15 procent af de 17-24 årige bilister siger, at de har prøvet at køre spritkørsel

Der er større risiko for at ende i en spritulykke, når man er ung, fordi man er en mindre rutineret bilist.

(Arkiv) 15 procent af unge bilister mellem 17 og 24 år svarer i en ny undersøgelse, at de inden for de seneste tre år har kørt bil med for meget alkohol i blodet. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Ritzau Scanpix)

For meget alkohol i blodet og og en fod på speederen er ikke verdens bedste kombination. Tværtimod. Og så er det selvfølgelig også ulovligt.

Alligevel svarer 15 procent af unge mellem 17 og 24 år i en ny undersøgelse, at de inden for de seneste tre år har kørt bil med for meget alkohol i blodet.

- Det er et overraskende højt tal. Og det er bekymrende, siger seniorprojektleder Michelle Laviolette fra Rådet for Sikker Trafik, der står bag undersøgelsen.

Tallet er fra 2020 og er højere, end da man lavede en lignende undersøgelse året før. Og antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne i trafikulykker med en alkoholpåvirket ung bilist var også højere i 2020 end i årene inden.

Større risiko som ung bilist

Ifølge Michelle Laviolette ser tallet usædvanligt højt ud - og måske kan det skyldes, at vi har opført os anderledes under coronanedlukningerne.

- Det er svært at komme uden om at tænke corona ind i det her tal, når det skiller sig sådan ud.

- Tidligere var det jo meget planlagt, når man skulle til fest. Så er det let at lade bilen stå hjemme. Men her under corona mødes man måske oftere i mere uofficielle sammenhænge, hvor det så har udviklet sig til noget med mere alkohol, uden at man var forberedt på det. Og så har man taget bilen, siger hun og understreger, at det ikke er noget, de specifikt har undersøgt.

Og det er et stort problem, hvis 15 procent har kørt rundt med for høj promille.

For udover at det vil være en farlig situation, uanset hvem det gør det, så kan det være endnu værre, når det er en ung, der sidder bag rattet, forklarer Michelle Laviolette.

- Jo højere promille, jo større er risikoen for at køre galt. Men vi ved faktisk, at unge kører galt med en lavere promille end ældre, fordi de i forvejen er mere urutinerede bilister. Så de er ekstra udsat, siger hun og understreger, at det ikke blåstempler spritkørsel for en 50-årig.

I undersøgelsen har man spurgt personer mellem 17 og 24 år, der selv kører bil. Af dem har 10 procent svaret, at de har kørt spritkørsel en enkelt gang, mens fem procent siger, at de har gjort det flere gange. Tre procent er ikke sikre.

Meget mere udbredt for 10 år siden

Selvom tallet er højt, er der lidt gode nyheder på den lange bane. For går man 10 eller 20 år tilbage i tiden, var spritkørslen betydeligt mere udbredt, lyder det fra Michelle Laviolette.

- Så på den måde er det stadig en succes, at antallet af ulykker med alkohol involveret er reduceret markant.

Der er da heller ikke noget, der tyder på, at unge skulle være særligt vilde med spritkørsel.

- Vi kan faktisk se i vores undersøgelser, at unge slet ikke accepterer spritkørsel. Holdningen er på plads, og man ved også godt, at det er en dårlig kombination.

- Så der mangler hverken holdning eller viden. Det er måske mere et tegn på, at der det sidste år måske er sket det, at vores mønstre har ændret sig fuldstændig.

(Arkiv) Politiet i færd med at kontrollere om promillen er for høj hos bilisten. I forhold til for 10 år siden har der været et fald i antallet af spritulykker med unge. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Ritzau Scanpix)

I undersøgelsen er der ikke lavet tal for, om der er forskel på svarene alt efter, hvor folk bor. Men der er formentlig en geografisk forskel på, hvor almindeligt det er at køre spritkørsel.

- Hvis vi ser på trafikulykker med alkohol involveret ligger politikredsene i Nordjylland og Midt- og Vestjylland som regel og kæmper om den kedelige førsteplads.

- Det giver mening, for transportmønsteret er et helt andet. For det første kører man lettere for stærkt på lange, lige landeveje, og for det andet er det jo en del lettere at tage offentlig transport i de store byer - og man bor tættere, så man kan oftere komme hjem til fods eller på cykel, siger Michelle Laviolette.

Opdatering: Overskriften er opdateret, så det tydeligt fremgår, at de 15 procent er blandt bilister og ikke unge generelt.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk