50.000 rejsepas blev flået væk på tre dage sidste år - nu kan ordningen blive permanent

Regeringen håber på en gentagelse af sidste års initiativ med otte dages fri brug af tog og busser til de hurtige.

I 2020 blev der solgt 50.000 sommerrejsepas i løbet af tre dage. Nu håber regeringen, at passet kan gøres til en permanent ordning nogle uger hvert år i sommerferiesæsonen. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Meget har handlet om motorveje og CO2-udledning, siden regeringen forleden præsenterede sit udspil til fremtidens transport kaldet 'Danmark Fremad'.

En samlet infrastrukturplan med udgifter for 106 milliarder kroner frem mod år 2035.

Omkring 40 af de milliarder går til den kollektive trafik, og på side 28 i den pdf, som beskriver planerne, gemmer sig i en lille, grå boks på bare tre linjer en potentiel god nyhed for danskere, der planlægger at holde ferie inden for landets grænser i endnu et år, hvor ingen ved, om en tur til udlandet reelt er et alternativ.

Regeringen vil gerne gentage successen med det sommerrejsepas, der blev udbudt til salg første gang i 2020 - og revet væk af 50.000 danskere på bare tre dage i juni.

Passet giver mulighed for at rejse uafbrudt med den kollektive transport - tog og busser - i otte sammenhængende dage i skolernes sommerferieperiode.

Man har valgt grænsen på de otte dage, fordi det svarer nogenlunde til længden af en gennemsnitlig ferierejse.

I 2020 var sommerrejsepasset en del af den sommerpakke, politikerne vedtog for at sætte gang i den danske økonomi efter den første corona-nedlukning.

Ønsket fra regeringens side er nu at gøre ordningen permanent, forklarer transportminister Benny Engelbrecht (S) til DR Nyheder.

- Det var én af de største successer fra sommerpakken. Det gav en masse danskere - ikke mindst børnefamilier - mulighed for at få nogle gode, trygge rejseoplevelser til en overkommelig pris. Jeg er selv opdraget med en filosofi om, at man bør opdage sit eget land, før man rejser ud og oplever alt det andet, siger ministeren.

- Mine forældre havde ikke råd til at rejse på charterferie til udlandet, så alle mine oplevelser som barn er fra steder her i landet. Det glæder mig kun, hvis en masse familier kan få øjnene op for alt det, vores eget land har at byde på. Vi må ihvertfald ikke glemme det, når verden igen åbner op.

Benny Engelbrecht ser det samtidig som en oplagt mulighed for at 'indføre nye kunder i, hvad den kollektive transport har at byde på'.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) kalder det, at mange danskere i 2020 fik gode ferieoplevelser herhjemme, for en ting ved corona-pandemien, man trods alt kan glæde sig over. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

'Hvad med skuldersæsonen?'

Hans Peter Folmann er chef for turistorganisationen Destination Vadehavskysten, der dækker området Ribe, Esbjerg og Fanø.

Der kommer omkring 1,4 millioner besøgende forbi hans medlemmers kasseapparater om året, og de fleste kommer i hovedsæsonen fra sidst i juni til starten af august.

Hans Peter Folmann fra Destination Vadehavskysten så gerne, at rejsepasset gjaldt uden for højsæsonen, så kollektiv trafik-turisterne får et incitament til at komme i maj og august. (© Jon Norddahl)

Hans Peter Folmann bifalder den fleksibilitet, passet giver i den kollektive transport, og han kalder det hele for en kærkommen håndsrækning til et presset erhverv (turistbranchen).

Han undrer sig bare over, hvorfor passet egentlig kun gælder i sommerferien.

- Der er i forvejen godt gang i forretningerne i hovedsæsonen, men hvad med skuldersæsonen? Altså, hvorfor lader man det ikke gælde eksempelvis fra den 1. maj til ferien starter og så igen fra den 10. august. Det vil gavne erhvervslivet i højere grad, hvis vores sæson på den måde kan strækkes ud, siger destinationschefen.

Vi har taget spørgsmålet med videre til Benny Engelbrecht.

Her lyder svaret, at det er et godt spørgsmål - og ingen kender svaret på det endnu.

- Selve rammerne skal vi først diskutere med de øvrige partier, så af den grund kan jeg ikke rigtigt svare på det. Fra regeringens side har vi ikke lagt os fast på en periode, og jeg er ikke afvisende over for noget, siger han.

- Sagen er imidlertid den, at en vigtig del af det her initiativ handler om, at vi har en masse tog og busser, der kører rundt med tomme sæder i sommerferien, fordi der er færre pendlere til job. Den kapacitet vil vi gerne udnytte.

- Sidste år røg alle billetterne på tre dage. Har I overvejet, om der skal sælges flere i år, så flere kan få glæde af dem?

- Ja, og vi var faktisk oppe at runde de 100.000, da vi sad rundt om bordet og vedtog det her for et års tid siden. Det var en forhandling, der gjorde, at vi endte på 50.000, og det hele afhænger i sidste ende af, hvor meget ledig kapacitet DSB og de forskellige trafikselskaber forventer at have, forklarer Benny Engelbrecht.

- Det nytter jo ikke noget, at man sælger så mange billetter, at folk sidder som sild i en tønde. Så får de næppe den gode oplevelse af den kollektive trafik, der som nævnt er en del af baggrunden for det her initiativ.

- Hvorfor er prisen for en voksenbillet steget med 100 kroner sammenlignet med sidste år?

- Fordi, prisen sidste år blev lavet, uden at vi havde mulighed for at screene markedet. Vi anede ikke, hvor mange der ville købe produktet, og derfor blev prisen nærmest revet direkte ud af luften, da den endte på 299. Hvis trafikselskaberne kan gøre det billigere, er de velkomne til det. Jeg forestiller mig, at de får relativt frie hænder til at indrette produktet, så det bliver så hensigtsmæssigt som muligt for deres forrretning.

Omtrent 40 milliarder kroner er der sat af til den kollektive trafik i den infrastrukturplan frem mod 2035, som regeringen fremlagde forleden. (Foto: Henning Bagger © Scanpix)

DF: 'De ikke it-kyndige stod tilbage på perronen'

Hos Dansk Folkeparti siger transportordfører Hans Kristian Skibby, at han er med på ideen om at gøre ordningen permanent, da det er en god måde at styrke indenrigsturismen.

- Det er altid godt at give flere mulighed for at komme rundt i vores eget land nemmere og billigere, siger han.

Dog ser Hans Kristian Skibby gerne, at man laver en anden model, når billetterne sættes til salg.

- Der må have været en del, der fik en lang næse sidste år. Som bogstavelig talt blev efterladt på perronen. Jeg tænker selvfølgelig på alle de danskere - primært ældre, der ikke er så it-kyndige, at de kan tage del i det ræs, der foregår med salg via en hjemmeside. En løsning kan være, at man øremærker en del af billetterne til dem, der gerne vil henvende sig på et 'gammeldags' billetkontor, siger Hans Kristian Skibby.

Det er uvist, hvornår der bliver truffet en endelig beslutning om, hvorvidt sommerrejsepasset bliver til noget. Det afhænger af, hvordan forhandlingerne om infrastrukturen skrider frem.

Partierne mødes igen i den kommende uge.

DR har lørdag aften forsøgt at få en kommentar fra transportordførerne fra Venstre og Liberal Alliance.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk