3 efter afpresning: Vi forhandler ikke med kriminelle

3.600 telekunders personlige oplysninger er blevet ammunition i et afpresningsforsøg mod teleselskabet 3.

Det er oplysninger som navn, adresse, CPR-nummer og abonnementstype, gerningsmændene har fået adgang til på ulovlig vis, siger 3's kundedirektør. (Foto: Christian Lindgren © Scanpix)

3.600 kunder hos teleselskabet 3 er blevet ufrivillige hovedpersoner i en sag, hvor kriminelle forsøger at afpresse selskabet for et større millionbeløb.

I en mail sendt til selskabets administrerende direktør truer de med at offentliggøre kundernes personoplysninger.

Det har været vigtigt for teleselskabet at sende et klart signal om, at man ikke kan få nogen økonomisk gevinst ud af den slags hos 3, siger kundedirektør Sidsel Rosendal Olsen.

- 3 forhandler naturligvis ikke med kriminelle, så derfor har vi overdraget sagen til politiet, siger hun.

Politiet vurderer, at der er tale om en reel trussel.

- De oplysninger, de er i besiddelse af, er oplysninger som navn, adresse, CPR-nummer og abonnementstype. Ud fra hvad vi kan vurdere på nuværende tidspunkt, så er der ikke tale om pinkodeoplysninger og bankoplysninger, siger Sidsel Rosendal Olsen.

Oplysninger om hemmeligt telefonnummer og hemmelig adresse kan også være blandt de oplysninger, som gerningsmændene er i besiddelse af.

Selskabet har taget direkte kontakt til de kunder, afpresningssagen omhandler.

- Det er selvfølgelig en rigtig ærgerlig ting at have ude, men vi kan kun sige, at vi indtil videre må opfordre til, at man som kunde går på 3.dk og orienterer sig om, hvilke forholdsregler man kan tage i forhold til at passe på sig selv, siger kundedirektøren.

Hun fortæller også, at teleselskabets kunder på Borger.dk kan finde yderligere oplysninger om, hvordan man kan forsøge at forhindre, at oplysningerne bliver misbrugt.

Samtidig sidder 3's kundeservice klar til at hjælpe de berørte med at få skiftet nummer på deres simkort og telefonnummer, hvis de ønsker det.

- Det er selvfølgelig supervigtigt, at vores kunder er orienterede og hele tiden føler, at de bliver taget i hånden, siger Sidsel Rosendal Olsen.

Kundedirektøren vil ikke oplyse den konkrete størrelse på det beløb, som selskabet afkræves.

Af hensyn til efterforskningen ønsker hun heller ikke at oplyse, hvilket sprog afpresningsmailen er skrevet på eller at gå i detaljer om, hvordan gerningsmændene kan have fået adgang til kundernes data.

- Det, jeg kan sige, er, at de har fået adgang til oplysningerne på ulovlig vis, siger hun.

FacebookTwitter