Aarhus trodser virkeligheden: Fejrer letbanens komme

Trafikstyrelsen oplyser, at man forventer at godkende Letbanen på onsdag.

Den skulle have kørt sin første tur den 23. september. Men nu – lige knap tre måneder senere – er der stadig ingen passagerer med i det hvide letbanetog, der testkører spøgelsestomt rundt i Aarhus.

Og der er stadig ingen præcis dato for, hvornår Letbanen kommer til at fragte aarhusianerne rundt i byen. Meldingen har hidtil været, at startskuddet nok ville lyde i den forløbne uge, men det skete altså heller ikke.

Dog melder Trafikstyrelsen ifølge jp.dk at kunne give en endelig godkendelse på onsdag. Og at Letbanen vil være i drift torsdag.

Borgmester Jacob Bundsgaard (S) vil have transportminister Ole Birk Olesen (LA) til at lave en undersøgelse af, hvorfor det tager så lang at få Letbanen i gang.

Det siger Jacob Bundsgaard i dag, hvor aarhusianerne fejrer Letbanen. Det kan måske lyde lidt mærkeligt, men arrangementet blev holdt, fordi en flok frivillige på egen hånd har taget initiativ til at fejre Letbanen, selvom den ikke kører med passagerer endnu. Ifølge arrangørerne er eventet en modreaktion på al kritikken af Letbanens noget omtumlede start.

Problemerne med letbanen

Da Trafikstyrelsen 20. september ikke gav den endelige godkendelse til, at letbanen kunne køre med passagerer skyldtes det forhold hos både Aarhus Letbane og Keolis.

Aarhus Letbane fik nemlig ikke godkendt alle sine tekniske sikkerhedsregler. Det er regler som omhandler fremtidigt vedligehold af letbanen. De er stadig ikke endeligt godkendt i dag og ifølge Aarhus Letbane skyldes det, at der er manglende argumentationsdybde i deres beskrivelse. Trafikstyrelsen håber på, at de kan godkende de tekniske sikkerhedsregler i midten af december.

Keolis fik ikke godkendt det såkaldte ledelsessystem, der er et system til at beskrive processer, procedurer og instrukser i forbindelse med sikkerheden af driften. Med andre ord deres planer for den daglige sikkerhed på letbanen. Ledelsessytemet ventes at blive endelig godkendt i begyndelsen af næste uge.

Med lyden af høj musik i baggrunden på havnen i Aarhus siger arrangør Adrian Fey:

- Vi har bare fået den tossede idé at sprede noget god stemning om Letbanen. Aarhusianere er vanvittigt glade for at have fået den, siger han.

Kunne man ikke vente med at holde fest, til den begynder at køre – og så holde festen inde i Letbanen?

- Vi synes egentlig, at det er smukt, ligegyldigt om den kører eller ej. Vi fejrer egentlig bare, at vi har fået Letbanen her i Aarhus. Det her er en medborgerfest, der skabt nedefra, siger Adrian Fey.

Og så kunne de fremmødte ellers spise kage, drikke gløgg, spille letbanebanko og skrive en hilsen til Letbanen i en gæstebog.

Minister skal lave undersøgelse

Til tonerne af Michael Jacksons ’Don´t Stop ’Til You Get Enough’ samledes aarhusianerne i det kolde solskin for at høre borgmester Jacob Bundsgaard byde velkommen til festen. Og selv om borgmesteren er godt og grundigt træt af, at Letbanen stadig ikke fragter passagerer rundt, så bakker han op om det optimistiske arrangement.

- Jeg synes, at man skal bakke op, når frivillige gerne vil fejre, at Letbanen er på vej, siger han, inden smiler dog langsomt forsvinder.

- Men hvornår Letbanen har passagerer med, ved jeg ikke. Det er Trafikstyrelsen, der trykker på knappen, og de har været ret tunge at danse med.

- Vi har spildt af millioner af skattekroner på det forløb her, og nu skal ministeren være med til at sætte en undersøgelse i gang, for vi kan ikke være tjent med det, siger Jacob Bundsgaard.

Morten Bang til letbanefest.

En af dem, der er dukket op til Letbanens fest, er Morten Bang.

- I stedet for at se på alt det negative, så skal man se på det positive. For vi skal huske, hvad Letbanen kommer til at bidrage med for byen. Og jeg tror, at den kommer til at binde byen sammen på en helt fantastisk måde, siger han.

Buskøreplaner og Rejseplanen var gjort klart til, at Letbanen ville komme til at køre i morgen. Men da det ikke kommer til at ske, bliver der indsat ekstra busser.

Letbanen havde forventet at åbne 23. september, men åbningsfesten og den første tur blev aflyst med meget kort varsel.

Det skete, fordi Trafikstyrelsen ikke kunne sikkerhedsgodkende letbanens operatør, Keolis, og fordi Aarhus Letbane manglede regler for fremtidig vedligehold.