 |
Den officielle havarikommission er ikke færdig med at klarlægge de præcise omstændigheder ved ulykken i Milanos Linate lufthavn den 8. oktober sidste år.
Men det står klart, at ulykken skete, da et lille privatejet Cessna-fly i morgentågen i lufthavnen kørte forkert på startbanerne og kolliderede med SAS' rutefly til København, som var ved at lette.
 |
|
 |
»De var ligeglade med sikkerheden, det ville bare sælge et fly.«
Rafaelle Rossi - Milano 2002 | | DR Nyheder har set på flyfabrikken Cessnas rolle i kollisionen. Meget tyder på, at Cessnaen ender med at kollidere med SAS-flyet, fordi flyfabrikken og dens italienske agent var så opsatte på at få solgt et fly, at de satte hensynet til flysikkerheden over styr.
Og hvis retssagen ender med at blive ført i USA, kan det få betydning for størrelsen af den eventuelle erstatning til de pårørende. Her tæller dårlig moral hos ansvarlige tungt, når beløbet skal fastsættes.
Salgstur vigtigere end sikkerheden Privatflyet var på vej på en demonstrationstur med en potentiel kunde, da den kolliderede med SAS-flyvet. Samme morgen var flyet lettet fra Køln i Tyskland. Det lander i Milano trods tåge så tyk, at det ikke burde være landet. Herr Schönberg, som er efterforsker for den tyske havarikommission, siger til DR Nyheder, at piloterne landede ulovligt. Der var simpelthen for ringe sigtbarhed til, at et fly af den type måtte lande. Men demonstrationsturen blev altså vurderet højere end sikkerheden.
Tågen forskrækker den Cessna-sælger, som kort efter mister livet, da han om bord i Cessnaen kommer på tværs af SAS-flyet. Kort før Cessnaen begiver sig af sted på den fatale tur, overhører flere vidner i Linate-lufthavnen et skænderi mellem Cessna-sælgerne og Cessna-agenten, Marissa Maretti.
Overholder ikke procedure Cessna-sælgeren vil have demonstrationsturen udskudt, til tågen letter. Men Marissa Maretti insisterer og påpeger, at kunden har aftaler i Paris, han ønsker at overholde. Resultatet er som bekendt, at Cessnaen begynder at køre afsted mod sin startbane.
Og det er den køretur, som går så tragisk galt. De to tyske piloter kører forkert. Båndudskrift fra piloternes samtale med kontroltårnet viser, at piloterne godt var klar over, at de var faret vild. Når det sker, er der procedurer for, hvordan piloten skal reagere. Han skal først og fremmest stoppe op, men det gør han ikke, og konsekvensen er den værste flyulykke i skandinavisk luftfarts historie.
Hensynsløst firma Disse informationer er vigtige for den erstatningssag, som danske pårørende har anlagt mod flyfabrikken Cessna.
De nye informationer tegner et billede af et hensynsløst salgsarbejde fra fabrikkens side. Agenten Marissa Maretti gennemførte sit næste salgsmøde fire timer efter ulykken, som altså kostede alle de ombordværende i både SAS-flyet og Cessnaen livet.
Den italienske advokat Rafaelle Rossi, arbejder for det amerikanske advokatfirma, der har anlagt sagen mod Cessna for de pårørende. Han siger til DR Nyheder, at efter hans opfattelse var Cessna ligeglad med sikkerheden, de ville bare sælge et fly.
Se mere om Cessnas rolle i flyulukken i Søndagsmagasinet klokken 21:15 på DR1.
|
 |
 | |