500 pakkekalendere på vej: 6-årige Yrsa giver sit brugte legetøj til andre børn

Et privat initiativ har indsamlet 500 pakkekalendere, der gives til mindre bemidlede familier.

Seks-årige Yrsa går rundt på sit værelse og kigger på sit legetøj.

Hun tager et lyserødt spænde op fra en skuffe.

- Denne her kan jeg godt undvære, siger hun og lægger det i bunken med det andet legetøj, hun har samlet sammen.

Hun søger videre mod en kasse med barbiedukker og hiver en op med lyst hår og lyserød kjole.

- Den er rigtig sød. Den bruger du heller ikke så meget?, lyder det fra hendes mor Maria Langballe.

- Nej, kun nogle gange. Den kan hun godt få, siger Yrsa.

Hun er i gang med at samle ind til en pakkekalender, som Filippa på fem år fra den jyske by Hornslet skal have.

De kender ikke hinanden, men er blevet forbundet gennem ordningen nissepakken.dk, der er et privat initiativ, som samler pakkekalendere ind til familier, der ikke har råd til at give en pakkekalender til deres børn.

I år bliver der sendt cirka 500 pakkekalendere af sted.

- Jeg synes, det er dejligt at hjælpe andre. Hun kan ikke få en kalender, og så vil jeg gerne give hende en. Det er bedre at give tingene til andre end at smide dem ud, siger Yrsa.

Mange familier har ikke råd til at holde jul

Ordningen med pakkekalenderne begyndte i 2015. I forbindelse med en flytning og oprydning faldt Maria Louise Kongstad Olsen fra Snekkersten over en masse af børnenes legetøj, som var kommet i overskud.

Hun samlede 24 stykker legetøj og pakkede dem ind som en pakkekalender, tog et billede af dem, og lagde det på Facebook d. 22 november, med teksten ‘Jeg mangler en lille pige på ca. 5 år til at modtage disse 24 pakker fra Nissen.'

- Da jeg vågnede næste morgen, var der mange, mange, mange, der havde svaret og gerne ville modtage pakkerne. Jeg havde troet, der var en enkelt eller to, fortæller Maria Louise Kongstad Olsen.

Interessen gav blod på tanden, og Maria Louise Kongstad Olsen gik i gang med at indsamle legetøj til flere pakkekalendere, samt formidle kontakt mellem givere og modtagere.

I år har flere end 500 vist interesse for at donere gaver, og Maria Louise Kongstad Olsen har været nødt til at sætte en stopper for donationerne.

Næstekærlighed og bæredygtighed

En af dem, der faldt over konceptet på Facebook er Maria Langballe.

- Det ramte plet. Det er rart at give noget videre og gøre nogle børn glade. Og så er det et koncept, der er nemmere at introducere for børnene, fordi der er en direkte forbindelse, og man kan forklare, at der er et bestemt barn, der får gaverne, siger hun.

Det er netop følelsen af at give noget til andre, der driver Maria Louise Kongstad Olsen.

- Det at sprede næstekærlighed er smukt. Det er en fantastisk følelse, jeg får af at kunne gøre noget for andre mennesker. Og så handler det også om bæredygtighed - det er jo brugt legetøj, så det har også været vigtigt, siger Maria Louise Kongstad Olsen.

Hvert år er der mange familier, der ikke har råd til at holde jul.

Hos Røde Kors regner man i år med at hjælpe 11.000 familier med at få en bedre jul. De får eksempelvis et gavekort til et supermarked eller en julekurv med forskellige varer. Antallet af familier, der får julehjælp fra organisationen, har været stigende de seneste år.

Facebook
Twitter