300.000 bilejere får rykker - for en regning de aldrig fik

300.000 bilejere får i disse uger rykkere på to år gamle regninger på vægtafgift og ejerafgift - men de har aldrig fået regningen før.

(Foto: Maria Larsen © DR-Fyn)

300.0000 bilejere modtager for tiden rykkere fra Skat. Men de har aldrig fået regningen i første omgang.

Rykkerne er på to år gamle regninger på vægtafgift og ejerafgift, fordi Skat i 2012 indførte et nyt Digitalt Motorregister, hvor teknikken var så kompleks, at de ikke kunne sende rykkere før slutningen af 2013.

Og det fleste af dem kommer altså nu. Og det er flere dem mildest talt ikke tilfredse med.

- Fulstændig horribelt

- Det er fuldstændig horribelt at fremsende en rykker på noget, som vi overhovedet ikke har modtaget en regning på, siger Torsten Østervig fra Thisted til dr.dk. Han har fået en rykker på 7279,71 kroner inklusiv et rykkergebyr på 65 kroner.

Også Mie Åskilde fra Kastrup har modtaget en rykker. 315 kroner inklusiv 65 kroner i rykkergebyr. Samtidig står der, at Skat efterfølgende kan opkræve eventuelle renter.

- Jeg ved, jeg har ikke fået den regning. Jeg er altid meget meget obs på sådan noget her, lægger dem til betaling med det samme.

FDM: Det er dybt kritisabelt

Hos FDM har de fået op til 20 opkald fra frustrerede bilejere, fortæller Per Alkestrup, der er afdelingschef i FDM.

Nogle siger, de synes, det er underligt, man kan sende en rykker så længe efter. Andre kan ikke huske, om de har betalt.

- FDM finder det dybt kritisabelt, at Skat, som myndighed, ikke har mere orden i tingene, siger Per Alkestrup.

Skat: Meget kede af ventetiden

Skat har 1000 ekstra opkald om dagen på grund af netop de mange rykkere, skriver Ekstra Bladet.

Jens Sørensen, der er inddrivelsesdirektør i Skat vil ikke forholde sig til konkrete sager, men beklager at det Digitale Motorregister har medført så lang ventetid på rykkere.

- Vi er da meget kede af, at der er gået så lang tid, inden vi kunne udsende de her rykkere. Den ventetid, det medfører, det er ikke særlig godt for os, men det er bare den mulighed, vi har haft med den tekniske udfordring, vi har haft.

Jens Sørensen fra Skat opfordrer folk til at kontakte Skat, hvis de ikke kan forstå rykkeren, hvor der samme sted er angivet et direkte telefonnummer, så man undgår omstillinger eller tastevalg.

Facebook
Twitter