Forstå DSB-sagen på fem minutter

Kystbanen der kører mellem København og Nordsjælland er truet af konkurs. Vi prøver at tegne et billede af situationen lige nu.

Kystbanen der kører mellem København og Nordsjælland er truet af konkurs. Vi prøver at tegne et billede af situationen lige nu. (© DR)

DSB's datterselskab DSBFirst vandt i 2007 udbuddet om at stå for togtrafikken i Øresundsregionen. Og den 11. januar 2009 overtog DSBFirst togkørslen fra Helsingør i Nordsjælland, via København op til Helsingborg i Sverige.

I december 2009 lavede DR Nyheder de første historier om, at DSB via sit nystiftede datterselskab DSBFirst bød alt for lavt på den eftertragtede Øresundskørsel. Historierne udløste dengang en rigsrevisionsundersøgelse, der nu er på trapperne.

Hele sagen vidner om, at DSB i sin iver efter at vinde Øresundskørslen gav et for billigt bud, der ikke kan tjenes penge på. Nu beskyldes DSB for ulovligt at støtte sit nødlidende datterselskab med danske skattekroner.

Siden DSBFirst vandt udbuddet om Kystbanen, har DSB's ejer, staten, flere gange rakt en hjælpende hånd frem til DSBFirst i form af reducerede køreplaner, ekstra togsæt samt flere penge for at få kørslen til at fungere. Alt sammen ydelser, som ikke var indeholdt i den oprindelige kontrakt.

Regnede med for lille overskud

DR Nyheder har fået adgang til fortrolige og interne papirer fra styringsgruppemøder, hvor DSB's topfolk i efteråret 2006 forberedte det endelige bud på Øresundskørslen.

Ifølge dokumenterne beregner DSB et meget lille overskud. Papirerne indeholder kun foreløbige budgetter, men DSB oplyser, at overskuddet i det endelige tilbud for Kystbanen var beregnet til tre procent af omsætningen - før skat.

Efter mindre end et år viste det sig, at økonomien i DSB's tilbud ikke holdt. DSBFirst AB i Sverige kom ud af 2009 med et underskud på over 21 millioner svenske kroner ud af en omsætning på 485 millioner.

DSB oplyste til DR Nyheder, at datterselskabet DSBFirst pr. 1. marts 2010 skylder DSB 304 millioner kroner. Og hvis en tvivlsom handel mellem DSB og DSBFirst, som Rigsrevisionen har sat kraftigt spørgsmålstegn ved, som ventet bliver rullet tilbage, så er gælden 396 millioner kroner.

Direktøren bliver fyret

Den 18. marts i år bliver den administrerende direktør i DSB, Søren Eriksen, fyret på baggrund af regnskabsrod. Blandt andet havde DSB's datterselskab DSBFirst tilsyneladende taget glæden på forskud, da selskabet i såvel 2009- som 2010-regnskabet indtægtsførte 78 millioner kroner, som DSBFirst regner med at få fra den svenske trafikudbyder Skånetrafikken.

- Hvis de ikke får pengene fra Skånetrafikken, så skal de rulle indtægten tilbage, og så bliver deres resultat 78 millioner kroner dårligere, end det er nu, siger lektor i Revision ved CBS, Kim Klarskov Jeppesen.

Transportministeriet blev for et halvt år siden advaret om nogle af de samhandelsproblemer mellem DSB og DSBFirst. Det viser dokumenter som DR Nyheder har fået aktindsigt i.

Professor i offentlig ret, Claus Haagen Jensen, har gennemgået dokumenterne og hans konklusion er klar.

- Dokumenterne viser, at transportministeriet allerede i starten af oktober 2010, har haft en temmelig præcis viden, hvad det var for problemer der var mellem DSB og DSBFirst, siger Claus Haagen Jensen.

Det sker der fremadrettet

Transportministeren holder den 11. april krisemøde med forligspartierne om det skandaleramte DSB-First.

Kammeradvokaten slog i lørdags fast, at DSBFirst har modtaget ulovlig støtte fra DSB.

Samtidig har selskabet en voldsom gæld på 400 mio. kr.

- Selskabet er derfor truet af konkurs, og det kan udløse en milliardregning, der i sidste ende skal betales af skatteyderne, siger erhvervsjournalist med dyb indsigt i DSB Lars Abild fra Økonomisk ugebrev.

Facebook
Twitter