Forside
Indland
Udland
24 timer
Penge
Kriminalitet
Politik
Kultur
EU
Vejret
Baggrund
Billedserier
Lydbilledserier
Lyd/Video
TV
Radio
Sport
Regionalt
International
Nyhedsbrev
Mobil
Kontakt
Søg

Et år efter Milano-ulykken Til tema forsiden
 
 
SAS-flyet var uden andel i ulykken i Linate lufthavnen ved Milano.
SAS-flyet var uden andel i ulykken i Linate lufthavnen ved Milano.
Foto: Stefano Rellandina, © Scanpix
 
SAS uden skyld i Linate-ulykken
18. februar 2004 21:33 Indland
 
  Skylden placeret (TV-avisen 18:30)
 
  Rapport frikender SAS for andel i Linate-ulykke. (TV-avisen 12:00)
 
  Sjusk koster 118 liv (TV-avisen 21:00)
Den internationale havarikommissions slutrapport om flyulykken i Linate-lufthavnen ved Milano den 8. oktober 2001 lægger skylden for ulykken på lufthavnen og piloterne i det lille Cessna-fly, som var indblandet.

Ulykken
MD-87-flyet, der kolliderede med et mindre Cessna-fly i Linate lufthavnen ved Milano, blev leveret til SAS i september 1991.
Flyet, der kolliderede med SAS-flyet var et forretningsfly fra amerikanske Cessna af typen Citation 525. I standardversionen er der plads til seks passagerer og to piloter.
Det var det Skandinaviske Luftfartsselskabs hidtil alvorligste ulykke med i alt 118 dræbte.
Linate ligger 7 km fra Milanos centrum og er byens anden største lufthavn. Størstedelen af flytrafikken til byen sker fra lufthavnen Malpensa.
118 mennesker mistede livet, heraf 16 danskere, da Cessna-flyet i tæt tåge kørte ud foran et lettende SAS-fly på vej mod København.

Sammenstødet betød, at SAS-flyet gik i flere stykker og til sidst ramte en bagagebygning i lufthavnen.

Havarikommissionen fastslår, at ulykken skete, fordi Cessna-flyet kørte frem på en forkert rullebane og uden at have fået tilladelse.

Lufthavn havde problemer
Kommissionen konkluderer også, at Linate-lufthavnen havde både fysiske, mandskabsmæssige og ledelsesmæssige problemer, som betød, at pilotfejlen i Cessna-flyet ikke blev opdaget i tide.

Den endelige rapport

Havarikommissionen konkluderer, at ulykken i høj grad skyldtes menneskelige fejl.

Se hovedkonklusionerne
Havarikommissionens rapport frikender fuldstændigt SAS-flyet for enhver andel i ulykken.

Kommissionens konklusioner stemmer overens med konklusionerne i en italiensk undersøgelse, som blev afsluttet i sommer.

Efterfølgende er 11 ansatte i Linate-lufthavnen blevet sigtet for deres andel i ulykken.

Jævnlige fejl
Havarikommissionen peger også på, at ulykker, hvor årsagen er fejl og forviklinger på jorden, sker stadigt oftere i lufthavne verden over.

Baggrund
Læs mere om ulykken i vores tema: Et år efter Milano-ulykken
Et år efter Milano-ulykken
Linate-lufthavnen og de italienske myndigheder har fået 18 anbefalinger, som kan forebygge tilsvarende ulykker.

Blandt andet at al kommunikation mellem fly og flyveledere foregår på engelsk, at sikkerhedssystemer opgraderes, at flyveledere efteruddannes og at skiltningen i lufthavnen forbedres.
 
SAS uden skyld i Linate-ulykken
Fakta om de to fly, der kolliderede
11 personer tiltalt efter SAS-ulykken i Milano
Fire idømt fængsel for flykatastrofe i Milano
Flere regler brudt før flykatastrofe
11 sigtet for flyulykke i Milano. (Tv-avisen 28.juni 2002 18:30)
Cessna-piloterne begik flere fejl før flykatstrofen i Milano. (TV-avisen 17.marts 2002 18.30)
Ulykken i Milano skete angiveligt, fordi flyveledere ignorerede pilot i Cessna-fly (Deadline 29.oktober 2001 17:00)
Skiltning på banen var også mangelfuld i Milano-lufthavn (TV-avisen 11.oktober 2001 18:30)
TVA-korrespondent Jørgen Laurvig, Milano: I flere år har en spritny radar ligget ubrugt hen i Linate-lufthavnen. (Tv-avisen 9.oktober 2001 18:30)
Der er endnu ingen officiel forklaring på mandagens SAS-ulykke ved Milano (Tv-avisen 9.oktober 2001 18:30)
De pårørende er på vej til Milano (TV-avisen 8.oktober 2001 21:00)
Gunnar Riberholdt, Danmarks ambassadør i Milano: Vi er klar til at støtte de pårørende (TV-avisen 8.oktober 2001 21:00)
SAS sender fly med pårørende til Milano i aften (pressemøde 8.oktober 2001 kl. 18:45/TV-avisen)
2004: Havarikommissionens endelige rapport (på engelsk)
2004: Sammenfatning af havarikommissionens endelige rapport (på svensk)
Foreløbig rapport om ulykken fra italiensk ekspertgruppe (På italiensk - PDF-format). Konklusion på side 113-115
 Til toppen    Du er her: Forside / Baggrund / Articles