Advarsler får folk til at ryge

Men advarselsmærkaterne på cigaretpakkerne giver rygerne lyst til at ryge endnu mere. Det viser ny hjerneforskning.

"Rygning kan dræbe" står der på cigaretpakkerne, og meningen med det er naturligvis at afskrække folk fra at ryge.

Men advarselsmærkaterne virker ikke efter hensigten. I stedet for at blive afskrækket får rygerne lyst til at ryge endnu mere.

Det viser et forsøg, som den danske marketingguru Martin Lindstrøm har lavet sammen med et hjerneforskerteam. Deres konklusion er, at advarslerne ikke blive læst, men påvirker stimulansområdet i hjernen.

Underbevidstheden

- Når man ser på grafikken, at rygning kan dræbe, så læser man det ikke som ryger. I stedet sker der det, at man bliver stimuleret og får lyst til at ryge. Så det har faktisk den stik modsatte effekt. På trods af at det rent rationelt ikke giver mening, så er det rent underbevidsthedsmæssigt det, der styrer vores trang til at ville ryge mere, siger Martin Lindstrøm til Radioavisen.

Hjernescannings-projektet har involveret flere tusinde forsøgspersoner over hele verden og har varet tre år.

Facebook
Twitter