5 gode råd: Kør 'usexet' og spar 20 procent i brændstof

Der er mange penge at spare ved at køre på en anden måde, siger ekspert.

(Foto: Illustration: Morten Fogde Christensen DR Nyheder)

Der er ikke meget ophidsende over ord som "dæktryk" eller "brændstoføkonomi".

Og for bilister med benzin i blodet kan selve tanken om at "køre defensivt" virke direkte livsfornægtende.

Men med krigen i Ukraine og de stigende priser på brændstof er idéen om at spare penge ved at køre "kedeligt" igen kommet ind i varmen.

Beregninger fra Vejdirektoratet viser, at bilisterne i marts måned i år har reduceret gennemsnitshastigheden med cirka to kilometer i timen på landets motorveje i forhold til samme måned sidste år.

Årsagen mener man er brændstofpriserne, der i samme periode er steget med 35 procent.

Og faktisk vil der for de fleste bilister være mange penge at spare på at køre anderledes, fortæller Søren Holten Jacobsen.

Han er chefinstruktør på det køretekniske anlæg FDM Sjællandsringen, hvor han blandt andet holder kurser i at køre energirigtigt.

- Det er ikke så sexet, men der er mange penge at spare.

- Jeg tror, at mange ikke er bevidst om, at de kan spare op til 20 procent brændstof. Og her taler vi bare om de nemme tiltag - de lavthængende frugter, siger han.

Både bilister, der kører på el og fossile brændstoffer, kan spare penge, siger han.

Her de fem vigtigste råd, hvis man vil køre længere på literen - eller kilowatt'en.

Pump dine dæk

Illustration: Morten Fogde Christensen

Det første råd er, at man skal køre med det rigtige høje dæktryk, fortæller Søren Holten Jacobsen. Det øger nemlig rullemodstanden, hvis dækket ikke er pumpet ordentligt.

- Det betyder faktisk meget, om man kører med det rigtige dæktryk. Sikkerhedsmæssigt er det vigtigt, da man står bedre fast, det forlænger dækkets levetid, og så vil det korrekte høje dæktryk også mindske brændstofforbruget, siger han.

Dæktrykket kan spare tre-fire procent brændstof.

Og det er et nemt råd at følge, da man ikke behøver tænke på det under kørslen, fortæller Søren Holten Jacobsen.

Hvis manualen angiver både et lavt og et højt dæktryk, alt efter om man kører henholdsvis alene eller fuld lastet med fem personer i bilen, anbefaler FDM, at man benytter det høje dæktryk.

I samme boldgade er rådene om at fjerne tagbøjler eller cykelanhænger, der skaber ekstra vindmodstand.

Ram det rigtige gear

Illustration: Morten Fogde Christensen

- Dette råd gælder kun benzinbiler med manuelt gear, men i fossilbilen er det helt afgørende, at man kører i det rigtige gear, fortæller Søren Holten Jacobsen.

- Det er 20 procent mere brændstof, man bruger, hvis man vælger et forkert gear, siger han.

Det rigtige gear afhænger af omdrejningerne. Når bilen er oppe i fart, skal en dieselbil ligge på 1.200-1.500 omdrejninger. En benzinbil skal derimod have 500 omdrejninger mere, fortæller FDM-instruktøren.

Sænk hastigheden en smule

Illustration: Morten Fogde Christensen

Både førere af el- og benzinbiler kan spare en hel del på at lette foden en smule fra speederen. Hvis man kører 110 kilometer i timen i stedet for 130 kilometer i timen på motorvejen, sparer man 20 procent i brændstof.

Især på motorvejen vil det betyde, at man kommer lidt senere frem.

Søren Holten Jacobsen og FDM-kollegaerne lavede engang en test, hvor man målte forskellen, når man kørte på tværs af Danmark med henholdsvis 110 og 130 kilometer i timen.

- Vi kørte fra Blåvandshuk til Dragør. Den langsomme sparede 20 procent i brændstof, men kom et kvarter senere frem.

- Mange kører meget inde i byen, og der har det sjældent tidsmæssigt den store effekt. Der er der lyskryds, kø og andre faktorer, der afgør, hvor hurtigt man kommer frem, siger han.

Tænk fremad og kør glidende

Illustration: Morten Fogde Christensen

Det næste råd handler om at se ud af forruden og forudse, hvordan trafikken opfører sig.

- Det koster rigtigt meget brændstof, når du kører i byen, at du er nødt til at køre op i fart, ned i fart, op i fart og ned i fart, fortæller Søren Holten Jacobsen.

Han opfordrer til, at man forsøger at glide med trafikken.

- Hvis der kommer et lyskryds længere fremme, er der ingen grund til at speede op for så at måtte bremse ned hundrede meter længere fremme, siger han.

Det er dog en myte, at man skal snegle sig afsted og bruge en evighed på at komme op i fart, mens bagvedliggende bilister går amok med hornet.

- Der er måske nogle, der tænker: "Hvis jeg skal køre grønt, skal jeg undgå at træde på speederen", men det må man faktisk gerne. Man må godt træde lidt frisk på speederen. Det er der, bilen er mest effektivt, men man behøver måske ikke lave hjulspind, siger han.

Et andet råd, der hjælper med at køre glidende, er at holde en pæn afstand til bilen foran, så man ikke pludselig bliver nødt til at bremse helt op.

Følg med i dit brændstofforbrug

Illustration: Morten Fogde Christensen

Det sidste råd er løbende at følge med bilens brændstofforbrug.

- I de fleste biler er det faktisk muligt at se, hvad brændstofforbruget er både for hver enkelt tur og undervejs, mens man kører, siger Søren Holten Jacobsen.

Så kan man blandt andet se, hvordan det påvirker brændstofforbruget, hvis man for eksempel sænker farten.

- Få kigget og vær nysgerrig, lyder rådet.

- Så kan man lege med det selv og få en konkurrence ud af det, hvis man kører en daglig tur på arbejde og holder øje med, hvor meget ændringerne betyder for turen, siger Søren Holten Jacobsen.

Han mener, at man med enkle tiltag kan komme ned på et brændstofforbrug, der svarer til det, som bilfabrikanterne selv opgiver, og som mange finder urealistisk.

- Med de her råd kan du spare op til 20 procent, og det er ved at køre sikkert, uden at snegle sig afsted eller på anden måde køre ekstremt, siger eksperten fra FDM Sjællandsringen.