Ældre piloter koster SAS en halv milliard om året

SAS har for mange piloter på det øverste løntrin. Det belaster selskabets økonomi.

Ældre piloter er en stor byrde for SAS. En pilot på øverste løntrin tjener 1,2-13 millioner kroner om året. (© Colourbox)

Flyafgange aflyses stadig på stribe i Københavns Lufthavn, efter kabinepersonalet hos SAS har nedlagt arbejdet fredag formiddag.

Overflytningen fra SAS til det nyindkøbte datterselskab, Cimber, rammer også 117 af SAS' piloter. Derfor har faren for konflikt ligeledes hængt i luften for denne personalegruppe.

Men sent natten til fredag fandt parterne hinanden, og der er nu fundet en løsning, som alle kan være tilfredse med, mener formand for Dansk Pilotforening Niels Møller:

- Vi er på plads med de ting, der indebærer piloterne, så det er en rigtig god dag, for nu er der i hvert fald sikkerhed for os, siger han.

De løntunge piloter koster en halv milliard

Den færdigforhandlede aftale blev, at de 117 piloter, der fra søndag flyver for Cimber, inden længe igen vil være tilbage på vingerne for SAS.

- Det er en form for udlånsaftale, for piloterne er i princippet udlånt. Det er kun midlertidigt, de flyver i Cimber og kan vende tilbage. Det forventer vi, de sidste gør om et par år, siger Niels Møller.

Grunden til, der hurtigt vil opstå ledige pladser internt i SAS, er, at flyselskabet står over for en større udskiftning af de ældre, løntunge piloter.

- De senere år er pensionsalderen flyttet fra 60-65 år. Dermed er der ikke kommet de normale afgange, og så er vi endt med en meget stor del af piloterne, som er på de høje løntrin. Det belaster firmaet ekstraordinært. Det er noget, vi adresserer i øjeblikket, siger Niels Møller.

En pilot på det højeste løntrin får typisk 1,2 - 1,3 millioner kroner om året. Niels Møller fortæller, at svarede aldersfordelingen blandt piloterne til andre selskabers, ville SAS kunne spare en halv milliard kroner om året.

Overenskomst udløber 31. marts

- Nu skal vi lave ny hovedoverenskomst for SAS. Der vil komme en del tiltag, som søger, at de her ældre piloter forlader SAS ganske snart. Det tilbagefører mange penge til firmaet, siger Niels Møller.

Den 1. april træder hovedaftalen i kraft. Så knapt er forhandlingerne om Cimber afsluttet, før nye forhandlinger går i gang. Niels Møller er opmærksom på SAS' dårlige konkurrencesituation. Derfor er det også ønsket at skabe en mere gunstig alderssammensætning hos SAS' piloter:

- Det, vi regner med, er, at der vil blive stimulerede afgangspakker og nogle femårige orlovstilbud. Det er noget af det, der skal snakkes om. Der er en ophobning af folk på de øverste løntrin. Hvis vi jævnede tingene, ville SAS stå i en bedre konkurrencesituation, siger Niels Møller.

Ringere vilkår og dårligere løn

Fronterne har ellers været hårdt trukket op mellem SAS og Dansk Pilotforening, inden forhandlingernes afslutning natten til fredag. I en mail skriver Niels Møller til sine medlemmer: processen har "kun ét formål, nemlig SAS' ønske om at flytte arbejdskraft til en platform med ringere vilkår og dårligere løn."

Og: "De deadlines vi arbejder frem imod er alle etableret af SAS, og det bliver mere og mere evident, at processen er ved at løbe af sporet. Undervejs har SAS' hastværk medført udslag, hvor det ved flere tilfælde har været tydeligt, at den ene hånd tilsyneladende ikke aner, hvad den anden hånd gør. F.eks. skulle man tro, at noget af det første man gjorde, når man ønsker at starte en ny virksomhed i 2015, var at undersøge internettet for muligheden for at etablere domænenavne etc."

Men parterne fandt altså hinanden.

Facebook
Twitter