Ægte, håndplukket og hjemmelavet: Du køber følelser og fantasier

Det vrimler med ord og floskler med meget lidt hold i virkeligheden på alt fra madvarer til kosmetik på supermarkedshylderne.

Producenterne kaster om sig med betegnelser som ægte, økologisk og hjemmelavet for at få os til at købe deres produkter. Men ofte har betegnelserne meget spinkelt hold i virkeligheden. (© DR)

Det kan være sin sag som forbruger at skille skidt fra kanel i supermarkedet. Hvilken vare er bedst? Hvordan adskiller den ene vare sig fra den anden? Og er der mon suspekte kemikalier i produktet?

Firmaerne forsøger med alle kneb at få dig til at vælge lige netop deres produkt. Eksempelvis ved hjælp af 'buzzwords', som ægte, hjemmelavet, gammeldags eller ved hjælp af tillokkende farver, der får produktet til at fremstå 'særligt sundt' eller miljøvenligt.

Forbrugermagasinet Kontant har med hjælp fra eksperter undersøgt en stribe varer - lige fra vinduesrens over mayonnaise til hovedpuder - og konklusionen er klar: Reklame-øregas er et udbredt fænomen på indkøbshylderne.

Håndplukket vanilje fra Madagaskar

Et eksempel er vaniljeis fra Carte d´Or. Producenten skriver på forsiden af isen, at den er med håndplukket vanilje fra Madagaskar. Men hvis man undersøger emballagen nærmere, opdager man, at isen kun indeholder 0,1 % vaniljestang. Og denne vaniljestang kommer derudover ikke nødvendigvis fra Madagaskar. Det gør derimod den vaniljeekstrakt, som isen er blevet suppleret med. Den er dog 0,08 % af i isen.

Og at vaniljen er 'håndplukket' giver sig selv. For vanilje kan ikke høstes med maskiner, men skal altid høstes med håndkraft.

Denne måde at anprise et produkt på er på kanten af reglerne, ifølge Jesper Clement fra Copenhagen Business School:

- Det, der er generelt for produkterne, det må man ikke fremhæve som en særlig fordel ved det. Så hvis alt i den her verden var håndplukket, så er vi også på kanten, med det ene ben udover kanten her, siger Jesper Clement til Kontant.

Ifølge fødevareekspert Michael René fra professionshøjskolen Metropol lykkes producenten med at skabe en bestemt følelse hos forbrugeren, når man ser vaniljeisen i køledisken.

- Hvis man læser, at den er håndplukket, så føler man jo nærmest, at man står ude på plantagen og kan mærke varmen derude, siger Michael René.

Sæt farten ned

Ifølge de tre eksperter, som Kontant har talt, er det bedste råd til forbrugerne at sætte farten ned, når du handler:

- Det er svært at vælge rigtigt, fordi der er så meget viden, man bør have. Forbrugeren som kun bruger et par sekunder på enhver beslutning har svært ved at komme det hele igennem og få tænkt sig grundigt om hver eneste gang. Så det gode råd fra min side vil være: Sæt farten ned. Prøv lige at kig to gange ekstra på produktet, og så vil der sandsynligvis opstå nogle ekstra tanker, siger Jesper Clement fra CBS.

Lone Mikkelsen fra Det Økologiske Råd tilføjer, at man også bør se sig for, når man skal afkode de mange mærkninger, som produkterne er fyldt med. Nøglehulsmærket, Oeko-tex-mærket, Svanemærket - listen er lang, og kan være uoverskuelig.

- Man skal ikke ikke lade sig forblænde af mærker. Der kommer flere og flere, og det er jo en jungle selv for os, som arbejder med det. Så man skal være enormt kritisk, og give sig tid, og lige give det en ekstra tanke, siger Lone Mikkelsen fra Det Økologiske Råd. Hun vil dog altid anbefale forbrugeren at gå efter Svanemærket.

Se flere eksempler på reklame-øregas i Kontant i aften klokken 21.00 på DR 1.

FacebookTwitter