ADHD-forældre lærer at klare deres barn

Forældre til ADHD-børn skal lære at strukturere hverdagen og rose i stedet for at skælde ud. Og det virker, viser en undersøgelse af forældretræningen.

ADHD-børn får ofte skældud og kritik fordi de ofte slås og larmer. På kurser lærer forældrene, at de i stedet skal rose barnet, når det klarer sig godt. (© colourbox.com)

Kaos og stor frustration præger ofte forældre til et ADHD-barn, men det kan et 12-dages forløb i ADHD-foreningen rette op på, viser en evaluering af projektet "Kærlighed i Kaos, som ADHD-foreningen står bag.

- Når et barn får diagnosen ADHD hos en psykiater eller på en børnepsykiatrisk afdeling får forældrene ofte blot en recept i hånden. Der er desværre ikke meget pædagogisk hjælp at hente, siger Anna Furbo Rewitz, der er udviklingskonsulent i ADHD-foreningen.

- Forældrene oplever en masse negativ stemning og konflikter og et barn, der ikke vil gøre det forældrene vil have dem til, og ikke vil høre efter, siger hun.

Bedre forældre

I halvandet år har foreningen kørt forældretræningen, og evalueringen foretaget af Folkesundhed og Kvalitetsudvikling viser, at kurserne virker.

42 forældre har gennemført kurserne, og de har udfyldt et spørgeskema ved kursets start og igen efter de 12 kursusdage. Det viser sig, at en stor del af forældrene bedre kan klare adfærdsproblemer i hjemmet, at de føler, at de er blevet bedre forældre og at samværet med barnet ikke længere er præget af kaos og negativitet.

- Et barn med ADHD har svært ved at koncentrere sig, det er ofte hyperaktivt, og har svært ved at sidde stille. Det kan man ikke ændre på, siger Anna Furbo Rewitz.

Struktur og faste rammer

Hun siger, at det vigtigste er at planlægge hverdagen, så der kommer struktur og faste rammer. Fx kan faste rutiner om morgenen give barnet ro, fordi det er klart i hvilken rækkefølge tingene skal foregå, det er forudsigeligt og barnet kan overskue det.

- Det er også vigtigt, at forældre ikke skælder så meget ud, men bruger mere tid på at rose barnet og fremhæve de ting der lykkes og det barnet kan, siger Anna Furbo Rewitz.

- Barnet får tit skældud hjemme og i skole eller i daginstitution. ADHD-børn fylder meget, de larmer og sidder ofte uroligt. Der bliver slået ned hver gang, men i stedet skal man fokusere på de gange, hvor det lykkes barnet at sidde stille, siger hun.

Facebook
Twitter