To års fødselsdag med op- og nedture: Her har det ikke altid kørt på skinner for letbanen i Aarhus

En fuser af en åbningsfest til 570.000 kroner og frost i køreledningerne har præget letbanens første leveår.

Lørdag den 21. december er en særlig dag for den kollektive trafik i Aarhus.

Det er nemlig to-års dagen for letbanens første tur med passagerer ombord, men det har langt fra kørt som smurt for den nye spiller i trafikken.

De forventningsfulde passagerer har måttet langt se langt efter planmæssige afgange, for Danmarks første letbane er kørt ind i problemer lige fra start, blandt andet har glatte blade på skinnerne og frost på køreledningerne forårsaget aflyste tog.

Vi har set nærmere på de otte ting, der primært har udfordret letbanen i løbet af de to første år.

Klik på skærmen herunder og læs med.

4,5 millioner passagerer vil ifølge Midttrafiks estimat køre med letbanen i 2019, og ifølge den seneste opgørelse for november har de nu tog til tiden i mere end 95 procent af afgangene.

Anden etape af den aarhusianske letbane er stadig på tegnebrættet.

Den skal forbinde havneområdet Aarhus Ø. med bydelen Brabrand og Lisbjerg med Hinnerup i Favrskov Kommune.

Lige nu er man i øvrigt i fuld gang med at lave Danmarks to næste letbaner i henholdsvis Odense og i hovedstaden.

I Odense skal togene køre mellem Tarup og Hjallelse.

I hovedstaden skal letbanen køre mellem Lundtofte og Ishøj.

De ventes klar i henholdsvis efteråret 2021 og 2025.