1813: Kortere ventetider for akuttelefon

Ventetiden for Region Hovedstadens udskældte akuttelefon, 1813, er faldende, oplyser Regionen.

Aktuttelefonen 1813 har været stærkt kritiseret, men ventetiden er nu faldende. (© DR)

De katastrofalt lange og voldsomt kritiserede ventetider på at komme igennem til en sygeplejerske i Region Hovedstadens nye prestigeprojekt, akuttelefonen 1813, falder. Syge borgere får dermed hurtigere hjælp.

Det skriver Politiken.

Region Hovedstaden har netop offentliggjort et nyt notat, der viser, hvor lang tid borgere i hovedstaden skal hænge i røret, før der er hul igennem. Politikerne har fastsat et mål om, at alle opkald skal være taget inden for 10 minutter. Det skete kun for 64 procent af opkaldene i januar og 80 procent i februar. Det er nu steget til 89 procent, viser tallene for marts måned, målt frem til tirsdag. De positive tal glæder formand for Region Hovedstaden Sophie Hæstorp Andersen.

- Tallene viser, at det får rigtige vej. At vores tiltag virker. Og vi har flere tiltag på vej, som jeg er overbevist om, igen vil føre til en positiv udvikling. Vi vil blandt andet indføre en tilbagekaldsfunktion, så man kan blive ringet op, hvis der i en periode opstår lange telefonkøer, og man ikke er akut syg, siger hun til Politiken.

Notatet viser dog samtidig, at blot 67 procent af opkaldene er kommet igennem inden for fem minutter. Regionens mål var, at det skulle gælde 90 procent.

/ritzau/

Facebook
Twitter