100 mia. til jernbanen over 30 år

Hvis jernbanenettet skal beholde sin nuværende stand, vil det koste 100 mia. kr. over de næste 30 år. Og 100 mia. mere, hvis man vil have hurtigere tog, større metro og moderne sporvogne. Det konkluderer en rapport fra Trafikstyrelsen.

Større metro i København, moderne sporvogne i Odense, Århus og Aalborg og hurtigere tog. Det er nogle af de ambitiøse investeringer, der de næste 30 år vil koste milliarder af kr. (Foto: René Strandbygaard © DSB)

Hvis det danske jernbanenet blot skal beholde sin nuværende stand med mindre udbygninger, så vil det koste 105 mia. kr. over de næste 30 år.

Det konkluderer en rapport fra Trafikstyrelsen.

Helt op til 200 mia. kr.

Vil politikerne forsøge at udbygge banetrafikken med offensive investeringer og ambitiøse målsætninger, nærmer prisen sig 200 milliarder over 30 år.

Det vil bl.a. indebære, at jernbanen skal kunne afvikle en dobbelt så stor trafik som i dag. En større udbygning af metroen i København. Moderne sporvogne i Odense, Århus og Aalbrog og udbygning af skinnenettet, så der kommer hurtigere tog.

Der er tale om bruttobeløb, og rapporten forholder sig ikke til, om pengene for eksempel skal komme fra staten, kommuner, private partnerskaber eller EU-tilskud.

Næste opgave er signaler

I en større trafikaftale sidste efterår bevilgede regeringen sammen med DF og R mere end fire milliarder kroner til genopretning til skinnenettet. Men Trafikstyrelsen vurderer, at behovet for vedligeholdelse ikke forsvinder, når de penge er brugt.

For efterfølgende gælder det signaler og bagefter står en lang række broer for tur.