Hvis det danske jernbanenet blot skal beholde sin nuværende stand med mindre udbygninger, så vil det koste 105 mia. kr. over de næste 30 år.
Det konkluderer en rapport fra Trafikstyrelsen.
Helt op til 200 mia. kr.
Vil politikerne forsøge at udbygge banetrafikken med offensive investeringer og ambitiøse målsætninger, nærmer prisen sig 200 milliarder over 30 år.
Det vil bl.a. indebære, at jernbanen skal kunne afvikle en dobbelt så stor trafik som i dag. En større udbygning af metroen i København. Moderne sporvogne i Odense, Århus og Aalbrog og udbygning af skinnenettet, så der kommer hurtigere tog.
Der er tale om bruttobeløb, og rapporten forholder sig ikke til, om pengene for eksempel skal komme fra staten, kommuner, private partnerskaber eller EU-tilskud.
Næste opgave er signaler
I en større trafikaftale sidste efterår bevilgede regeringen sammen med DF og R mere end fire milliarder kroner til genopretning til skinnenettet. Men Trafikstyrelsen vurderer, at behovet for vedligeholdelse ikke forsvinder, når de penge er brugt.
For efterfølgende gælder det signaler og bagefter står en lang række broer for tur.