Husejere kæmper stadig med skader efter Bodil

Stormflodsskader kan udløse et langvarigt tovtrækkeri med forsikringsselskabet, fortæller DR's Kontant i aften.

Monica Pedersens hus blev oversvømmet under stormen Bodil, og hun kæmpede derefter en lang kamp for at få den rette erstatning fra forsikringsselskabet. (© DR Kontant)

Et af de steder i landet, hvor man var ekstra nervøs for weekendens storme, var i Jyllinge Nordmark ved Roskilde Fjord.

Her blev 219 huse nemlig oversvømmet i december 2013 under Bodil. Flere af de ramte husejere og familier er endnu ikke kommet hjem og har siden Bodil måttet bo i skurvogne.

- Her godt 13 måneder efter er der stadig ikke nogen endelig afklaring. Nogle venter på at renovere deres hus, nogle venter på afklaring med forsikring og nogle venter på at få revet hus ned og få bygget nyt, forklarer Mogens Hallager, beboerrepræsentant for Jyllinge Nordmark.

Læs også: Sluse kan sikre Jyllinge ved stormflod

I den forgangne weekend blev vandmasserne heldigvis stoppet af watertubes - eller vandpølser som de også bliver kaldt - som Roskilde Brandvæsen lagde omkring Jyllinge for at forhindre vandmasserne i at trænge ind i folks hjem.

Husejere bebrejder forsikringsselskaberne

Når Stormrådet karakteriserer oversvømmelser som en stormflod, betyder det, at det er Stormrådet og ikke forsikringsselskaberne, der dækker skaderne. Alle boligejere med en brandforsikring er dækket og betaler til stormflodspuljen med 50 kroner om året via brandforsikringen.

Men alligevel beretter flere husejere om ubehagelige oplevelser med deres eget forsikringsselskab efter Bodil. Det er nemlig husejerens forsikringsselskab, der takserer skaderne og melder et erstatningsbeløb ind til Stormrådet.

En af de frustrerede er Monika Pedersen fra Jyllinge Nordmark. Hendes hus blev hårdt ramt af stormfloden. Hvor meget, der præcist er ødelagt, skal afgøres af en taksator fra Codan, hvor Monika har forsikret sit hus. Først bliver skaderne på Monika Pedersens hus takseret til 327.000 kroner.

- Når jeg går rundt og kigger i det her hus og ser, hvordan det er, og hvad der har været nødvendigt at tage ned, så mener jeg, at skaden er meget større, siger Monika Pedersen.

Reparation eller nyt hus?

I april ændrer Folketinget reglerne for dækning efter stormflod. Det sker for at sikre de ramte husejere bedre. Derfor vurderer Codan efterfølgende, at skaderne på Monika Pedersens hus reelt løber op i 540.000 kr.

Monika har mistet tilliden til forsikringsselskabet, og hun afviser at godkende beløbet, fordi hun frygter at stå med en kæmperegning selv, fordi erstatningen er for lav. En ny taksator kommer på sagen - han får en håndværker til at se huset og give et tilbud på reparation. Det tilbud lyder på 700.000 kroner.

Nu er Monika Pedersen dybt forvirret - hun føler ansvaret for at opdage og indberette skader er lagt på hendes uprofessionelle skuldre. Derfor kontakter hun en skadeskonsulent for at få hjælp til at vurdere, om erstatningen så rækker. Rådgiveren kommer frem til, at det bedre kan betale sig at genopbygge frem for at reparere. Men det afviser Codan.

Da Kontant kontakter Codan om sagen, indvilger de i at gennemgå huset og dets skader endnu en gang. Denne gang med den rådgiver, som har bistået Monika. Konklusionen bliver, at huset er skadet for 700.000 kr. - og ikke totalskadet

Helt efter bogen

Ifølge Codans nordiske skadedirektør, Peter Hupfeld, er der intet unaturligt i, at en enkelt sag udløser forskellige erstatningsopgørelser hen ad vejen.

- Vi bliver klogere undervejs i processen, får brækket gulve op, får resultat af fugtmålinger og finder ud af, at der skal genetableres blandt andet et badeværelse og noget beton - og så er det, vi hæver beløbene, siger Peter Hupfeld.

Han forstår godt, at stormflodsramte kunder bliver forvirrede over deres rolle i erstatningsforløbet.

- Kunden spiller i en stormflods-sag en langt mere aktiv rolle. Kunden skal selv agere bygherre og styre hele denne proces igennem. Altså være mere proaktiv end i en traditionel forsikringssag, siger skadedirektøren.

Se mere om stormflod og langstrakte erstatningssager i Kontant torsdag kl. 21.00.

Facebook
Twitter