5 tendenser for fremtidens trafik: Sådan kommer trafikken til at udvikle sig

Trafikprognoserne byder på mere trængsel, flere biler, flere kilometer og flere køer.

Trafikken stiger med 16 procent frem mod 2030 viser seneste prognose fra Vejdirektoratet. (Foto: Dennis Lehmann © Scanpix)

Hver fjerde bilist, der oplever trængsel på vejene, overvejer at skifte job for at undgå transporttiden og kø-kørsel. Det viser en undersøgelse, som AnalyseDanmark har foretaget på vegne af DR.

Netop trængsel er en af konsekvenserne af den udvikling, der er på de danske veje, og hvordan kommer den danske trafik så til at udvikle sig?

1. Trafikken stiger over hele Danmark

Vejdirektoratet laver løbende prognoser, der tager temperaturen på trafikken. Ifølge seneste prognose kommer trafikken på de danske veje til at stige med 16 procent frem mod 2030.

Stigningen vil ske på det meste af vejnettet.

- Det betyder trængsel på de strækninger, der allerede nu er belastede. Altså i hovedstadsområdet, Køgebugtmotorvejen, E20 Fynske Motorvej, E45 mod Aarhus, Trekantområdet samt ved Limfjorden, siger Andreas Egense, afdelingsleder i Vejdirektoratet.

2. Vi bliver flere på vejene

Ud over øget trafik, stiger antallet af bilerne også. Seneste opgørelse fra Danske Bilimportører viser, at der er 2,58 millioner personbiler i Danmark, og salget af hybridbiler og elbiler ser sådan ud:

  • Alm. hybrider – 24.190

  • Plug-in hybrid – 4.205

  • Rene elektriske elbiler – 9.482

  • Brintbiler – 82

Ifølge Vejdirektoratet er antallet af biler vokset med 450.000 styk på 10 år.

Den øgede trafik er et udtryk for noget positivt. Nemlig at det går godt i økonomien. Det betyder, at flere varer og mere gods og arbejdskraft skal transporteres rundt i samfundet. Men det er klart, at trafikudviklingen også har negative konsekvenser, som eksempelvis øget trængsel og udledning af CO2, siger Andreas Egense.

3. Vi kører flere kilometer

I 2017 tilbagelagde vi knap 52 milliarder kilometer på de danske veje. Det svarer til, at vi på ét år har kørt til månen og tilbage igen knap 69.000 gange.

Det regnestykke holdt op mod en øget CO2-udledning skaber bekymring. Blandt andet i trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet:

- Vi får svært ved at nå vores CO2-mål, og samtidig får vi masser af trængsel og øget støj-og luftforurening fra vejtrafikken, så ja, jeg er bekymret for den danske trafikudvikling, siger Harry Lahrmann, lektor ved trafikforskningsgruppen.

4. Vi bruger mere tid på vejene

Harry Lahrmann peger på, at man med roadpricing, altså afgifter på vejene, vil kunne begrænse antallet af kilometer og den tid, vi bruger i trafikken. For med flere biler og en større mobilitet er danskerne også længere tid på vejene. Men roadpricing er et effektivt redskab til at udnytte kapaciteten, siger lektoren.

- Så kører folk mindre og flere kører måske sammen. De tager måske cyklen, eller en hjemmearbejdsdag. Det er klart det mest effektive våben mod trængsel og myldretid, siger han.

5. Vi sidder mere i myldretid

Allerede nu er myldretiden mellem klokken 7-9 om morgenen og 15-17 om eftermiddagen lammende for den danske trafik. I foråret lavede Vejdirektoratet efter anmodning fra transportminister Ole Birk Olesen (LA) en opgørelse over nogle af de strækninger i Danmark, der har den længste rejsetid i myldretiden.

I Vejdirektoratet medgiver afdelingsleder Andreas Egense, at Harry Lahrmanns forslag om roadpricing kan være et effektivt middel mod trængsel. Men hvis transport bliver for dyr, kan det lægge en dæmper på væksten i Danmark.

Andre løsninger kan være at udnytte kapaciteten på vejene bedre eller at udvide vejnettet med nye eller bredere veje.

- Det varierer fra sted til sted, hvad der er en god løsning. Nogle steder kan vi nemt udbygge vejene, andre steder som i København er det besværligt og dyrt. Og så afhænger det af, hvor stor trængslen er. Gevinsterne og omkostningerne er noget, vi kan regne på for forskellige løsninger. Hvis gevinsten er større end omkostningerne er det en god investering, fortæller Andreas Egense.

Det gode råd

Men selvom teknologien udvikler sig frem mod 2030, og selvom flere trafikprojekter gennemføres, så kommer vi ikke udenom trængsel, mener både Andreas Egense og Harry Lahrmann. Begge peger på et godt råd.

- Kør på et tidspunkt, hvor andre ikke kører. Hvis man kan rejse udenfor myldretiden, kan vi udnytte kapaciteten væsentlig bedre. Også skal man køre ordentligt, og være en ordentlig bilist, siger Andreas Egense.

Facebook
Twitter