Aleksandra får ekstra hjælp til dansk på sosu-uddannelsen: 'Nu kan jeg bedre følge med'

I Esbjerg har de fundet ud af, hvordan de fastholder tosprogede elever på Social- og Sundhedsskolen.

Aleksandra Noske-Nowickas første praktiktid under uddannelsen er på et plejehjem i Varde. Til februar skal hun igen tilbage på skolen. (Foto: Troels Esmarch © dr)

Hvordan udtaler man forskellige sygdomme, og hvad kalder man vores forskellige kropsdele?

Det er noget af det, eleverne lærer på social- og sundhedsskolerne rundt omkring i landet, men det kan være ekstra svært for mange af de tosprogede elever på uddannelserne.

Derfor har man på Social- og Sundhedsskolen i Esbjerg gjort en ekstra indsats for at hjælpe de tosprogede elever godt på vej i uddannelsen. De får nemlig ekstraundervisning i dansk.

Og at bibeholde eleverne på uddannelserne er en af de ting, der er vigtige, hvis Danmark skal have nok sundhedspersonale fremover.

Ifølge Kommunernes Landsforening vil der nemlig mangle 15.000 sosu-medarbejdere og sygeplejersker inden for fem år.

Svære ord og vendinger

En af de elever, der får den ekstra hjælp er 36-årige Aleksandra Noske-Nowicka, der oprindeligt kommer fra Polen.

Hun har boet i Danmark i 10 år, og selvom hun er god til at tale og forstå dansk, så kan der være mange ord og vendinger i forbindelse med hendes uddannelse, som hun ikke forstår.

- De ekstra timer i dansk betyder, at jeg lærer nogle ting at kende i sproget, som jeg ikke har hørt før. Så gentager vi det mange gange, og det bliver nemmere at huske. På almindelige skoledage går det hele så stærkt, men her har vi tid til at spørge og forstå, hvordan man udtaler for eksempel de forskellige hjælpemidler, vi bruger, siger hun.

Aleksandra Noske-Nowicka er glad for at arbejde med mennesker og nyder sin praktiktid som social- og sundhedsassistent. (Foto: Troels Esmarch © dr)

For Aleksandra Noske-Nowicka har det stor betydning, at hun får ekstra hjælp og det gør, at hun føler sig mere sikker i sin uddannelse, hvor hun læser til social- og sundhedsassistent.

- Det gør, at jeg nemmere kan sige, hvad jeg mener til borgerne, når jeg er i praktik. Hvis ikke jeg fik den hjælp, så tror jeg, jeg ville blive meget stresset, og mit niveau ville være meget lavere. Men nu føler jeg, jeg bedre kan være med, når vi så skal tilbage på skolen, siger hun.

Skal lære dansk i sammenhæng med faget

Og Aleksandra Noske-Nowicka er en af de elever, man rigtigt gerne vil fastholde i uddannelsen.

Før i tiden var det nemlig sådan, at rigtigt mange af de tosprogede, der startede på Social- og Sundhedsskolen i Esbjerg, faldt fra igen, når de nåede til første praktik, fortæller uddannelseschef på Social- og Sundhedsskolen i Esbjerg, Helle Holm.

- De havde ikke de rigtige forudsætninger for den kommunikation og de kulturelle kompetencer, de havde brug for. De havde kun fem uger på skole inden den første praktik, siger Helle Holm.

Derfor lavede man som forsøg en ekstra indsats for de tosprogede elever, hvor de kunne få mere undervisning i erhvervsrettet dansk.

- De skal lære at læse, skrive, forstå og lytte til dansk sammenhæng med deres fag, siger hun.

Kun én faldt fra

Det betyder i dag, at selvom eleverne er i praktik, så kommer de ind på skolen en gang om ugen, hvor der både er en dansklærer og en erhvervslærer som eksempelvis en sygeplejerske, en fysioterapeut eller en socialrådgiver til stede, der kan hjælpe eleverne med de spørgsmål, der har samlet sig sammen i løbet af en uge.

- Det kan være sådan noget som, at de har hørt at 'sengehesten skal slås op'. Så har de brug for hjælp til, hvad det betyder. De her elever er jo ikke mindre begavede, men de er udfordrede på de sproglige og kulturelle kompetencer, siger Helle Holm.

Fra 2012-2014 havde man en prøveperiode med ekstraundervisningen for de tosprogede elever, og det førte efterfølgende til en permanent ordning.

- I den prøveperiode havde vi 53 tosprogede elever igennem, og kun én faldt fra. Før det her initiativ var det over halvdelen, der aldrig kom igennem, siger Helle Holm.

De er vigtigt, at de tosprogede elever føler sig trygge i kommunikationen med de ældre borgere, de passer. Det har ekstraundervisning i dansk hjulpet Aleksandra Noske-Nowicka med. (Foto: Troels Esmarch © dr)

Landets kommuner er torsdag og fredag i denne uge samlet i Aalborg til Kommunaløkonomisk Forum.

Her arbejder man blandt andet på løsningerne til at få flere til at søge ind på sundheds-uddannelserne.

- Vi skal have øget optaget på sundhedsuddannelserne, men vi skal også sikre, at der ikke er så mange, der falder fra, som der er i dag, siger innovationsminister Sophie Løhde (V).

Facebook
Twitter