1,85 millioner kunder kan være ramt af TDC-nedbrud

Der er ingen konkret tidshorisont på udbedring af fejlen, der er årsag til TDC-nedbrud.

TDC kender endnu ikke årsagen til nedbruddet. (Foto: TORKIL ADSERSEN © Scanpix)

Antallet af kunder, der er påvirket af TDC's nedbrud på netværket, er steget i løbet af dagen.

Op til 1,85 millioner kunder kan sidst på eftermiddagen være påvirket, hvilket svarer til lidt over halvdelen af TDC's mobilkunder.

Der er ingen konkret tidshorisont på udbedring af fejlen, men TDC har sat alt disponibelt mandskab ind for at finde fejlen og få den løst hurtigst muligt, lyder det fra TDC.

Fejlen berører kunder over hele Danmark, der benytter mobiltelefoni eller benytter fastnettelefoni via bredbåndslinje.

Almindeligt fastnet skulle fungere, ligesom alarmopkald til 112 også virker.

Årsagen til nedbruddet kendes endnu ikke.

Flere kunder er på igen

Koncerndirektør i TDC Group, Michael Moyell Juul, oplyser til DR Nyheder, at der ikke er nogen tegn på hacking, men at det er en fejl i netværket, der er årsag til problemerne.

Fejlen blev opdaget af TDC klokken 8.00 i morges, og siden da er der blevet arbejdet på at få løst problemerne.

- Vi har alle ressourcer på opgaven og indkaldt eksterne eksperter.

- Vi begynder at se positive tegn. Flere kunder begynder at komme på, og nu arbejder vi hårdt på at få den resterende del med, siger Michael Moyell Juul.

Direktøren siger, at sandsynligheden for, at fejlen skulle opstå igen, er meget lille.

- Vi har generelt et meget stærkt mobilnetværk, så det skulle ikke ske igen. Og vi beklager meget, for vi er klar over, at det er til stor gene for vores kunder, siger Michael Moyell Juul.

Problemerne udviklede sig

Problemerne opstod i formiddag, hvor TDC meldte ud, at op mod 450.000 kunder var berørt. Da lød det, at der primært var problemer med at ringe og modtage opkald på mobilnetværket. Men også fastnettet var påvirket.

I løbet af dagen har problemerne dog udviklet sig, og TDC oplyste først på eftermiddagen, at fejlen også kunne påvirke mobildata og mobilt bredbånd.

Siden fejlen opstod, er det lykkedes at skabe en løsning, hvor det er muligt for TDC's mobilkunder at modtage opkald fra andre operatørers mobilnetværk, oplyser TDC.

Enkelte kunder har også oplevet at miste 4G- og 3G-forbindelsen i perioder, oplyser TDC.

Man kan stadig sende SMS’er og evt. ringe via FaceTime, Messenger eller WhatsApp.

TDC oplyser, at kunder løbende kan holde sig opdaterede via kundekanaler - herunder YouSees Facebook og TDC's hjemmeside. Erhvervsdrivende vil modtage mails med opdateringer.

FacebookTwitter