Millionsvindel i Socialstyrelsen

2.000 bankansatte overvåger svindel - kun 20 hos politiet behandler sagerne

Bankernes interesseorganisation efterlyser flere kræfter hos myndighederne.

Antallet af indberetninger om mulig hvidvask svarer til, at hver relevant medarbejder hos SØIK skulle behandle 42 sager i 2017. Hver dag. Eksklusiv ferie. (Foto: Peter Clausen © Scanpix)

De myndigheder, der skal efterforske økonomisk svindel, har brug for langt flere muskler, hvis de skal kunne følge med det stigende antal sager. Sådan lyder det fra Finans Danmark, der er bankernes interesseorganisation.

- Det er en udfordring, at der ikke er flere til at behandle sagerne. Vi har flere gange påpeget, at det er nødvendigt med flere hænder, siger Kjeld Gosvig-Jensen, juridisk direktør hos Finans Danmark.

I finanssektoren har over 2.000 medarbejdere i dag alene til opgave at overvåge og sikre, at bankerne ikke misbruges til hvidvask, terrorfinansiering og anden kriminalitet, oplyser Finans Danmark.

Til sammenligning skal ‘omkring 20 medarbejdere’ hos Statsadvokaten for Økonomisk Kriminalitets (SØIK) Hvidvasksekretariat tage stilling til de indberetninger, der bliver sendt videre.

SØIK oplyste i går antallet af medarbejdere i Hvidvasksekretariatet i en pressemeddelelse.

Svarer til 42 sager om dagen - uden ferie

Alene sidste år sendte bankerne omkring 17.000 indberetninger om mistænkelig adfærd videre til SØIK, oplyser Finans Danmark.

Tallet svarer til, at hver enkelt medarbejder på Hvidvasksekretariatet dagligt skulle tage stilling til eller behandle 42 sager - alle årets dagen uden ferie, sygdom og afspadsering.

- I løbet af de seneste år har vi oplevet en tredobling af antallet af sager. Sidste år indberettede vi 17.000 mistænkelige sager, og det giver et behov for ekstra kræfter. Men om det skal være hos SØIK eller andre steder, det må være op til politikerne, siger Kjeld Gosvig-Jensen fra Finans Danmark.

Blev advaret i 2012

Reaktionen kommer, efter SØIK fortalte, at myndighederne i 2012 blev advaret om mistænkelige kontooverførsler på fem millioner kroner hos den hovedmistænkte i svindelsagen hos Socialstyrelsen. Her er en 64-årig sagsbehandler mistænkt for i årevis at have lænset systemet for 111 millioner kroner.

Ifølge Finans Danmark er der ikke tale om, at banksektoren skyder med spredehagl og indberetter løst og fast.

- Det er alle kvalificerede indberetninger. Systemerne er blevet bedre, vi har fået flere hænder og et styrket fokus. Det tilsammen gør, at antallet stiger og det vil fortsætte. Der vil opstå flere mistænkelige hændelser, der skal indberettes, i takt med, at systemerne bliver udviklet, siger Kjeld Gosvig-Jensen.

Han opfordrer derfor til, at man styrker samarbejdet mellem banksektor og myndigheder med henblik på at afsløre de kriminelle.

Politikere fra både Venstre og Socialdemokraterne er åbne for at tilføre SØIK flere midler.

SAGEN KORT

  • Svindelmistanken mod den kontorfuldmægtige Anna Britta Troelsgaard Nielsen opstod i august, efter der blev fundet uregelmæssigheder i Socialstyrelsens udbetaling af tilskudsmidler til en kommune.

  • I over 40 år arbejdede hun i Socialstyrelsen, hvor hun var en "betroet" medarbejder.

  • Hun er mistænkt for at have misbrugt sin stilling i tilskudsforvaltningen til at trække 111 millioner kroner ud til sine egne lommer.

  • I alt skal hun have lavet 274 uretmæssige overførsler fra 2002 til i år.

  • Nu har bagmandspolitiet fundet mistænkelige overførsler helt tilbage fra 1997, hvorfor svindelbeløbet forventes at blive større.

  • Advarslen til bagmandspolitiet fra 2012 om mistænkelige kontooverførsler til hende drejer sig om i alt fem millioner kroner, som blev overført til den hendes privatkonto og en erhvervskonto til et stutteri, som den 64-årige er indehaver af.

  • Hun er efterlyst internationalt og er varetægtsfængslet in absentia. Det menes, at hun befinder sig i udlandet.

  • To personer med tilknytning til hende er sigtet for hæleri.

Facebook
Twitter