Kurt Beier-sagen

3F om undskyldning fra transportfirmaet Kurt Beier: Den kommer for sent

Fagforeningen efterlyser fælles regler for at undgå dårlige vilkår for udenlandske chauffører.

Jan Villadsen, der er formand for 3F's transportgruppe, mener, at transportbranchen har store problemer med løn- og arbejdsvilkår. (Foto: DR Nyheder)

En undskyldning efter en uge er for lang tid, når der er medarbejdere, der har levet under kummerlige forhold.

Sådan lyder reaktionen fra fagforeningen 3F, efter direktøren i det udskældte transportfirma Kurt Beier Transport A/S i dag undskylder for de forhold, som en stor gruppe udenlandske chauffører har været udsat for.

- Jeg synes, det er meget sent at komme med en undskyldning, når firmaet for en uge siden sagde, at der var ordnede forhold, og chaufførerne havde en seng at sove i, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's transportgruppe.

Undskyldningen fra Kurt Beiers direktør og medejer, Karsten Beier, kommer efter flere afsløringer om lange arbejdsdage, kummerlige forhold og lønninger på helt ned til 15 kroner i timen for de udenlandske chauffører i selskabet, som primært kom fra Fillippinerne.

Ifølge Ritzau har 3F valgt at starte en indsamling til chaufførerne, fordi de ikke har nogen indtægt, mens sagen bliver undersøgt.

Bekymrende hvis det gælder andre firmaer

I et interview med DRerkender Karsten Beier, at han ikke har levet op til sit moralske ansvar som arbejdsgiver, men kaster samtidig bolden videre til EU, som han mener, bør lave reglerne om.

For ifølge Karsten Beier, så følger firmaet blot branchen. De 8.000 kroner, som de filippinske chauffører er blevet tilbudt, svarer til det, som udenlandske chauffører ville få i en anden transportvirksomhed med en filial i udlandet, forklarede Karsten Beier tidligere på dagen til DR Nyheder.

Og den udtalelse bekymrer Jan Villadsen. I forvejen mener 3F, at branchen har et stort problem med løn- og arbejdsvilkår. Så hvis Karsten Beiers melding er korrekt, står det slemt til.

- Karsten Beier siger, at han bare gør som resten af branchen, og branchen siger faktisk, at det her er en enlig svale. Så jeg håber ikke, det han siger, er rigtigt.

Hvis Karsten Beier har ret i sine udtalelser, er Jan Villadsen enig i, at man må rette blikket mod EU og få lavet nogle fælles regler for branchen.

- Hvis det er lovligt ikke at give dem en ordentlig løn og forlede dem til at komme herop, så må vi lave nogle fælles regler om, at det er ikke sådan et Europa, vi vil have, siger han.

Både 3F og Karsten Beier mener altså, at politikerne skal på banen, da det er EU-lovgivningen, der skaber smuthullerne.

Ifølge Jonas Felbo-Kolding, der er arbejdsmarkedsforsker ved Københavns Universitet, har de tildels ret i, at der kan gøres noget fra EU’s side. Men i sidste ende ligger ansvaret også hos firmaet selv.

- Det er jo op til Karsten Beier, hvor meget han vil give folk i løn, siger han.

Lige nu er EU i gang med at forhandle en europæisk mobilitetspakke på plads, der skal sætte nogle fælles EU-regler inden for transportbranchen. Chaufførers lønninger er et af de elementer, der bliver diskuteret. Men det er en langsommelig proces, fortæller Jonas Felbo-Kolding.

- Der er modstand fra lande som Polen og Ungarn. Der går en skillelinje ned gennem EU i de her år mellem de lande, der leverer arbejdskraften, og de lande, der modtager den. Derfor er det vanskeligt at nå til enighed. Der er nogle økonomiske interesser, der står i vejen, forklarer han.

Facebook
Twitter