Forside
Indland
Udland
24 timer
Penge
Kriminalitet
Politik
Kultur
EU
Vejret
Baggrund
Billedserier
Lydbilledserier
Lyd/Video
TV
Radio
Sport
Regionalt
International
Nyhedsbrev
Mobil
Kontakt
Søg

Et år efter Milano-ulykken Til tema forsiden
 
 
Fire italienere er blevet idømt hårde fængselsstraffe for flykatastrofen i Milano, hvor 118 blev dræbt
 
Fire idømt fængsel for flykatastrofe i Milano
16. april 2004 21:26 Udland
 
  Hårde domme i Linate-sag (TV-avisen 21:00)
 
  Fængslet for flyulykke (TV-avisen 18:30)
En domstol i Milano har idømt fire mennesker langvarigt fængsel for deres rolle i forbindelse med flykatastrofen i Linate-lufthavnen i oktober 2001.

SAS: Dødelige ulykker
4. april 1947
SAS-maskinen fra Stockholm til London forulykker i Northolt Lufthavn ved London. 25 passagerer og syv besætningsmedlemmer omkommer.
12. februar 1948
SAS flyet »Sejr Viking« styrter ned ved Vogelberg nær Frankfurt, 21 omkommer.
8. februar 1949
Det Danske Luftfartsselskabs »Torlak Viking« på ruten Madrid-København forulykker i Øresund ved indflyvning til Kastrup Lufthavn. 28 mennesker omkommer.
19. januar 1960
SAS maskinen »Orm Viking« forulykker under indflyvning til lufthavnen i Ankara i Tyrkiet. 42 mennesker omkommer.
14. januar 1969
SAS-maskinen »Sverre Viking« styrter i havet ud for Los Angeles med 44 personer om bord. 15 omkommer.
8. oktober 2001
SAS rutemaskinen »Lage Viking« forulykker under start i Milano Lufthavn. 118 mennesker omkommer.

Ved ulykken kolliderede et SAS-fly, der skulle til København, med et lille tysk privatfly, så 118 mennesker mistede livet - heraf 18 danskere.

- Vi tager dommen til efterretning. Den angår ikke SAS direkte, og derfor kan vi blot konstatere, at der er faldet en dom, siger den operative chef Lars Mydland i SAS om afgørelsen.

Dømt for uagtsomt manddrab
Dommerne fandt de tre ledende lufthavnsansatte og en flykontrollør skyldige i forsømmelse og uagtsomt manddrab og idømte dem mellem seks og otte års fængsel.

Fængselsstraffen på otte år blev givet til Vincenzo Fusco, som var direktør i lufthavnen, og til flyvelederen Paolo Zacchetti.

De to andre ansatte i lufthavnen, der havde svigtet i andre funktioner, blev idømt henholdsvis seks og seks og et halvt års fængsel.

En tåget morgen
Forsvarsadvokaterne sagde under sagen, at de tyske piloter i det lille Cessna-fly måtte bære et hovedansvar for ulykken.

Baggrund
Læs mere om ulykken i vores tema: Et år efter Milano-ulykken
Et år efter Milano-ulykken
De tyske piloter blev selv dræbt på stedet under ulykken, da de endte med at køre ud på den startbane, hvorfra SAS-flyet netop var ved at lette.

Flykatastrofen fandt sted på landjorden en tåget efterårsmorgen, men undersøgelser har siden vist, at Linate-lufthavnen var noget af en dødsfælde, hvor blandt andet radarsystemet på landjorden ikke virkede.

I øvrigt er det juridiske efterspil ikke slut endnu. Endnu syv personer er tiltalt i sagen, men deres retssag er blevet forsinket på grund af tekniske årsager.
 
SAS uden skyld i Linate-ulykken
Fakta om de to fly, der kolliderede
11 personer tiltalt efter SAS-ulykken i Milano
Fire idømt fængsel for flykatastrofe i Milano
Flere regler brudt før flykatastrofe
11 sigtet for flyulykke i Milano. (Tv-avisen 28.juni 2002 18:30)
Cessna-piloterne begik flere fejl før flykatstrofen i Milano. (TV-avisen 17.marts 2002 18.30)
Ulykken i Milano skete angiveligt, fordi flyveledere ignorerede pilot i Cessna-fly (Deadline 29.oktober 2001 17:00)
Skiltning på banen var også mangelfuld i Milano-lufthavn (TV-avisen 11.oktober 2001 18:30)
TVA-korrespondent Jørgen Laurvig, Milano: I flere år har en spritny radar ligget ubrugt hen i Linate-lufthavnen. (Tv-avisen 9.oktober 2001 18:30)
Der er endnu ingen officiel forklaring på mandagens SAS-ulykke ved Milano (Tv-avisen 9.oktober 2001 18:30)
De pårørende er på vej til Milano (TV-avisen 8.oktober 2001 21:00)
Gunnar Riberholdt, Danmarks ambassadør i Milano: Vi er klar til at støtte de pårørende (TV-avisen 8.oktober 2001 21:00)
SAS sender fly med pårørende til Milano i aften (pressemøde 8.oktober 2001 kl. 18:45/TV-avisen)
2004: Havarikommissionens endelige rapport (på engelsk)
2004: Sammenfatning af havarikommissionens endelige rapport (på svensk)
Foreløbig rapport om ulykken fra italiensk ekspertgruppe (På italiensk - PDF-format). Konklusion på side 113-115
 Til toppen    Du er her: Forside / Baggrund / Articles