Den internationale havarikommissions slutrapport om flyulykken i Linate-lufthavnen ved Milano den 8. oktober 2001 lægger skylden for ulykken på lufthavnen og piloterne i det lille Cessna-fly, som var indblandet.
Ulykken
MD-87-flyet, der kolliderede med et mindre Cessna-fly i Linate lufthavnen ved Milano, blev leveret til SAS i september 1991.
Flyet, der kolliderede med SAS-flyet var et forretningsfly fra amerikanske Cessna af typen Citation 525. I standardversionen er der plads til seks passagerer og to piloter.
Det var det Skandinaviske Luftfartsselskabs hidtil alvorligste ulykke med i alt 118 dræbte.
Linate ligger 7 km fra Milanos centrum og er byens anden største lufthavn. Størstedelen af flytrafikken til byen sker fra lufthavnen Malpensa.
118 mennesker mistede livet, heraf 16 danskere, da Cessna-flyet i tæt tåge kørte ud foran et lettende SAS-fly på vej mod København.
Sammenstødet betød, at SAS-flyet gik i flere stykker og til sidst ramte en bagagebygning i lufthavnen.
Havarikommissionen fastslår, at ulykken skete, fordi Cessna-flyet kørte frem på en forkert rullebane og uden at have fået tilladelse.
Lufthavn havde problemer Kommissionen konkluderer også, at Linate-lufthavnen havde både fysiske, mandskabsmæssige og ledelsesmæssige problemer, som betød, at pilotfejlen i Cessna-flyet ikke blev opdaget i tide.
Den endelige rapport
Havarikommissionen konkluderer, at ulykken i høj grad skyldtes menneskelige fejl.
Havarikommissionens rapport frikender fuldstændigt SAS-flyet for enhver andel i ulykken.
Kommissionens konklusioner stemmer overens med konklusionerne i en italiensk undersøgelse, som blev afsluttet i sommer.
Efterfølgende er 11 ansatte i Linate-lufthavnen blevet sigtet for deres andel i ulykken.
Jævnlige fejl Havarikommissionen peger også på, at ulykker, hvor årsagen er fejl og forviklinger på jorden, sker stadigt oftere i lufthavne verden over.
Baggrund
Læs mere om ulykken i vores tema: Et år efter Milano-ulykken
Linate-lufthavnen og de italienske myndigheder har fået 18 anbefalinger, som kan forebygge tilsvarende ulykker.
Blandt andet at al kommunikation mellem fly og flyveledere foregår på engelsk, at sikkerhedssystemer opgraderes, at flyveledere efteruddannes og at skiltningen i lufthavnen forbedres.