93.000 bilmotorer kan brænde sammen

Populære biler som Ford Focus, Citroën Berlingo og Peugeot 407 kan uden varsel brænde sammen, afslører DR1's forbrugermagasin Kontant.

Flemming Djernæs måtte betale en regning på 16.000 kroner, da hans bil brændte sammen.

Populære biler som Ford Focus, Citroën Berlingo og Peugeot 407 kan uden varsel brænde sammen, afslører DR1's forbrugermagasin Kontant i aften på DR1 kl. 21.05.

En 1,6 liter dieselmotor, som en lang række bilproducenter bruger i deres biler, kan blive en dyr fornøjelse for dem, der køber den.

For selvom man overholder alle service-eftersyn, så risikerer man, at motorens såkaldte turbolader uden varsel brænder sammen. Turboladeren er med til at give motoren trækkraft, og hvis den står af, er man nødt til at få bilen repareret.

Regning på op til 50.000 kroner

Turbohavariet sker typisk, efter at fabriksgarantien er udløbet. Tilbage står bilejerne med regningen, der beløber sig på mellem 10.000 og 50.000 kroner alt efter, hvor omfattende følgeskaderne på resten af motoren er.

Dele af motoren er nemlig lavet sådan, at sod og slam ikke kan blive fjernet ordentligt, når bilen får skiftet olie. Det betyder, at filtre over tid stopper til og forhindrer motoren i at blive ordentligt smurt. Konsekvensen er, at bilens turbolader brænder sammen. I værste fald skal hele motoren udskiftes.

Har passet godt på bilen

Flemming Djernæs, der er efterforsker ved grænsepolitiet i Padborg, er en af dem, der har skullet betale en regning på knap 16.000 kroner, da turboladeren på hans Ford Focus C-max brændte sammen i 2011.

- Jeg har passet godt på min bil, og jeg har sørget for, at den er kommet til service, så det kom noget bag på mig, at jeg pludselig stod med et rigtig alvorligt problem, siger Flemming Djernæs til forbrugerprogrammet Kontant på DR1.

Den såkaldte 1,6 liter dieselmotor sidder i biler fra Ford, Citroën, Peugeot, Volvo, Mazda, Suzuki, Mini og Fiat. Alene i Danmark er der registreret ca. 93.000 biler med den pågældende motor.

Salg af turboladere steg

Autobranchens største virksomhed, FTZ, med 1.000 medarbejdere og 50 afdelinger over hele landet bekræfter overfor Kontant, at der er tale om et generelt problem med motoren, som får turboladeren til at brænde sammen. Firmaet sælger reservedele primært til de uautoriserede, frie værksteder, og for to år siden strømmede det pludselig ind med ordrer på turboladere til 1,6 liter dieselmotoren.

- Vi oplevede en kæmpe stigning i vores salg, hvor vi faktisk gik fra at sælge 3-4 stykker om måneden til helt oppe over 30 turboladere om måneden, siger Henrik Løve, der er kvalitetschef i FTZ til Kontant.

Bilejernes organisation, FDM, er ikke i tvivl om, at rigtigt mange bilejere oplever, at turboladeren i den her type dieselmotor brænder sammen.

- Det er vores opfattelse, at det er en stor andel af bilejerne. Vi har svært ved at sætte tal på, fordi importørerne jo ikke vil fortælle, hvor mange turboer de selv sætter på, siger Jacob Mortensen, der er teknisk konsulent hos FDM.

En turbolader bør ifølge FDM kunne fungere i rigtigt mange år.

- Som bilejer burde man egentlig kunne forvente, at den kan holde i motorens levetid. Selvfølgelig er der nogle, der er uheldige at opleve, at en turbo går i stykker, men det burde jo være et fåtal og ikke i de her store mængder, som vi oplever på denne her motor, siger Jacob Mortensen.

Ford nægter generelt problem

Dieselmotoren kom på markedet i 2003 og er udviklet af Citroën, Peugeot og Ford. Motoren sidder blandt andre i den populære Ford Focus. Men Ford i Danmark nægter, at der er tale om et generelt problem. I et svar på en klage til en kunde skriver Ford blandt andet:

- Ford Motor har ikke nogen generel gene vedr. turboen, og hvis der var tale om en generel gene, så ville samtlige ejere af denne model blive kontaktet med et brev fra Ford-fabrikken, hvor man beder ejeren af bilen kontakte et Ford-værksted og få udbedret denne fejl uden beregning.

Ikke desto mindre har Ford selv udsendt en særlig vejledning til sine værksteder, der i detaljer beskriver, hvordan de skal reparere den "defekte turbolader" på lige præcis 1,6 dieselmotoren for at "forhindre, at fejlen sker igen", som der står i vejledningen.

- Hvis de (Fords værksteder, red.) ikke laver denne her reparation efter service-bulletinen, så går turboen i stykker igen. Så de udsender kun service-bulletiner, hvis det er et generelt problem, fastslår Jacob Mortensen fra FDM.

Men sådan ser Ford ikke på det.

- Det er ikke vores oplevelse, at det er et generelt problem, siger Lene Dahlquist, der er pressechef i Ford Motor Company, til Kontant

Facebook
Twitter