Forside
Indland
Udland
24 timer
Penge
Kriminalitet
Politik
Kultur
EU
Vejret
Baggrund
Billedserier
Lydbilledserier
Lyd/Video
TV
Radio
Sport
Regionalt
International
Nyhedsbrev
Mobil
Kontakt
Søg

Et år efter Milano-ulykken Til tema forsiden
 
Fakta om de to fly, der kolliderede
7. oktober 2002 16:26 Baggrund
MD-87-flyet, der kolliderede med et mindre Cessna jetfly i Linate lufthavnen ved Milano, blev produceret af McDonnell Douglas fabrikkerne i Los Angeles og blev leveret til SAS i september 1991.

Fabrikken blev i 1997 købt af Boeing, der lukkede produktionen i Los Angeles, men Boeing producerer fortsat et fly (Boeing 717), der som MD-87 har rødder helt tilbage til 1960'ernes DC-9.

DC-9 blev bygget som supplement til fabrikkens store 4-motors DC-8, og målet var at skabe et kort- og mellemdistancefly til mange daglige flyvninger.

Den første DC-9 fløj første gang i 1965, og der blev bygget næsten 1000 fly af DC-9-typerne.

DC-9 og de følgende moderniserede fly med fællesbetegnelsen MD-80 var, indtil SAS skiftede til Boeing 737, luftfartsselskabets arbejdshest. De første fly hed officielt DC-9-80, men kom i brochurerne til at hedde MD-80. MD-87 er den korteste version i 80'er serien, som SAS tog i brug i 1980. MD-87 har i SAS-versionen plads til mellem 110 og 125 passagerer, og SAS har i alt 18 fly af typen. Den maksimale startvægt er 61 tons - heraf kan 14,8 tons være last. Flyet er 39,8 meter langt og har vingespan på 32,9 meter. De to Pratt & Whitney motorer kan levere en rejsehastighed på 815 km i timen og en maks. hastighed på 925 km/t.

Flyet kan med fulde tanke tilbagelægge 6764 km. Den fem meter længere version MD-81/82/83 kan have mellem 130 og 162 passagerer. Disse næsten ens typer har SAS 49 stykker af.

MD-87 fløj første gang i 1986, men typen blev ikke den store sællert. Kun 75 af de flere end 1100 MD-80'ere var af typen MD-87. I alt har SAS haft 71 fly af de fire typer.

Cessna model 525
Flyet, der kolliderede med SAS-flyet var et forretningsfly fra amerikanske Cessna af typen Citation 525. Typen fløj første gang i 1969, men model 525 blev leveret første gang i 1993.

I standardversionen er der plads til seks passagerer og to piloter. Den maksimale startvægt er cirka fem tons. Længden er 12,98 m og vingespannet 14,26 m. Højeste flyvehøjde er 45.000 fod og rækkevidden er mellem 2300 og 2600 km ved godt 700 km i timen. Der er leveret knap 400 fly af typen.
 
SAS uden skyld i Linate-ulykken
Fakta om de to fly, der kolliderede
11 personer tiltalt efter SAS-ulykken i Milano
Fire idømt fængsel for flykatastrofe i Milano
Flere regler brudt før flykatastrofe
11 sigtet for flyulykke i Milano. (Tv-avisen 28.juni 2002 18:30)
Cessna-piloterne begik flere fejl før flykatstrofen i Milano. (TV-avisen 17.marts 2002 18.30)
Ulykken i Milano skete angiveligt, fordi flyveledere ignorerede pilot i Cessna-fly (Deadline 29.oktober 2001 17:00)
Skiltning på banen var også mangelfuld i Milano-lufthavn (TV-avisen 11.oktober 2001 18:30)
TVA-korrespondent Jørgen Laurvig, Milano: I flere år har en spritny radar ligget ubrugt hen i Linate-lufthavnen. (Tv-avisen 9.oktober 2001 18:30)
Der er endnu ingen officiel forklaring på mandagens SAS-ulykke ved Milano (Tv-avisen 9.oktober 2001 18:30)
De pårørende er på vej til Milano (TV-avisen 8.oktober 2001 21:00)
Gunnar Riberholdt, Danmarks ambassadør i Milano: Vi er klar til at støtte de pårørende (TV-avisen 8.oktober 2001 21:00)
SAS sender fly med pårørende til Milano i aften (pressemøde 8.oktober 2001 kl. 18:45/TV-avisen)
2004: Havarikommissionens endelige rapport (på engelsk)
2004: Sammenfatning af havarikommissionens endelige rapport (på svensk)
Foreløbig rapport om ulykken fra italiensk ekspertgruppe (På italiensk - PDF-format). Konklusion på side 113-115
 Til toppen    Du er her: Forside / Baggrund / Articles