Elløbehjul: Døgnflue eller big business?

Hvilke færdselsregler gælder? Er det farligt? Hvad med miljøet? Og er det overhovedet en god forretning?

De fleste har efterhånden en holdning til de elektriske løbehjul - enten hader du dem, eller også elsker du dem.

I januar 2019 blev det nemlig lovligt at køre på elløbehjul på offentlig vej i Danmark, og nu har de motoriserede køretøjer indtaget flere større danske byer.

Udlejningsvirksomhederne startede med at sætte løbehjulene ud i København, men også Aarhus, Vejle og Odense er nu ramt af den nye dille.

Udbyderne slår sig op på at levere miljørigtig transport, men undersøgelser har vist, at både knallerten, elcyklen og endda bussen (opgjort pr. passager) udleder mindre CO2 på tilsvarende tilbagelagte strækninger.

Det er derudover kun en tredjedel af brugerne, der tager elløbehjulet i stedet for at køre i bil eller taxi. To tredjedele tager altså elløbehjulene i stedet for en mere klimavenlig transportform.

Bliv klogere på, hvad der er op og ned i forhold til den nye transportdille i videoen ovenfor, hvor vi følger 25-årige Jacques Iversen, der tjener penge på at indsamle løbehjulene og lade dem op.

Kilder: Region Hovedstaden, North Carolina State University, The Verge, Berlingske, Politiken, Breakit.se

Facebook
Twitter