12.000 skandinaver risikerer at strande på ferie - uden et sted at bo

Alligevel bliver rejseselskab ved med at sende gæster afsted. 'Folk vil afsted, når de først har købt rejsen', svarer Apollo.

I alt vurderer Apollo, at omkring 25.000 kunder vil blive berørt af strejken. Foto: Dapress/Ritzau Scanpix.

Ferien risikerer at blive forlænget for 12-30.000 skandinaver, der rejser med selskabet Apollo Rejser, der flyver med SAS-fly.

Med de strejkende flymekanikere er det svært for SAS at leve op til kravet om, at alle fly skal have et service-tjek hvert tredje døgn. Og bliver flyene ikke serviceret, må de selvsagt ikke lette fra jorden.

Helt konkret vil SAS - for at leve op til regler om vedligeholdelse hver tredje dag - få flyene gennemgået i andre lufthavne, hvor personalet ikke strejker. Det siger pressechef Alexandra Lindgren Kaoukji.

Ferier, du ikke kan komme hjem fra

Måske du nu tænker, at et ekstra par dage i solsikre Alanya eller på Rhodos ikke ligefrem lyder som bad news.

Men salgsdirektør i Apollo Rejser Glenn Bisgaard forklarer, at selskabet ikke kan garantere, at de kan få deres gæster hjem på nye afgange indenfor nogenlunde tid.

- Vi er bekymret for, at vi ikke kan finde alternativer, hvis de ikke kommer tilbage til forhandlingsbordet og får flyene i gang. For branchen er presset lige nu, ressourcerne er knappe, og der er personalemange.

- Vi kan ende med, at vi med kort varsel får besked om, at en flyafgang er annulleret. Og så har vi ikke tiden eller muligheden for at finde noget alternativt, siger Glenn Bisgaard.

Derfor risikerer mange af selskabets gæster at strande på ferien.

Andre turister rykker ind på hotellerne

For det andet befinder vi os midt i højsæsonen for skandinaver, der rejser sydpå for at få stillet sulten for sol. Det betyder, at der efterhånden er godt fyldt på hotellerne på danskernes favoritdestinationer.

Glenn Bisgaard fra Apollo Rejser kalder det ligefrem for "det værst tænkelige tidspunkt".

- Nogle øer er små, og det kan være mange mennesker, vi lige pludselig skal finde alternative hoteller til. De er også presset på hotelkapacitet, siger Apollos Glenn Bisgaard.

Derfor er selskabet bekymret for de 12-13.000 gæster, der nu befinder sig på små græske øer og andre destinationer omkring Middelhavet og snart skal videregive all-inclusive-armbåndet til de næste gæster.

- Det er svært at finde hoteller, de kan bo på. Der kommer andre turister ned, der skal bo, hvor de bor. Vi skal finde alternativer, og det er en kæmpe logistisk udfordring.

'Vi ved simpelthen ikke, hvordan vi skal hjælpe alle'

For at sætte skub i løsningen af konflikten mellem flyselskabet og piloterne har Apollo Rejser sendt et brev til SAS, hvor det tegner et billede af, hvor omfattende konsekvenser konflikten har for selskabet - og ikke mindst dets gæster.

Problemerne som der i brevet bliver peget på, er da også til at få øje på.

Det er i princippet umuligt at finde erstatningsflyvninger, skriver Apollo i det åbne brev. Desperationen efter fly er ifølge selskabet nu så kritisk, at det har overvejet at sende gæster hjem med bus for at få alle hjem i nogenlunde ordentlig tid.

- Men selv busser svære at få fat i. Vi ved simpelthen ikke, hvordan vi skal hjælpe alle strandede rejsende med at komme hjem inden for rimelig tid, står der i brevet.

Hvorfor har Apollo Rejser sendt og bliver ved med at sende folk afsted på ferie, når strejken ikke kommer som lyn fra en klar himmel?

- Det er svært at spå om fremtiden. Når fly afgår, så afgår de. Der er jo stadigvæk mulighed for, at noget kan afgå i weekenden. Vi håber selvfølgelig, at så få fly som muligt bliver berørt. Det er sådan, reglerne er, siger salgsdirektøren.

Han oplever, at det er kundernes ønske at komme afsted, hvis der er et fly at komme i nærheden af.

- Folk vil afsted, når de først har købt rejsen. Alle glæder sig til at komme afsted på sommerferie.

FORSTÅ KONFLIKTEN

  • Kernen i konflikten mellem arbejdsgiver og lønmodtagere er, at piloterne er utilfredse med, at SAS ansætter nye piloter på billigere overenskomster i de to datterselskaber SAS Link og SAS Connect.

  • Piloter kræver også, at SAS genansætter op mod 450 piloter, som blev opsagt under coronakrisen, før de ansætter nye piloter i datterselskaberne.

  • Piloterne oplyser selv, at de har tilbudt besparelser på 450 millioner svenske kroner, som blandt andet består af, at de går ned i løn, og de vil arbejde mere fleksibelt.

  • SAS har også udtrykt, at det er nogle gode forslag fra piloterne, men at det ikke er nok, hvis spareplanen skal lykkes.