Forside

Foto: JIMIN LAI, © Scanpix

Øjenvidne til flodbølgen: Sri Lanka er meget hårdt ramt
28. december 2004 15:35 Udland

Interview med Anne Louise Bøggilds mand Kristoffer Waage (Radioavisen)
DR Nyheder Online har haft kontakt til Anne Louise Bøggild, som sammen med mand, barn og familie var på ferie på Sri Lanka, da flodbølgen ramte. Her er hendes historie.

Min mand Kristoffer og jeg befandt os den 26.12. med vores toårige søn og mine svigerforældre på et hotel i Mirissa, cirka 30 kilometer syd for Galle. Vi har været der mange gange før, et idyllisk sted med små bungalows ved stranden og en skøn strand. Hotellet hed ironisk nok "Paradise Beach Club".

Paradise Beach Club

Kort over Sri Lanka. Anne Louise Bøggild med barn, mand og familie boede på Hotel Paradise Beach Club
Foto: AP, © AP Graphics
Aftenen d. 25 sad vi indtil midnat på stranden og iagttog de temmelig store tidevandsbølger, større end normalt, men vi mente det blot skyldtes fuldmånen. Den efterfølgende morgen var smuk og solfyldt, alt var fred og idyl, havet stille. Vi kom lidt sent op og havde netop spist morgenmad på hotellets restaurant, der havde udsigt over stranden og havet, og var vendt tilbage til vores lille bungalow for at gøre klar til en dag på stranden.

Vandet kom sivende
Kristoffer og Gustav havde fået badetøjet på og var på vej ned til stranden, da vandet pludselig kom. Jeg var stadig i hytten og så derfor ikke selve bølgen, men gik udenfor, da der begyndte at sive vand ind ad døren. Som følge af aftenens store tidevandsbølger troede jeg atter, at det blot var tidevandet og undrede mig lidt, men forestillede mig overhovedet ikke, at det var alvorligt. Da den næste bølge kom, begyndte jeg at blive irriteret og lagde kufferterne op på sengen.

Endnu en bølge kom, jeg blev bange og prøvede at lukke døren, som blev revet af. Jeg prøvede at komme ud af huset, men der var allerede alt for meget vand og stærk strøm, så mit forsøg på at komme op i et stort træ foran hytten var forgæves, og det var kun med nød og næppe, at jeg fik kæmpet mig ind i hytten igen. Det næste, jeg husker, er, at jeg hænger oppe i den elektriske vifte, og vandet strømmer ind. Møbler og tasker vælter rundt, og af og til lykkedes det mig at hvile benene lidt på sengen, når den tilfældigvis kom forbi.

Hotel Paradise Beach Club

Billede fra før flodbølgen af bungalows fra Hotel Paradise Beach Club, hvor Anne Louise Bøggilds familie boede.
I vand til halsen
Til sidst havde jeg vand til halsen og tænkte, at hvis der kommer endnu en bølge, så er det slut... Det var fuldstændig surrealistisk at hænge der i stille, grønt vand til halsen og ikke ane, hvad der var sket. Hytten var meget lavloftet, og der var mindre end en meter til loftet, men pludselig begyndte vandet at falde igen, og efter kort tid kunne jeg hoppe ned igen og løbe ud af hytten.

Udenfor var alt stille, vandet flød tilbage. De fleste hytter var faldet fuldstændig sammen, og ved restauranten var der glasskår overalt. Jeg og et par andre søgte efter overlevende i de sammenfaldne hytter, men det eneste, jeg kunne tænke på, var, om min mand og min søn var i sikkerhed. Jeg fik fisket sko op af vandet til mig selv og min mand og løb så af sted for at lede efter dem.

Skilt fra mand, barn og familien
Overalt var der sammenfaldne huse, møbler, glasskår, træer og biler, der var væltet. Og mange turister, der løb rundt og kaldte på deres familie. Især husker jeg en britisk kvinde, der kun kunne finde et af sine fire børn. Jeg løb ind i landsbyen, der bestod af jordveje og små træhytter, og overalt var der mennesker, især lokale, der løb indad i landet for at søge op på de høje bakker. Alle råbte, at der ville komme mere vand, og jeg anede ikke, om jeg skulle søge i sikkerhed eller lede efter min familie.

Så fik jeg øje på Kristoffer og Gustav og kunne endelig bryde sammen. Han havde som sagt været på vej ned til stranden, da den første bølge kom. Da den anden kom, vendte han om for at hente mig, men måtte opgive da endnu en stor bølge kom og væltede ham omkuld. Jeg har en fornemmelse af, at han var ved at miste vores søn på det tidspunkt. Han fortæller, at han så endnu en stor, brusende bølge komme og løb alt, hvad han kunne for at komme i sikkerhed, hen over glasskår, bjælker og sammenfaldne huse. Indtil han nåede hotellets høje ydermur og blev stoppet. I sidste øjeblik faldt muren sammen, og de kom væk.

Frygten for flere bølger
Vi løb i sikkerhed på en høj bakke sammen med en masse af de øvrige turister fra hotellet og en masse lokale srilankanere. Her sad vi i et par timer, de fleste i badetøj og uden at have medbragt noget som helst. Vi delte, hvad vi havde af vand og kiks, og ventede. Det var umuligt at komme i telefonisk kontakt med omverdenen. Mange havde fået slemme sår i kampen for at overleve og fortalte historier om, hvordan de havde kæmpet sig op på taget af hytterne, som så var brast sammen. Og mange savnede familiemedlemmer, men efterhånden dukkede flere og flere overlevende op.

Flodbølgen
Se en animation af flodbølgen (fra Japans National Institute of Advanced Industrial Science and Technology).
Animation of the spread of the Indonesian tsunami
Vi anede ikke, hvad der var sket, der havde ingen varsler været, men min nabo på hotellet mente at have mærket jordskælvet tidligt om morgenen. Vi frygtede hele tiden, at der ville komme flere bølger, men efter et stykke tid begyndte vi at kunne se et mønster i vandets tilbagevenden, med intervaller på halve timer blev klipperne dækket til og atter nøgne. Og min mand begav sig tilbage til hotellet for at lede efter sine forældre.

De blev begge fundet i god behold. Min svigermor havde befundet sig i restauranten, da vandet kom, og nåede ikke at komme i sikkerhed, brækkede foden og blev væltet omkuld af bølgerne. Hun lå og flød i vandet og holdt fast i, hvad der nu flød forbi, og blev presset ind i et hjørne mellem en husvæg og ydermuren til hotellet og frygtede at blive slået ind i murene af vandet. Hun bad to mænd om hjælp, men de overhørte hende, og så faldt ydermuren pludselig, og hun blev skyllet hen over den og flød hen til et andet hus, hvor hun kæmpede sig op. Vandet var på dette tidspunkt begyndt at trække sig tilbage, men der var murbrokker og glas, og hun trådte på en død mand for at komme op på huset. Efterfølgende blev hun hjulpet i sikkerhed og bragt til en lokal læge i nærheden.

Min svigerfar var også blevet væltet omkuld, var under vand og måtte holde fast i træer og huse for ikke at blive suget ud af den stærke strøm, men det var lykkedes ham at komme i sikkerhed. Han var på et ret tidligt tidspunkt gået tilbage til, hvad der var tilbage af hotellet for at lede efter os, og begyndte at redde, hvad der reddes kunne fra vores bungalows, der af en eller anden grund stadig stod. Allerede på dette tidpunkt mødte han lokale, der var i gang med at plyndre husene.

At fælde en palme med en lommekniv
Min mand og hans far fandt hinanden foran vores store landcruiser, som ved et mirakel var nogenlunde hel. Bilen, der vejer to tons, var blevet rykket flere meter, men ikke væltet og totalsmadret som de små personbiler i nærheden. De måtte vælte en tuktuk (trehjulet taxi) ned fra taget og fælde en palme med lommekniven - det var de mærkeligste ting, min svigerfar havde formået at finde i mudderet i hytterne - fik bilen fri og kørte hen til bakken for at hente os. Hvorefter bilen gik i stå.

Smadrede kyststrækninger
Se nogle af de omfattende ødelæggelser på disse luftfotos
Se billedserie

Vi sad i mange timer og ventede, forsøgte forgæves af få fat på en mekaniker, men fik til sidst bilen i gang, og det var med umådelig lettelse, vi forlod Mirissa sidst på eftermidagen. Vi kørte et kort stykke på hovedvejen langs kysten, og ødelæggelserne var forfædelige. Alt var væltet, flået og ødelagt, biler væltede, kæmpetræer overalt og jernbanen flået fra hinanden. Der lå stadig en del vand i de mere lavtliggende områder. Men det værste var næsten stilheden - ingen mennesker, ingen dyr.

Kontakt til verden
Hovedvejen til Colombo var fuldstændig umulig at køre på, og vi frygtede yderligere bølger, så vi prøvede ved først kommende lejlighed at krydse jernbanen og komme op i højlandet. Vi kørte så længe, det var lyst, men måtte stoppe i en lille landsby, da det blev mørkt, for vores lygter duede ikke. En lokal familie tog sig af os og gav os husly med en helt utrolig gæstfrihed, og vi fik omsider mulighed for at ringe til Colombo for at give lyd fra os.

Efter halvandet døgn nåede vi endelig frem til Colombo. Familien har været på hospitalet for at få lappet på sår og skræmmer, og vi har det efter omstændighederne godt.

Vi har set lokale såvel som internationale nyheder hele dagen, og tilsyneladende var bølgerne i Mirissa langt fra de værste på øen. Vi har prøvet at rekonstruere, hvad der skete, og mener, at der kun har været tale om 6 - 7 bølger, som ganske vist har været store og kraftige, men altså ikke værre end at vi kunne overleve dem!

Tv viser barske billeder
Østkysten blev langt værre ramt. Her kom der fem meter store tsunamibølger og flåede alt med sig. Visse steder af vestkysten blev også ramt af meget kraftige bølger, bland andet den smukke gamle portugisiske by Galle, der er et meget yndet turistmål. De lokale nyheder viser hele tiden optagelser af det kaos, vandet efterlod, store busser, der flyder rundt som tændstikker, og mennesker, der forgæves prøver at holde sig fast.

I det hele taget vises der i lokalt tv ret barske billeder fra hele øen, lig i rækkevis, søgende og sørgende efterladte, døde børn, der flyder rundt i vandet. Tabstallene for Sri Lanka er nu oppe på over 15.000, og over en million er blevet hjemløse, og øen er dermed et af de værst ramte områder i Asien, så vidt jeg kan forstå.

Hvad der skete med de øvrige turister i Mirissa, aner jeg ikke. Ifølge min mand begyndte der at indfinde sig sårede turister i badebukser på hospitalet i Colombo, da han var der i aftes. Og jeg har hørt lignende beretninger fra nogle af byens større hoteller. Mange af turisterne har mistet alt, men det er naturlivis intet at regne mod de lokale, der har mistet deres hjem og alt, hvad de ejer. Mennesker, der i forvejen er så fattige.

Kronologi: Flodbølger
Usædvanlig nytårstale fra statsministeren
Jordens rotation ændret af jordskælv
Øjenvidne til flodbølgen: Sri Lanka er meget hårdt ramt
Øjenvidneberetninger fra Asien
Atter stigning i dødstal efter tsunami
Flodbølgekatastrofen i Sydøstasien dag for dag
Yderligere fire danske ofre identificeret i Thailand
Nordisk politi hjælper i Thailand
Hård kritk af Udenrigsministeriets flodbølge-håndtering
Endnu et flodbølgeoffer identificeret
Nødhjælp på vej
Ofrene mindes - flere får nødhjælp
Ødelæggelser på Phuket i Thailand
Ødelæggelser set fra luften
Tragedien i Asien
Jordskælvet i Asien
Oprydning efter katastrofen
Helvede i Khao Lak
Ødelæggelserne efter flodbølgen er enorme
Identifikation af lig
Flygtningelejre i Banda Aceh
Satellitfotos af Sri Lanka
Flodbølge rammer Penang i Malaysia
Interview med prinsesse Alexandra, protektor for Unicef (Line Baun Danielsen i Hjælp Asien 4. januar 2005)
En norsk amatørvideo af den anden af flere flodbølger, som smadrer et hotel på Phuket (APTN 01:46)
Amatøroptagelser af flodbølgen i Thailand og Indonesien (TV AVISEN 21:00)
Amatørvideo af de ekstremt voldsomme naturkræfter, som var på spil i den indonesiske Ache-provins (APTN 01:25)
Amatøroptagelser af flodbølgen, som rammer hotel på Sri Lanka (01:45) (c) APTN
Amatørvideo af flodbølgen, der rammer Patong Beach, Thailand
Luftfotos fra et af de hårdest ramte områder ved byen Galle, Sri Lanka (APTN 02:08)
En engelsk turist filmer flodbølgerne på Patong Beach fra sit hotelvindue (APTN 01:33)
En turist filmer flodbølgen ved Krabi, Thailand (APTN - 07:00)
Rystede turister fortæller om deres oplevelser i lufthavnen (TV AVISEN ekstra 12:00)
Helikopteroptagelser fra byen Meulaboh, som er lagt i ruiner af flodbølgen (APTN - 00:48)
Alt om Jordskælv hos Videnskab + IT
Hjælp Asien - Danmark samler ind på dr.dk/indsamling
Adresser og links om katastrofen i Asien