37 km/t på motorveje ved København

Bilisterne på de københavnske motorveje snegler sig af sted i et stadigt langsommere tempo. Gennemsnitshastigheden på Holbækmotorvejen er nu nede på 37 km/t, mens den på Køge Bugt Motorvejen er nede på 41 km/t om morgenen.

På bare et år er gennemsnitshastigheden på flere af destorkøbenhavnske motorveje faldet med ti kilometer i timen.

Bilisterne må affinde sig med at køre helt ned til 37 kilometeri timen, fordi vejnettet ikke kan klare det eksplosivt stigendeantal biler.

Kilde: HURRegionalt Trafikoverblik 2004

Hillerødmotorvejen (55,0 km/t)

Motorring3 (47,5 km/t)

Køge BugtMotorvejen (41,1 km/t)

Holbækmotorvejen (37,0 km/t)Tempoet

Det betyder, at det en almindelig hverdag mellem klokken 7 og 8om morgenen vil tage en time at tilbagelægge turen mellem Roskildeog København på 36 kilometer.

Føler sig overset

Formanden for Hovedstadens Udviklingsråd (HUR), Frederiksbergsborgmester, Mads Lebech (K), mener, at Folketinget i årevis har setstort på et presserende behov for udbygning af vejnettet omkringKøbenhavn.

- Det handler om prioritering, og om man vælger at bruge pengepå 6.000 passagerer på et stykke jernbane ved Lejre, mens trafikkener ved at sande til i hovedstaden.

- Folketingets politikere burde lægge større øre til voresønsker i stedet for til ønsker fra politikere valgt rundt omkring ilandet, siger Mads Lebech til Berlingske Tidende.

Sneglefart et sikkerhedsproblem

Tal fra HUR viser, at gennemsnitshastigheden på Holbækmotorvejen nuer nede på 37 kilometer i timen, mens den på Køge Bugt Motorvejener nede på 41 kilometer i timen om morgenen.

Sneglefarten udgør et sikkerhedsproblem, siger direktør i Rådetfor Større Færdselssikkerhed, René la Cour Sell.

- Når bilister har oplevet trængselsproblemer i trafikken, skalde indhente forsinkelsen. Nogle mener i den forbindelse, at det erretfærdigt, hvis de kører for stærkt. Så bøjer de reglerne somkompensation for det, de har været udsat for. Og det er en farligcocktail, siger han til avisen.

Han tilføjer, at trængselsproblemer med kør-stands-kør-standskørsel også er den hyppigste årsag til de sammenstød, der giverpiskesmældsskader.

- Også ud fra et trafiksikkerhedsmæssigt synspunkt er detvigtigt, at motorvejene udbygges, så de kan klare det pres der er,siger René la Cour Sell.

Ikke flere penge at hente

Men der ser ikke ud til at være hjælp at hente fra Folketinget.

Formanden for trafikudvalget, Kaj Ikast (K) erkender, at det serslemt ud på de københavnske motorveje. Men han mener ikke, at deter muligt at pumpe endnu flere penge i hovedstadens vejnet.

Han forventer, at bilisterne lige så godt kan forberede sig påat skulle køre endnu langsommere.

//detectBrowser();// * Regeringen har afsat 7 milliarder kroner tiltrafik-investeringerne, der opdeles i tre grupper:

1. Nye projekter 2. Udarbejdelse af beslutningsgrundlag 3. Projekter der fremmes på længere sigt

* Desuden ønsker regeringen at afsætte en pulje på 1 milliardkroner til kapacitetsforbedringer og større trafiksikkerhed. Puljenskal også kunne anvendes til medfinansiering af regionaleprojekter.

Afsatte midler * Udbygning af rute 18, Brande-Ris, 1. etape, GiveN-Ris * Udbygning af rute 15, Bording Låsby, 1. etape,Bording-Funder * Udbygning af E 45 Nørresundby-Bouet * Frederikssundmotorvejen, 1. etape * Udbygning af Kongevejen i Helsingør * Overhalingsstationer for godstog, Vestfyn mv. * Udbygning af Søften-Skødstrup, statsligt bidrag * Århus havnebane, statsligt bidrag * Ekstra S-togsspor Kbh H - Dybbølsbro * Forberedelse af nyt togkontrolsystem * I alt 3,336 milliarder kroner Nye projekter * Udbygning af Holbækmotorvejen,Fløng-Roskilde * Udbygning af Helsingørmotorvejen, Øverød-Isterød * Udbygning af E45, Herslev-Hornstrup * Opgradering af banen Hobro-Aalborg * Opgradering af Sydbanen * Udbygning af rute 18, Vejle-Herning, resterendedelstrækninger * Udbygning af Motorring 4 til 6 spor * Kapacitetsforbedringer af jernbanen vest for København * Modernisering af Nørreport station * Nye togradioer * Ialt 4,6 millioner kroner Forbedringer * E20 Odense SØ - Odense V, udbygning fra 4 til 6spor * E20 Odense V - Middelfart, udbygning fra 4 til 6 spor * Hillerødmotorvejen, Værløse-Motorring 3, udbygning fra 4 til 6spor * Hillerødmotorvejen, Allerød-Hillerød, udbygning fra 3 til 4spor * Ny vej i Frederikssundsfingeren, resterende strækninger * Motorvej Bording-Låsby (rute 15), resterende strækninger * Perronrenovering til nye IC4-tog mv. på Hovedbanegården * Dobbeltspor på Nordvestbanen, 1. etape * Motorvej Holbæk-Vig, etape 2 og 3 På længere sigtRegeringenstrafikinvesteringsplan

Facebook
Twitter