de har vedtaget tilkøb for 247 millioner kroner, hvoraf cirka 100 millioner skyldes en ændring, så letbanen kører igennem Danmarks Tekniske Universitet (DTU). Den udgift deles mellem Region Hovedstaden, DTU og Lyngby-Taarbæk Kommune.

Udover tilkøb får alle kommunerne en række afledte udgifter ved etableringen af letbanen. Der er planlagt 29 letbanestationer, men penge til området omkring stationerne er heller ikke inkluderet i det samlede budget. Dem skal kommunerne også selv finde.

Brøndby Kommune er en af de få kommuner, der har lavet et overslag over forventede merudgifter ved letbanen. Prisoverslaget blev præsenteret i et notat på kommunalbestyrelsesmødet den 14. februar 2018.

Brøndby Kommunes forvaltning vurderer, at kommunen skal bruge omkring 15,6 millioner kroner på forpladser til to letbanestationer, men i eksempelvis Lyngby-Taarbæk Kommune ved man endnu ikke, hvor mange afledte udgifter man får i forbindelse med kommunens syv letbanestationer.

- Der er mange afledte omkostninger og opgaver ved letbanen, og vi har i Lyngby-Taarbæk ville passe på ikke at spilde tid på forkert planlægning, før projektet var endelig vedtaget. Den planlægning er vi i fuld gang med nu, siger Sigurd Agersnap, formand for Teknik- og Miljøudvalget.

"Vi lægger skinnerne, mens vi går"

Stationsforpladserne er nødvendige for, at letbanen kommer til at køre, og derfor er det relevant at inkludere den udgift i det samlede letbanebudget, siger Harry Lahrmann, der er lektor på Aalborg Universitet.

- Man kunne godt have inkluderet udgiften til en minimumsstandard af stationsforpladser i budgettet, men på den anden side er fejlen ved ikke at medtage udgiften lille i forhold til budgettets samlede størrelse og usikkerhed, siger han.

Det er uvist, hvor mange ekstraudgifter letbaneprojektet samlet set medfører for kommunerne, og derfor burde hver enkel kommune nok have lavet et overslag over de forventede udgifter, medgiver Sigurd Agersnap:

- Men vi lægger skinnerne, mens vi går, kan man sige.

Hovedstadens Letbane: Vi orienterer gerne på hjemmesiden

De officielle udgifter til Hovedstadens Letbane på 6,2 mia. kroner er altså ikke dækkende for kommunernes samlede udgifter.

Hos Hovedstadens Letbane understreger de, at det er vigtigt, at der er stor åbenhed omkring økonomien i projektet:

- I det materialegrundlag ejerne har fået, er der en grundig gennemgang af økonomien - herunder de tilkøb, som kommunerne måtte have foretaget i Hovedstadens Letbane, siger Lise Hein, der er kommunikationschef i Hovedstadens Letbane.

Men udgifterne kan blive tilføjet på Hovedstadens Letbane hjemmeside, hvis kommunerne bag letbanen ønsker det:

- Hvis der er et ønske fra ejerkredsen om også at orientere på hjemmesiden om tilkøb, der ligger ud over projektet, gør vi det naturligvis gerne, siger Lise Hein til Detektor.

Der er ikke tale om en fuldstændig opgørelse, da det er kommunerne selv, der har oplyst beløbene. Der kan være udgifter, som ikke er sendt til redaktionen.

Facebook
Twitter