 |
En domstol i Milano har idømt fire mennesker langvarigt fængsel for deres rolle i forbindelse med flykatastrofen i Linate-lufthavnen i oktober 2001.
 |
 |
|
 |
 |
 |
SAS-maskinen fra Stockholm til London forulykker i Northolt Lufthavn ved London. 25 passagerer og syv besætningsmedlemmer omkommer. | |
 |
|
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
SAS flyet »Sejr Viking« styrter ned ved Vogelberg nær Frankfurt, 21 omkommer. | |
 |
|
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
Det Danske Luftfartsselskabs »Torlak Viking« på ruten Madrid-København forulykker i Øresund ved indflyvning til Kastrup Lufthavn. 28 mennesker omkommer. | |
 |
|
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
SAS maskinen »Orm Viking« forulykker under indflyvning til lufthavnen i Ankara i Tyrkiet. 42 mennesker omkommer. | |
 |
|
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
SAS-maskinen »Sverre Viking« styrter i havet ud for Los Angeles med 44 personer om bord. 15 omkommer. | |
 |
|
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
SAS rutemaskinen »Lage Viking« forulykker under start i Milano Lufthavn. 118 mennesker omkommer. | |
 |
|
 |
| |
 | | |
Ved ulykken kolliderede et SAS-fly, der skulle til København, med et lille tysk privatfly, så 118 mennesker mistede livet - heraf 18 danskere.
- Vi tager dommen til efterretning. Den angår ikke SAS direkte, og derfor kan vi blot konstatere, at der er faldet en dom, siger den operative chef Lars Mydland i SAS om afgørelsen.
Dømt for uagtsomt manddrab Dommerne fandt de tre ledende lufthavnsansatte og en flykontrollør skyldige i forsømmelse og uagtsomt manddrab og idømte dem mellem seks og otte års fængsel.
Fængselsstraffen på otte år blev givet til Vincenzo Fusco, som var direktør i lufthavnen, og til flyvelederen Paolo Zacchetti.
De to andre ansatte i lufthavnen, der havde svigtet i andre funktioner, blev idømt henholdsvis seks og seks og et halvt års fængsel.
En tåget morgen Forsvarsadvokaterne sagde under sagen, at de tyske piloter i det lille Cessna-fly måtte bære et hovedansvar for ulykken.
 |
 |
Læs mere om ulykken i vores tema: Et år efter Milano-ulykken |
 |
|
 | | | | De tyske piloter blev selv dræbt på stedet under ulykken, da de endte med at køre ud på den startbane, hvorfra SAS-flyet netop var ved at lette.
Flykatastrofen fandt sted på landjorden en tåget efterårsmorgen, men undersøgelser har siden vist, at Linate-lufthavnen var noget af en dødsfælde, hvor blandt andet radarsystemet på landjorden ikke virkede.
I øvrigt er det juridiske efterspil ikke slut endnu. Endnu syv personer er tiltalt i sagen, men deres retssag er blevet forsinket på grund af tekniske årsager.
|
 |
 | |