GUIDE: Sådan fungerer delebiler

Delebilsordninger er godt for miljøet, men ikke særligt udbredt i Danmark. Her kan du blive klogere på ordningen og se, hvordan du tilmelder dig.

Med en delebilsordning kan man booke og hente en bil, når man har brug for den og behøver ikke bekymre sig om udgifter til forsikringer, værditab og værkstedsbesøg. (Foto: colourbox)

Delebilsordninger er godt for miljøet og for trængselsproblemer omkring storbyer. Alligevel er ordningen ikke særlig udbredt i Danmark.

Vi har samlet en håndfuld fakta omkring delebiler og du kan også se, hvor og hvordan du tilmelder dig ordningen. Bemærk at forhold omkring priser og vilkår kan variere fra forening til forening.

Hvem kan være med?

I princippet kan alle med et kørekort melde sig ind i en delebilsordning. Flere foreninger har dog regler for, at medlemmet skal være fyldt f.eks. 23 år for at kunne deltage

Delebiler er en ordning, hvor flere deler adgangen til en eller flere biler. Brugerne ejer ikke selv bilerne, men har i princippet ubegrænset adgang til den, og betaler - udover et kontingent - kun for den tid, de faktisk bruger bilen.

Det kan især betale sig for folk, der kun lejlighedsvis har brug for en bil - og altså ikke, hvis man hver dag skal pendle mange kilometer.

En privatejet mellemklassebil har typisk faste omkostninger på ca. 40.000 - 50.000 kroner om året og variable omkostninger på omkring 0,90 - 1,10 kr./km. En delebil har derimod lave faste omkostninger i på omkring 2-4.000 kroner om året og høje variable omkostninger mellem 3 og 4 kr./km

Så meget koste det

I Danmark er der omkring 5000 aktive delebilsmedlemmer. Der findes flere end end 10 private foreninger på landsplan, men også biludlejningsselskaber som Avis og Hertz har delebilsordninger.

Der er stor forskel på, hvad det koster at melde sig ind i en forening, men typisk er der et indmeldelsesgebyr på 2.000 - 4.000 kroner.

Dertil kommer et månedligt kontingent på mellem 75 - 200 kroner. Selve kørslen bliver afregnet enten ud fra en timepris, en kilometerpris eller en kombination heraf.

Benzin er med i prisen, og man tanker typisk på foreningens benzinkort. Nogle ordninger opkræver også et mindre, månedligt beløb til selvrisiko, hvis uheldet er ude, mens man benytter bilen.

Køge delebil oplyser på foreningens hjemmeside, at et typisk delebilsmedlem kører mellem 200-600 kilometer om måneden og har en samlet udgift til delebil på mellem 500-1500 kr. om måneden.

Sådan får du fat på en bil

Booking af bilen foregår som regel via et online-system, hvor man hurtigt kan få et overblik over, hvilke typer biler, der er ledige og hvornår.

Delebilen/bilerne er parkeret et bestemt sted i byen. Når man skal hente den bookede bil, fungerer det oftest sådan, at medlemmet har en nøgle til en nøglesøjle, der er placeret ved delebilen/delebilerne. I denne søjle hænger nøglen til den bil, man har booket.

Efter brug parkerer man blot bilen samme sted og hænger nøglen tilbage i nøglesøjlen.

Find flere informationer

Hos Danske Delebiler kan du se, om der er en delebilsordning i nærheden af dig, og på de enkelte foreningers hjemmeside kan du finde de specifikke priser, vilkår og kontaktinformationer.

Findes der ikke nogen ordning i dit område, men kunne du godt tænke dig én, kan du kontakte DelebilFonden. De arbejder for udbredelsen af delebilisme og tilbyder råd og vejledning, samt administrative ydelser som regnskab, fakturering, vagttelefon, bookingsystem og leasing af bilerne.

Overvejer du, hvorvidt du skal melde dig ind i en delebilsordning eller købe dig en bil selv,kan du besøge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside, hvor de har samlet en række gode råd.

Facebook
Twitter