Aarhus dropper omstridt slogan efter fiasko

Stort anlagt by-slogan bliver nu skrottet, fordi ingen bruger det, siger borgmester.

'Aarhus - Danish for progress' har ikke brandet byen, som kommunen havde håbet på. Nu skrottes sloganet. (Foto: Antony McAulay © Scanpix)

Siden 2011 har Aarhus ikke været kendt som 'Smilets by'.

Men det har mange ikke været klar over. For byens officielle slogan 'Aarhus - Danish for progress' har slået fejl, erkender kommunen, der nu dropper at bruge det.

- Det bruges ikke, og det virker ikke. Derfor bliver det skrottet, siger byens borgmester Jacob Bundsgaard (S) til Jyllands-Posten.

Det er blandt andet ikke lykkes at få byens erhvervsdrivende til at bruge det. Kommunen har selv fået lavet en analyse, der viste, at under halvdelen af erhvervslivet i Aarhus havde hørt om sloganet.

Kostede en million

Der blev ellers satset stort for tre år siden, da byens nye brandingstrategi blev præsenteret. Aarhus brugte en million kroner på markedsføring af udtrykket, som i høj grad havde til formål at få udlandet til at få øje på Danmarks næststørste by.

Markedsføringsstrategien blev iværksat som led i en større plan om at få flere tilflyttere til byen.

Aarhus Kommune har en ambition om, at der i 2030 gerne skal være 75.000 nye indbyggere i byen samt 50.000 nye arbejdspladser, 50.000 nye boliger og 10.000 nye studerende.

Men det engelske slogan har kun mødt modvind, fortæller Claus Bech, der er direktør i Aarhus City Forening til avisen.

- Siden sloganet blev indført, har 'Smilets By' været lidt af et fy-ord. (...) byen bør ikke skamme sig over det kælenavn og bør i højere grad vedkende sig det, siger han.

Borgmester Jacob Bundsgaard fortæller til Jyllands-Posten, at der ikke kommer til at blive nogen ny brandingstrategi, men at byen i nogle internationale sammenhænge vil bruge udtrykket 'With Aarhus'.

Facebook
Twitter