Forside
Indland
Udland
24 timer
Penge
Kriminalitet
Politik
Kultur
EU
Vejret
Baggrund
Billedserier
Lydbilledserier
Lyd/Video
TV
Radio
Sport
Regionalt
International
Nyhedsbrev
Mobil
Kontakt
Søg

Et år efter Milano-ulykken Til tema forsiden
 
 
Oprydningsarbejde efter flystyrt
Tirsdag er det præcis et år siden, at redningsarbejdere måtte rydde op efter det styrtede SAS-fly i Milanos Linate-lufthavn.
 
Et år efter Milano-ulykken
18. februar 2004 15:23 Baggrund
118 mennesker blev dræbt, da SAS-flyet SK 686 den 8. oktober 2001 i tæt tåge styrtede ned straks efter at være lettet fra lufthavnen Milan-Linate i Norditalien.

Tirsdag er det et år siden at ulykken skete, hvilket markeres både i Italien og i Danmark med en række mindehøjtideligheder.

Flyet forulykkede mens det var ved at lette fra Milano med kurs mod København.

Netop som SAS-flyet løftede næsen med en hastighed på 240 km/t kolliderede det med et cessna-fly, som pludselig kom på tværs af startbanen. SAS-flyet havde fået flyvelederens tilladelse til at lette, og i det det slap startbanen kl. 8.10, ramte landingsstellet i højre side det lille sportsfly med fire om bord.

Linate-lufthavnens jordradar, som skulle holde øje med trafikken på landjorden, var ude af drift og desuden var lufthavnen indhyllet i en meget tæt tåge.

Ulykken var den værste i SAS' historie. 118 omkom. Heraf 2 danske besætningsmedlemmer, 16 danskere og to udlændinge bosat i Danmark.

Ros til piloterne
Den endelige havarirapport om ulykken, var ventet inden årsdagen, men ifølge det svenske nyhedsbureau TT kommer den først i februar eller marts næste år.

Piloterne i SAS-flyet har i en foreløbig havarirapport fået ros for, at de i løbet af de 12 sekunder, der gik fra sammenstødet til det svært skadede fly kurede sideværts ind i en bagagebygning, nåede at forhindre en endnu større ulykke. Fire personer i bagagebygningen omkom.

Piloterne roses for, at de både nåede at bremse med de intakte hjul og bremse med den venstre motor og derved forhindrede, at det store fly ramte en passagerterminal

Omkring et dusin personer fra de italienske luftfartsmyndigheder og Linate lufthavnens ledelse er under mistanke for ikke at have levet op til deres ansvar i forbindelse med lufthavnens udstyr og procedurer.

Højtideligholdelse af dagen
SAS markerer dagen ved, at personalet på alle SAS-arbejdspladser holder et minuts stilhed klokken 8.10 - i det omfang arbejdet tillader det.

I Linate holdes også et minuts stilhed, hvorefter mindehøjtideligheden fortsætter ved en tværkirkelig gudstjeneste for blandt andre pårørende i kirken Sant'Ambrogio i det centrale Milano.

Højtideligheden slutter i Bosco dei Faggi-parken uden for lufthavnen, hvor der er plantet 118 træer til minde om de omkomne.

Den svenske kunstner Christer Bording har for SAS lavet en skulptur til parken, og her finder den officielle mindehøjtidelighed sted med taler af blandt andre Milanos borgmester og af koncernchef Jørgen Lindegaard.

Uden for lufthavnen samles omkring 700 pårørende til de omkomne. Mindehøjtideligheden uden for Linate lufthavn vil ifølge SAS være privat.
 
SAS uden skyld i Linate-ulykken
Fakta om de to fly, der kolliderede
11 personer tiltalt efter SAS-ulykken i Milano
Fire idømt fængsel for flykatastrofe i Milano
Flere regler brudt før flykatastrofe
11 sigtet for flyulykke i Milano. (Tv-avisen 28.juni 2002 18:30)
Cessna-piloterne begik flere fejl før flykatstrofen i Milano. (TV-avisen 17.marts 2002 18.30)
Ulykken i Milano skete angiveligt, fordi flyveledere ignorerede pilot i Cessna-fly (Deadline 29.oktober 2001 17:00)
Skiltning på banen var også mangelfuld i Milano-lufthavn (TV-avisen 11.oktober 2001 18:30)
TVA-korrespondent Jørgen Laurvig, Milano: I flere år har en spritny radar ligget ubrugt hen i Linate-lufthavnen. (Tv-avisen 9.oktober 2001 18:30)
Der er endnu ingen officiel forklaring på mandagens SAS-ulykke ved Milano (Tv-avisen 9.oktober 2001 18:30)
De pårørende er på vej til Milano (TV-avisen 8.oktober 2001 21:00)
Gunnar Riberholdt, Danmarks ambassadør i Milano: Vi er klar til at støtte de pårørende (TV-avisen 8.oktober 2001 21:00)
SAS sender fly med pårørende til Milano i aften (pressemøde 8.oktober 2001 kl. 18:45/TV-avisen)
2004: Havarikommissionens endelige rapport (på engelsk)
2004: Sammenfatning af havarikommissionens endelige rapport (på svensk)
Foreløbig rapport om ulykken fra italiensk ekspertgruppe (På italiensk - PDF-format). Konklusion på side 113-115
  Den værste ulykke i SAS´ historie
 
  • 4. april 1947: SAS-maskinen fra Stockholm til London forulykker i Northolt Lufthavn ved London. 25 passagerer og syv besætningsmedlemmer omkommer.
  • 12. februar 1948: SAS flyet »Sejr Viking« styrter ned ved Vogelberg nær Frankfurt, 21 omkommer.
  • 8. februar 1949: Det Danske Luftfartsselskabs »Torlak Viking« på ruten Madrid-København forulykker i Øresund ved indflyvning til Kastrup Lufthavn. 28 mennesker omkommer.
  • 19. januar 1960: SAS maskinen »Orm Viking« forulykker under indflyvning til lufthavnen i Ankara i Tyrkiet. 42 mennesker omkommer.
  • 14. januar 1969: SAS-maskinen »Sverre Viking« styrter i havet ud for Los Angeles med 44 personer om bord. 15 omkommer.
  • 8. oktober 2001: SAS rutemaskinen »Lage Viking« forulykker under start i Milano Lufthavn. 118 mennesker omkommer.
 
 Til toppen    Du er her: Forside / Baggrund